«جعل عمیق» پیام کریسمس ملکه الیزابت جنجالی شد

شبکه چهار تلویزیون انگلیس پیام کریسمس دستکاری شده‌ای را از ملکه بریتانیا پخش کرده که با فناوری «جعل عمیق» ساخته شده است. انتشار این پیام جعلی بحث‌هایی را در رسانه‌های بریتانیا برانگیخته است.

در این ویدئوی پنج‌ دقیقه‌ای، که همزمان با ارسال پیام سالانه ملکه الیزابت دوم به مناسبت روز کریسمس منتشر شده است، وی در حال رقص و بیان اظهاراتی درباره شاهزاده هری و مگان مارکل زوج سلطنتی دیده می‌شود.

کانال چهار تلویزیون انگلیس گفته هدف از پخش این ویدئو ارسال «هشدار جدی» درباره تهدید خبر جعلی در عصر دیجیتال است.

یک مقام ارشد این تلویزیون گفت: «این ویدئو یادآور قدرتمندی است برای اینکه بدانیم دیگر به چشمان‌مان هم نمی‌توانیم اعتماد کنیم.»

منتقدان در سوی مقابل گفته‌اند اقدام این رسانه ممکن است باعث شود مردم تصور کنند از فناوری جعل عمیق بیش از آنچه واقعا رواج دارد، استفاده می‌شود.

سام گرگوری، کارشناس فناوری در حوزه حقوق بشر، می‌گوید: «ما هنوز ندیده‌ایم که از جعل عمیق به طور گسترده استفاده شود مگر در حمله به زنان. ما باید واقعا مراقب باشیم که مردم فکر نکنند آنچه می‌بینند قابل باور نیست. اگر کسی با این فناوری آشنا نباشند ممکن است باور کند که جعل عمیق مشکلی گسترده است.»

فناوری جعل عمیق نخستین بار در سال ۲۰۱۷ توسط کاربری ناشناس در سایت ردیت به کار گرفته شد. در آن ویدئوها، شماری از بازیگران سرشناس هالیوودی در حال برقرار کردن رابطه جنسی دیده می‌شدند.

منبع یورونیوز
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.