سفر پاپ به عراق لغو نخواهد شد

سخنگوی وزارت خارجه عراق سفر پاپ به عراق را نشان‌دهنده اهمیت تاریخ، فرهنگ و تمدن عراق خواند و گفت: با وجود چالش‌های بزرگی که ما در واقعیت اوضاع شاهد آن هستیم؛ اما اراده‌ای از طرف پاپ برای انجام این سفر در موعد مقرر آن وجود دارد.

به گزارش ایکنا‌ به نقل از پایگاه خبری روسیا الیوم، احمد الصحاف، سخنگوی وزارت خارجه عراق روز دوشنبه تأکید کرد که  پاپ فرانسیس قصد دارد در موعد مقرر پنجم ماه مارس جاری(جمعه، ۱۵ اسفند) به عراق سفر کند.

او در گفت‌وگو با پایگاه خبری روسیا الیوم گفت:  جزئیات تلاش‌های انجام شده تاکنون و از سوی همه نهادهای دولتی و در زیر گروه‌های کمیته عالی ساماندهی سفر پاپ، نشان‌دهنده میزان علاقه وافر دولت عراق به انجام این دیدار و بسیج و تسهیل تمام امکانات برای این اتفاق است.

الصحاف سفر پاپ به عراق را  نشان‌دهنده اهمیت تاریخ، فرهنگ و تمدن عراق خواند و گفت: با وجود چالش‌های بزرگی که ما در واقعیت اوضاع شاهد آن هستیم؛ اما اراده‌ای از طرف پاپ برای انجام این سفر در موعد مقرر آن وجود دارد. شایسته است که تمام نهادهای عراقی برای تحقق این مهم دست به دست هم دهند،

این مقام وزارت خارجه عراق  تدارک سفر پاپ به عراق را یک ماموریت ملی برای دولت بغداد و نهادهای آن خواند و افزود: این قضیه نشان دهنده همگرایی انسانی و دینی است که ممکن است بعداً تکرار نشود. عراق کشور ادیان و اقوام متعدد است و سفر پاپ فزاینده حیثیت عراق است.

حسن ناظم، سخنگوی رسمی نخست‌وزیر عراق نیز دوشنبه اعلام کرد که سفر پاپ به عراق نشانه تسامح و عشق است و ملاقات پاپ با آیت‌الله سیستانی نیز در راستای جنبش جهانی حمایت از گفت‌وگو است.

این مقام عراقی بر لزوم استفاده از اهمیت سفر پاپ به عراق تأکید کرد و گفت: این اتفاق فرصتی برای احیای صنعت گردشگری در عراق است و ما به فکر اجرای پروژه‌هایی در این زمینه پس از پایان سفر پاپ هستیم.

ناظم گفت: سفر پاپ به نجف اشرف نشانه بارز تقویت صلح اجتماعی است.

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان قرار است برای دیداری چهار روزه از عراق در روز ۵ مارس برای نخستین‌بار به این کشور سفر کند.

پاپ فرانسیس قرار است در جریان بازدید از عراق، ضمن دیدار با مقامات عالی‌رتبه سیاسی این کشور از جمله رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر در بغداد، به شهرهای دیگر از جمله اربیل، ناصریه و موصل نیز سفر و با مسیحیان دیدار کند. وی همچنین قرار است در نجف به دیدار آیت‌الله علی سیستانی، رهبر دینی عراقی و مرجع شیعیان برود.

وی بنا دارد در چند کلیسا برای مراسم دعا برگزار کرده و با کشیشان و نمایندگان اقلیت مسیحی عراق دیدار کند.

در حالی که جامعه مسیحیان عراق خود را برای دیدار با پاپ آماده می‌کنند، دولت بغداد نیز در حال تدارک و آماده‌سازی برای این دیدار به ویژه در زمینه حفظ امنیت و نیز رعایت موازین بهداشتی در اوج بحران کرونا هستند.

با این همه کارشناسان حوزه بهداشت و بیماری‌های همه‌گیر با توجه به افزایش شدید موارد ابتلا به ویروس کرونا در عراق در روزهای اخیر در مورد حاشیه‌های خطرناک سفر آینده رهبر کاتولیک‌ها به عراق ابراز نگرانی می‌کنند.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.