آزار جسمی و جنسی زنان ایغور در چین

بر اساس گزارش بی‌ بی سی، زنان اویغور بارداشت‌شده در استان سین‌کیانگ چین به صورت هدفمند مورد آزار و اذیت جنسی و جسمی سیستماتیک قرار می‌گیرند.

به گزارش شفقنا؛ بی‌بی‌سی در این گزارش دست به انتشار روایت‌هایی از تجاوز سیستماتیک به زنان در اردوگاه‌های نگهداری مسلمانان اویغور در چین زده است. این شبکه انگلیسی می‌گوید به شواهد و گزارش‌های دست اولی دست یافته است که نشان می‌دهد زنان در اردوگاه های محل نگهداری مسلمانان اویغور در چین به طور سیستماتیک مورد تجاوز، آزار جنسی و شکنجه قرار می‌گیرند.

گزارشی که BBC از آن صحبت می‌کند حاصل مصاحبه با چندین زن زندانی سابق و همچنین زندانبانان است که روایت‌های مختلفی از آزار و اذیت جنسی و جسمی زنان زندانی در استان مسلمان‌نشین سین‌کیانگ را بیان می‌کند. زنانی که در این مصاحبه شرکت کرده‌اند از حملات شبانه، گزینش‌ زنان به صورت تصادفی، انتقال به اتاق‌های بدون دوربین، تجاوز و آزار جنسی دسته جمعی جلوی دیدگان دیگر زندانیان خبر می‌دهند.

چین همه گزارش‌ها در مورد آزار و اذیت مسلمانان اویغور را رد می‌کند. حزب کمونیست چین می‌گوید تنها این مسلمانان را به منظور بازآموزی عقیدتی و سیاسی و همچنین جدا کردن آنها از افکار و عقاید جدایی‌طلبانه و تروریستی در مراکزی گردهم جمع کرده و پس از تکمیل مراحل آموزش آنها را آزاد می‌کند. اما چیزی که گروه‌های حقوق بشری می‌گویند با این روایت در تناقض است. آنها معتقدند یک میلیون مسلمان اویغور در ده‌ها بازداشتگاه و مرکز نگهداری مشغول کار اجباری هستند و با آنها بدرفتاری می‌شود. بر پایه همین گزارش‌ها، آمریکا تولیداتی را که گمان می‌رود در این کمپ‌ها ساخته می‌شوند تحریم کرده است. موضوع مسلمانان اویغور یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها میان واشنگتن و پکن بوده است.

ورسونای ضیاودون یکی از این زنان زندانی است که به بی بی سی گفته: مردان زندانبان همیشه ماسک داشتند، حتی زمانی که بیماری همه گیری هم وجود نداشت؛ آنها لباس شخصی به تن داشتند و مدتی بعد از نیمه شب برای انتخاب زنان به سلول‌ها می‌آمدند و آنها را از راهرو به اتاق تاریک می‌بردند، جایی که هیچ دوربین نظارتی وجود نداشت.

چین همچنین به عقیم‌سازی عمدی زنان مسلمان در استان سین کیانگ نیز متهم است. آدریان زنز پژوهشگر آلمانی که برای موسسه تحقیقاتی جیمزتاون در آمریکا کار می‌کند برای اولین بار برنامه عقیم‌سازی زنان مسلمان را فاش کرد. چین همه این اتهامات را رد کرده و اعلام نموده جمعیت مسلمانان در دهه گذشته افزایش نیز داشته است.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.