سرنوشت ائتلاف جوانان؛ ده سال پس از انقلاب مصر

ده سال از انقلاب ۲۵ ژانویه مصر می‌گذرد و اعضای شاخص ائتلاف جوانان ده سالگی انقلابی که در وقوع آن نقش مهمی داشتند را در زندان و تبعید می‌گذرانند. البته یکی از آنها نیز به گروه حامیان سیسی پیوسته و نماینده پارلمان شده است.

به نقل از خبرگزاری رویترز، ۱۰ سال قبل معترضان مصری در پی وقوع بهار عربی در تونس، به خیابان‌های این کشور آمده و برخی از فعالان جوان این کشور برای متحد کردن جریان‌های مختلف انقلاب و یک صدا کردن معترضان تحصن کرده در میدان التحریر شهر قاهره، ائتلاف جوانان انقلاب را تشکیل دادند.

این تظاهرکنندگان در درگیری‌های خود با نیروهای پلیس و اراذل و اوباشی که توسط ارگان‌های دولت استخدام شده بودند، آزادی، شرافت، دموکراسی و عدالت اجتماعی را خواستار شدند و در تاریخ ۱۱ فوریه ۲۰۱۱ حسنی مبارک، رئیس جمهور وقت مصر از سمت خود استعفا کرد.

اما این ائتلاف در برابر دو قدرت بانفوذتر از هم پاشید، یکی اخوان المسلمین که از طریق انتخابات به قدرت رسیدند و دومی ارتش که این گروه را در سال ۲۰۱۳ سرنگون کرد.

در حال حاضر شرایط در مصر کاملا متفاوت است، عبد الفتاح سیسی که در سال ۲۰۱۴ با هدایت کودتایی علیه محمد مرسی، چهره وابسته به اخوان المسلمین، رئیس جمهوری مصر شد، نظارت بر طرحی را بر عهده دارد که فعالان آن را خشونت‌بارترین طرح طی دهه‌های اخیر توصیف می‌کنند.

سیسی مدعی است که ثبات و آرامش را برقرار کرده و به کشور مصر در عبور از تنش‌های پس از سال ۲۰۱۱ کمک کرده است.

او انقلاب مردمی را در حالی که عامل بروز سیلی از مشکلات اقتصادی و امنیتی می‌داند، “انقلابی بزرگ” توصیف کرده است. در مورد میدان التحریر شهر قاهره نیز باید بگوییم، این منطقه دوباره طراحی شد و دولت در حال ایجاد پایتخت جدیدی در منطقه صحرا است.

برخی از اعضای برجسته ائتلاف جوانان انقلاب اکنون پشت میله‌های زندان و برخی دیگر در تبعید هستند و یکی از آنها نیز به گروه حامیان سیسی پیوسته و نماینده پارلمان شده است که از جمله آنها می‌توان به این افراد اشاره کرد:

اسلام لطفی

او یکی از اعضای برجسته بخش دانشجویان گروه اخوان المسلمین بود که کمی بعد با بروز اختلاف میان اعضای جوان و رهبران سالخورده اخوان و تردید آنها درباره موضعگیری‌های لطفی، از این جنبش اخراج شد.

لطفی (۴۲ ساله) سال ۲۰۱۳ که طرحی علیه تمامی چهره‌های وابسته به اخوان کلید خورد، مصر را ترک کرد و اکنون در ساخت برنامه‌های تلویزیونی در لندن مشغول به کار است.

مصر او را در لیست تروریست‌ها قرار داده و تمامی دارایی‌های او را هم بلوکه کرده است.

به گفته لطفی، بسیاری از دوستان سیاسی سابقش اکنون در زندان به سر می‌برند.

او تاکید کرد: ما در شرایط سختی به سر می‌بریم اما به مبارزه ادامه خواهیم داد.

لطفی دهمین سالگرد انقلاب را با تماس با فعالان انقلاب که مقیم خارج مصر هستند و تلاش برای راه‌اندازی یک جنبش سیاسی واقعی برگزار خواهد کرد.

باسم کامل

او یکی از فعالان گروه‌های اپوزیسیون لیبرال در سال‌های پایانی ریاست جمهوری حسنی مبارک بود. پس از انقلاب، در راه‌اندازی حزب سوسیال دموکرات در مصر شرکت کرد و برای دوره کوتاهی به عنوان نماینده پارلمان انتخاب شد، او در ژوئن ۲۰۱۳ یکی از برگزارکنندگان اعتراضات علیه گروه اخوان بود.

اما خیلی زود خوش‌بینی او نسبت به برکناری دولت مرسی به نگرانی از اقدامات ارتش در به حاشیه راندن غیرنظامیان تبدیل شد.

کامل هنوز معاون رئیس حزبی است که هفت کرسی در پارلمان مصر دارد، با این حال او در هیچ یک از این کرسی‌ها فعالیت نداشته و تمام وقت خود را به فعالیت‌های حزبی و شرکت طراحی داخلی که در قاهره دارد، اختصاص می‌دهد.

کامل در مصاحبه‌ای اظهار کرد: اگر می‌خواهید بدانید من کجای این زندگی سیاسی هستم، باید بگویم سوال مهمتر این است که زندگی سیاسی کجاست؟ زندگی سیاسی وجود ندارد، در حاشیه‌ای بسیار بسیار محدود برای فعالیت سیاسی و یا حزبی، با این رویکرد من هنوز حضور دارم. من به این باور رسیده‌ام تغییری که به دنبال آن هستیم به شیوه سال ۲۰۱۱ حاصل نخواهد شد، تغییر باید با اقدام جمعی، منظم، مداوم و بلند مدت ایجاد شود.

سالی توما

دکتر سالی توما ۴۲ ساله که اکنون روانپزشک است، در ائتلاف جوانان انقلاب نماینده مسیحیان قبطی بود و تا سال ۲۰۱۳ نیز در اعتراضات علیه ارتش و اخوان شرکت داشت.

دکتر توما در مصاحبه‌ای گفت: توافق درباره براندازی حاکمیت یک مساله و توافق درباره چگونگی ساخت آن مساله دیگری است، این یعنی شما از همان ابتدا یک ضد انقلاب داشتید که علیه شما کار می‌کرده است.

او افزود: بیشتر دوستانم یا در زندان هستند یا در تبعید و آنهایی هم که هستند تلاش می‌کنند بر ضربه‌ای که در طول ۱۰ سال گذشته دریافت کردند، غلبه کنند.

توما ادامه داد: یک شبکه غیر رسمی از گروه انقلاب به صورت محرمانه در حوزه حقوق بشر فعالیت می‌کند.

او در ادامه گفت: هنوز با افرادی مواجه می‌شوم که بر پایبندی خود به انقلاب و اهداف آن تاکید دارند، در واقع انقلاب‌ها این چنین اتفاق نمی‌افتند و نابود نمی‌شوند، بلکه بذرهای آنها وجود دارند و در عجیب‌ترین مکان‌ها یافت می‌شوند.

طارق الخولی

طارق الخولی اخوان را متهم کرد با تلاش برای تحمیل حاکمیت اسلامی باعث تضعیف انقلاب شده است.

این وکیل مدافع مصری برکناری مرسی در سال ۲۰۱۳ را تایید کرده و آن را ادامه و اصلاح مسیر انقلاب ۲۰۱۱ دانست.

الخولی ۳۵ ساله سال گذشته میلادی پس از پیوستن به حزب آینده میهن که حامی سیسی است، برای دور دوم به مدت پنج سال، به عنوان نماینده پارلمان انتخاب شد.

او در مصاحبه‌ای اظهار کرد: ۱۰ سال قبل از جمله هزاران جوانی بودم که در این انقلاب بزرگ که خواستار زندگی، آزادی و عدالت اجتماعی است، حضور داشتند. فکر می‌کنم ما هنوز در نیمه راه هستیم.

الخولی افزود: اقدامات امنیتی که پس از سال ۲۰۱۳ در پیش گرفته شدند، برای جلوگیری از حملات افراطی‌ها لازم بودند و کسانی که به دلیل فعالیت‌شان در شبکه‌های اجتماعی به زندان افتادند، مردم را به ارتکاب جرم تشویق می‌کردند.

او در ادامه با تاکید بر اینکه ده‌ها هزار مورد از نهادهای جامعه مدنی اجازه فعالیت در مصر دارند، از اقدامات دولت مصر برای بهبود شرایط معیشتی تقدیر کرد و گفت: قدرت پارلمان به عنوان تریبونی برای اعلام خواست ملت رو به افزایش است.

شادی الغزالی حرب

شادی الغزالی حرب، پزشک جراح، یکی از فعالان اپوزیسیون مصر پیش از انقلاب بود، او از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ به اتهام انتشار اخبار دروغین و پیوستن به یک گروه تروریستی-اتهاماتی که معمولا علیه چهره‌های مختلف مطرح می‌شوند- در زندان به سر برد.

حرب ۴۲ ساله بر این باور است که مسؤولان مصر او را به دلیل انتقادهایش از سیاست‌های دولت درباره شبکه‌های اجتماعی بازداشت کردند. او اکنون در مطب خود در قاهره فعالیت می‌کند اما فعالیتش به عنوان مدرس یکی از دانشگاه‌ها همچنان ممنوع است.

حرب پس از آزادی از زندان اعلام کرد که اولویتش اعمال فشار بر دولت برای آزادی زندانی‌ها است و او معتقد است که انقلاب‌های مشابه انقلاب مصر در اعتراضات سودان، الجزایر، لبنان و حتی خود مصر ادامه دارند.

او افزود: سال‌هایا ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ یک انقلاب به معنای کامل است زیرا آگاهی جمعی ۱۰۰ میلیون نفر را به شکل کامل تغییر داد.

منبع: ایسنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.