راهپیمایی نیایش به جای واکسن در تانزانیا

رییس جمهور تانزانیا برای رهایی از شر ویروس کرونا به مردمش توصیه کرده در یک راهپیمایی سه روزه دعا و نیایش شرکت کنند. این در حالی است که به دستور رییس جمهور این کشور، کووید ۱۹ ” ذات‌الریه ویروسی” نام گرفته و به گفته کادر درمانی تانزانیا بیمارستان‌ها مجاز به ارائه آمار درباره بیماران مبتلا به کرونا نیستند.

در گوشه و کنار جهان دولت‌ها برای به چنگ آوردن واکسن کرونا تلاش می‌کنند و واکسیناسیون تقریبا در همه جا آغاز شده اما در تانزانیا از آن خبری نیست.

جان ماگوفولی، حاکم این کشور اعتقادی به کرونا ندارد و می‌گوید نیازی به واکسن کرونا نیست.

ماگوفولی تانزانیا را عاری از ویروس کرونا اعلام کرده و به مردمش توصیه می‌کند برای مقابله با کرونا در یک راهپیمایی سه روزه توام با دعا و نیایش شرکت کنند. او بعدا گفت: «خدا ما را شنیده، دشمنان هر چه خواستند بگویند ولی ما در اینجا ایمن هستیم.»

به گزارش روزنامه اتریشی استاندارد، سخنان ماگوفولی زمانی بیان شده که سایر سران کشورهای آفریقایی از تقسیم ناعادلانه واکسن کرونا شکایت دارند و می‌گویند واکسن‌های تولید شده در غرب در درجه اول به نفع ملت‌های ثروتمند صنعتی بوده و ممکن است یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون آفریقایی نتوانند در برابر کرونا از خود دفاع کنند.

رییس جمهور تانزانیا: واکسن‌ها ناکارآمد و خطرناکند

رئیس جمهور تانزانیا اما مدعی است واکسن‌ها ناکارآمد و حتی خطرناک هستند. او استدلال می‌کند اگر غرب ثروتمند واقعا قادر بود واکسن تولید کند مدت‌ها پیش از این واکسن‌هایی علیه ایدز، سل، مالاریا و سرطان ساخته بود.

تانزانیا  با جمعیت ۶۰ میلیونی ۳۰۰ بیمار کرونایی دارد و در رتبه ۱۹۴ فهرست کشورهای کرونایی جهان قرار گرفته است. دولت این کشور از ماه مه سال گذشته آمار مبتلایان به کووید-۱۹ را منتشر نکرده است و احتمالاً خود رئیس جمهور هم از این آمار خبری ندارد.

از آنجا که “در تانزانیا از ویروس کرونا خبری نیست” بیمارستان‌ها هم دیگر مجاز به گزارش چنین مواردی نیستند.

اما یک کادر درمانی در بزرگ‌ترین بیمارستان کشور می‌گوید در تانزانیا اکنون به جای کرونا از  اصطلاح “ذات‌الریه ویروسی” استفاده می‌کنند و مراکز درمانی تعداد زیادی از ذات‌الریه ویروسی  را گزارش کردند. این پزشک، گفته است بیمارستان‌های دارالسلام پرشده و هفته‌هاست دیگر بیمار نمی‌پذیرند.

گزارش شده است در یک برنامه رادیویی خصوصی که خواندن نام جان‌باختگان قبلا پنج دقیقه طول می‌کشیده اکنون به ۳۰ دقیقه رسیده است.

مرگ پنج ژنرال بر اثر کرونا

اما کرونا به سراغ ژنرال‌ها و مقامات ارشد و عالیرتبه هم رفته است. به تازگی پنج ژنرال با علائم مشابه تنگی نفس، سرفه و تب شدید فوت کردند.

سیف‌ شریف حمد، یک مقام ارشد اپوزیسیون از حزب مخالف هم اخیرا فوت کرد.

کلیسای کاتولیک که کشیشان آن با موجی از مراسم تشییع جنازه مواجه شدند سکوت را شکستند و به مردم درباره ویروس کرونا هشدار می‌دهند.

اسقف دارالسلام یودا روایچی می‌گوید: «کووید شکست نخورده و مردم باید در مقابل آن از خود دفاع کنند.»

سفارت آمریکا هم در مورد افزایش شدید موارد کرونا هشدار داده است.

زکریا عیسی، یکی از رهبران حزب حاکم هم سکوت خود را اخیرا در پارلمان شکست و گفت: «من از رفتن به مراسم خاکسپاری خسته شده‌ام. دولت بالاخره باید از پنهان‌کاری دست بکشد.»

کارشناسان هشدار می‌دهند تا زمانی که تانزانیایی‌ها “واکسینه نشوند” بقیه جهان در امان نیستند.

تانزانیا کشوری است در شرق آفریقا که از شمال با کنیا و اوگاندا، از غرب با رواندا، بوروندی و جمهوری دمکراتیک کنگو و از جنوب با زامبیا، مالاوی و موزامبیک همسایه ‌است و هم‌مرز بودن آن با این همه کشور دردسرساز شده است چون همه از تبدیل شدن این کشور به کانون کرونا می‌ترسند.

دکتر ماتشیدیسو موئتی، مدیر بخش آفریقای سازمان بهداشت جهانی می‌گوید با مقامات ارشد تانزانیا در حال رایزنی است تا مردم این کشور و همسایگان آن بتوانند در مقابل کووید-۱۹ از خود محافظت کنند.

تانزانیا هیچ تقاضایی هم برای دریافت واکسن کرونا از “کوواکس” برنامه جهانی تقسیم واکسن نکرده است.

سازمان جهانی بهداشت مدتی پیش سازوکاری موسوم به “کوواکس” (covax) برای توزیع عادلانه واکسن کرونا راه انداخت که کشورهای مختلف می‌توانستند با عضویت در آن و پیش‌پرداخت بخشی از هزینه‌ها وارد فهرست خریداران شوند.

دوروتی گواجیما، وزیر بهداشت تانزانیا اما می‌گوید کشورش هیچ برنامه‌ای برای تهیه واکسن کرونا ندارد.

تصمیم درباره سرنوشت میلیون‌ها تانزانیایی اکنون در دست رهبر این کشور است و فقط می‌توان امیدوار بود ماگوفولی که به “بولدوزر” شهرت دارد بالاخره در برابر فشارهای بین‌المللی تسلیم شود. یک کارشناس امور مسائل این کشور می‌گوید در غیر این صورت خدا باید به تانزانیایی‌ها رحم کند.

منبع: دویچه وله

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.