دین و علم مکمل یکدیگرند

محمدحسین نیکنام استاد دانشگاه در دور هفتم گفت‌وگوی دینی مرکز گفتگوی ادیان و کلیسای کاتولیک فیلیپین تحت عنوان «نقش دین در سلامت انسان» پیرامون نقش دین و علم در مقابله با کووید ۱۹ سخن گفت.

محمدحسین نیکنام، استاد دانشگاه و عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران در سخنرانی خود در دور هفتم گفت‌وگوی دینی مرکز گفتگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و کلیسای کاتولیک فیلیپین تحت عنوان «نقش دین در سلامت انسان» که در حوزه ریاست این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: همه گیری ویروس کرونا تغییرات گسترده‌ای را در سبک زندگی مردم جهان رقم زد؛ در حالی که بر رفتار دینی و معنوی بشریت اثر گذاشته است.

وی به رابطه علم و دین در اسلام اشاره کرد و گفت: تجربه تعامل دین و علم در جمهوری اسلامی ایران در شرایط کرونایی، نشانگر آن است که نه تنها این دو در تضاد و تقابل با یکدیگر نیستند بلکه می‌توانند همکار و مکمل یکدیگر باشند.

نیکنام در ادامه، بیان کرد: اضطراب فردی و اجتماعی از مهمترین پیامدهای کرونا است. دین کمک می‌کند که انسان به آرامش درونی دست یابد و استرس خود را مدیریت کند.

وی تأکید کرد: اقدامات ابتکاری مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در جایگاه مقام والای معنویت دینی و بالاترین مسئول نظام، از نقش برجسته دین در کمک به دیگر اقدامات پیشگیرانه پزشکی و درمانی، جلوه‌های ارزشمندی از ظرفیت عظیم دین و رهبران دینی و مذهبی را به نمایش می‌گذارد.

وی در پایان سخنانش، مطرح کرد: یک فرد مذهبی کسی است که همیشه خود را مورد رحمت الهی می‌بیند. چنین شخصی حتی بلا و مصیبت را موهبت الهی می‌داند و دچار یأس و نا امیدی نمی‌شود چراکه خدا حامی اوست و به او آرامش درونی می‌دهد.

خانم برنادت آبررا، رئیس دانشکده علوم اجتماعی و فلسفه دانشگاه دولتی فیلیپین با بیان ویژگی‌ها، تأثیرات و حواشی ویروس کرونا گفت: این بیماری تأثیرات بسیاری بر تمام ابعاد زندگی بشر گذاشته است. باید خودمان را با تغییرات مقررات و قوانینی که وضع می‌شود، وفق بدهیم و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم.

وی در ادامه، به ارائه راه‌های مقابله با اضطراب دوران قرنطینه و کاهش روابط اجتماعی پرداخت و از خانه‌نشینی مردم سراسر جهان و افزایش میزان استفاده از لوازم الکتریکی سخن گفت.

خانم برنادت آبررا با ابراز خرسندی از برگزاری این دور از گفت‌وگوهای دینی، گفت: این نیاز احساس می‌شود که بشریت در کنار یکدیگر قرار گیرند و بر مبنای احترام و دوستی گفت‌وگو کنند.

اسقف برناد پانتین، دبیرکل کنفرانس اسقفان کاتولیک فیلیپین در سخنرانی خود، با تأکید بر مبارزه مؤثر با بیماری همه گیر کووید ۱۹، خواستار حفاظت از انسانیت، کرامت انسانی و برابری و آزادی، رعایت حقوق بشر و قانون‌مداری در مسیر مبارزه با این بحران شد.

گفتنی است؛ دور هفتم گفت‌وگوی دینی مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگ‌ها سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و کلیسای کاتولیک فیلیپین با عنوان «نقش دین در سلامت انسان» به صورت وبینار، برگزار و اندیشمندان مسلمان و مسیحی از دو کشور جمهوری اسلامی ایران و فیلیپین آرا خود را در زمینه موضوع سمینار تشریح کردند.

منبع خبرگزاری مهر
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.