مخالفت کلیساهای آمریکا با تحریم/گفت‌وگوی ادیان برگزار می‌شود

مدیر موسسه بین‌المللی فرهنگ ایران، از نشست مجازی نقش ادیان در کمک به مردم در دوران همه‌گیری کرونا به میزبانی کلیساهای آمریکا و حضور آیت الله مصطفی محقق داماد خبر داد.

در نشست مجازی “همسایه من کیست؟” علاوه بر آیت الله محقق داماد، یک کشیش مسیحی و یک خاخام یهودی در این گفت‌وگو مشارکت خواهند داشت.

جمعی از کلیساهای مستقر در آمریکا علاقمند بودند که گردهمایی‌هایی در چارچوب گفت‌وگوی ادیان با مراکز فرهنگی، دانشگاهی و حوزوی ایران برگزار کنند که به دلیل همه‌گیری کرونا و محدودیت‌های رفت‌وآمد، تصمیم گرفته شد به صورت یک نشست مجازی برگزار شود.

رئیس هیات مدیره مرکز اسلامی امام علی (ع) نیویورک ادامه داد: اسقف “جان برایسان چِین” که چند بار هم به ایران سفر کرده بود و از نزدیک با آیت الله محقق داماد گفت‌وگو داشته است، پیشنهاد داد که با ایشان نشستی داشته باشند. آیت الله محقق داماد هم عضو فرهنگستان علوم ایران هستند، هم در حوزه و هم در دانشگاه تدریس دارند.

فریدزاده با بیان اینکه آیت الله محقق داماد با حضور در این نشست مجازی موافقت کرده‌اند، اضافه کرد: قرار شد این نشست با مشارکت چند مرکز دانشگاهی و کلیسایی آمریکا برگزار شود. هرچند که این نخستین برنامه در این زمینه است.

وی یادآور شد: قرار است برنامه دیگری در ایران با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه تهران و حوزه علمیه قم برگزار شود که در واقع مجموعه علمی و مذهبی ایران میزبان باشند و جمعی از آمریکا هم به عنوان میهمان شرکت کنند.

مدیر موسسه بین‌المللی فرهنگ ایران اضافه کرد: زمان نشست دوم به زودی اعلام خواهد شد که چند نفر از اساتید ایران و چند نفر هم از آمریکا شرکت خواهند داشت تا درباره موضوع مورد علاقه خود، تبادل نظر داشته باشند.

فریدزاده با بیان اینکه دانشگاه “ییل” و مرکز علمی “هاردفورد سمیناری” که سال‌ها در زمینه ادیان فعالیت دارند، برای برگزاری این نشست ابراز علاقه کرده‌اند، یادآور شد: به دنبال آن هستیم که در ایران هم با مشارکت سازمان فرهنگ و ارتباطات، این کار را گسترش دهیم.

نه به تحریم

وی درباره موضوعاتی که قرار است در نشست مجازی روز پنج‌شنبه مطرح شود هم گفت: این گروه بر اساس هدف خود، بر همکاری علمی، دانشگاهی و حوزوی فعالیت دارد.

پس از کرونا، کمیته مشترکی برای مساعدت و کمک به ایران تشکیل دادند تا در قبال تحریم‌ها و فشارهایی که دولت آمریکا بر مردم ایران وارد می‌ساخت، حسن نیت نشان دهند و بگویند ما مردم و کلیساها با این تحریم‌ها همراهی نداریم.

رئیس هیات مدیره مرکز اسلامی امام علی (ع) نیویورک افزود: بر همین اساس، این ایده مطرح شد که رهبران دینی در زمان گرفتاری‌ها و مصیبت‌هایی چون کرونا، چطور می‌توانند به مردم کمک کنند و نقش مذهب در این زمینه چه خواهد بود. چطور دین می‌تواند آلام را کاهش دهد و به مردم کمک برساند. از این رو، قرار است در این نشست این موارد مطرح شود.

فریدزاده در توضیح خود برای “گروه” یادشده، اظهار کرد: در حوزه دیپلماسی عمومی و همکاری فرهنگی یک فعالیتی را از چندین سال گذشته شروع کردیم که با دانشگاه‌های مختلف، مراکز تحقیقی، فرهنگی و پژوهشی و همچنین در حوزه ادیان با کلیساها و مسلمانان و کنیسه‌ها وارد گفت‌وگو می‌شدیم.

وی که خود عضوی از این گروه است، یادآور شد: پس از تحریم و فشار حداکثری، اقدامات شایسته‌ای انجام شد و با چاپ مقاله و جمع کردن طومار نشان دادند که با این حرکت‌ها به ویژه در چهارسال گذشته، مخالف هستند.

مدیر موسسه بین‌المللی فرهنگ ایران اظهار کرد: در دوره‌ای که بحث جنگ علیه ایران مطرح شد هم اینها نشان دادند که مخالف جنگ هستند و با جاهایی که می‌توانستند، تماس می‌گرفتند و مخالفت خود را اعلام می‌کردند.

ارسال کمک به ایران

فریدزاده با اشاره به گسترش کرونا به ویژه در ایران که جزو کشورهای نخستین درگیری این بیماری بود، گفت: این افراد در این زمینه ابراز نگرانی داشتند و با تشکیل یک جمعی از کلیساها، به صورت عملی به دنبال یافتن راهی برای کمک به مردم ایران برآمدند.

وی افزود: کلیساهای متعددی همچون کلیسای منونایت که پیش از این هم در زلزله رودبار و سیل به ایران کمک کرده بود، کلیسای مورمون‌ها که در کار فرهنگی و در چاپ و نشر مجلات اسلامی و شیعی کمک کردند و پروتستان‌ها که بیشترین جامعه مسیحی را تشکیل می‌دهند و بخشی هم اونجلیک هستند، در این زمینه فعالیت دارند.

این فعال فرهنگی در آمریکا خاطرنشان کرد: برخلاف آنچه که تصور می‌شود همه اونجلیست‌ها حامی ترامپ هستند، گروهی از آنها به شدت با این دولت مخالف بودند و خواستار برداشته شدن تحریم و فشار از مردم ایران شده بودند. از این رو، این‌ها هم ابراز علاقمندی کردند تا در این گروه مشارکت داشته باشند.

فریدزاده توضیح داد: بر این اساس، گروهی برای کمک به مردم ایران فارغ از اینکه متعلق به چه کلیسایی هستند، تشکیل و رقم‌هایی پیشنهاد داده شد. کلیسای مورمون‌ها تقبل کرد ۶۰۰ هزار تا یک میلیون دلار پرداخت کند. پس از آن، متوجه شدیم برخی مؤسسات خیره در آمریکا که با ایران در ارتباط هستند، مجوز اوفک دارند.

وی ادامه داد: یک موسسه خیره در کالیفرنیا به نام “مادران علیه فقر” فعالیت داشتند و از قبل در زمینه موضوعاتی چون مدرسه سازی کمک می‌کردند. این کلیساها با آنها صحبت کردند و این موسسه تقبل کرد که کمک‌های این کلیساها را از طریق هلال احمر، صرف خرید اقلام مورد نیاز بیمارستان‌ها و مردم سازد.

مدیر موسسه بین‌المللی فرهنگ ایران با یادآوری اینکه خرید تجهیزات پزشکی در آمریکا و ارسال آن به دلیل وجود تحریم، امکان نداشت، اضافه کرد: این گروه موافقت کردند که از طریق همان موسسه خیریه، کمک‌ها را ارسال کنند.

فریدزاده خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از ۶۰۰ هزار دلار کمک، ارسال شده و گفته می‌شود تا ۸۰۰ هزار دلار جمع آوری شده است. بر اساس گزارشی که به ما رسیده است، این کمک‌ها در ایران از طریق هلال احمر در حال توزیع است.

لوک ۱۰ و آغازی برای همکاری فرهنگی

وی با بیان اینکه این گروه امیدوارند که تحریم‌ها با روی کار آمدن دولت جدید برداشته شود تا بتوانند در زمینه‌های دیگر هم به کمک ادامه دهند، درباره نام این گروه هم گفت: در زمان تشکیل این گروه، یکی از کلیساها مطرح کردند که در انجیل لوک، حضرت عیسی درباره همسایه صحبت کرده است. منظور از همسایه، مردم و تمام بشریت هستند که البته در احادیث و و روایات ما هم فراوان در زمینه همسایه مطلب داریم.

رئیس هیات مدیره مرکز اسلامی امام علی (ع) نیویورک، افزود: از آنجا که این موضوع در لوک شماره ۱۰ مطرح شده است، پیشنهادی مطرح کردند که نام این گروه را “لوک ۱۰” بگذاریم و به صورت موقتی به همین اسم، نامیده می‌شود.

فریدزاده ادامه داد: عنوان نشست مجازی که قرار است روز پنج‌شنبه برگزار شود هم با همین عنوان است که “همسایه من کیست؟”. مجری برنامه هم جان هارتلی استاد دانشگاه ییل خواهد بود که چندین سال در ایران بوده و دکترای ادبیات فارسی از دانشگاه اصفهان دارد و مدیریت اجرایی گروه “لوک ۱۰” هم بر عهده او است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه این کلیساها به صورت مجزا با مراکز علمی، فرهنگی و حوزوی ایران در تماس بودند، سعی شد در قالب این گروه زیر یک چتر قرار گیرند آن هم در دوره‌ای که فشار شدیدی از سوی دولت آمریکا وارد آمده بود.

هنوز کنیسه‌ها به این گروه نپیوسته‌اند اما قرار شد در نشست مجازی پنج‌شنبه، خانم “لین گوتلیب” خاخام یهودی که ۲ بار به ایران سفر کرده است هم مشارکت داشته باشد.

مدیر موسسه بین‌المللی فرهنگ ایران، اظهار کرد: این شخص هم بسیار به ایران علاقه دارد، تابلویی درست کرده بود و در راهپیمایی‌ها با خود حمل می‌کرد که “من ایران را دوست دارم به ایران حمله نکنید”. از این رو، نشست مجازی ما متشکل از سه دین شد.

فریدزاده ابراز امیدواری کرد این نشست، شروعی دوباره برای همکاری‌های فرهنگی بین دو کشور باشد.

منبع خبرگزاری ایرنا
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.