بیانیه سازمان مالزیایی درباره تخریب شانزده هزار مسجد در «سین‌کیانگ» چین

شورای مشورتی سازمان‌های غیردولتی مالزی در بیانیه‌ای خواستار توضیح مقامات چینی درباره گزارش تخریب شانزده هزار مسجد در استان سین‌کیانگ شد.

به نقل از نیواستریت تایمز، شورای مشورتی سازمان‌های اسلامی غیردولتی مالزی (MAPIM) خواستار توضیح دولت چین درباره گزارش اخیر مربوط به نقض گسترده حقوق مسلمانان این کشور شد.

یک اندیشکده استرالیایی روز گذشته، ۴ مهر در گزارشی اعلام کرد: دولت چین در استان سین‌کیانگ هزاران مسجد را تخریب کرده و دست به نقض گسترده حقوق مسلمانان زده است.

در بیانیه این سازمان اسلامی آمده است: از گزارش اخیر یک اندیشکده استرالیایی در مورد نقض حقوق بشر در چین و تخریب هزاران مسجد در سین‌کیانگ از سوی مقامات چینی شوکه شده‌ایم.

بر اساس گزارش مؤسسه سیاست استراتژیک استرالیا (ASPI)، تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد، حداقل ۱۶ هزار مسجد به دست مقامات چینی در استان سین‌کیانگ کاملاً تخریب شده یا آسیب دیده‌اند.

این اقدامی بسیار وحشتناک است و اگر به دست مقامات چینی انجام شده باشد، ما این عمل جنایتکارانه را که موجب خشم مسلمانان در سراسر جهان می‌شود، به شدت محکوم می‌کنیم.

در ادامه این بیانیه آمده است: این گزارش نشان داد که بیشتر تخریب‌ها سه سال پیش اتفاق افتاده است؛ تخمین زده می‌شود ۸۵۰۰ مسجد کاملاً تخریب شده باشد. براساس این گزارش، بیشترین خسارت در مناطق شهری مانند ارومچی و کاشغر رخ داده است. اگر این اطلاعات معتبر باشد، خواهان این هستیم که چین مشخص کند تخریب مساجد چه دلیل منطقی داشته است.

این بیانیه افزوده است: باید تحقیقات ویژه‌ای از سوی سازمان همکاری اسلامی انجام شود و یک نهاد مستقل بین‌المللی ایجاد و برای انجام تحقیق به منطقه اعزام شود.

بر اساس این گزارش، مساجدی که به صورت کامل تخریب نشده‌اند، گنبد یا مناره‌های آنها تخریب شده است. این نیز عملی شدیداً مجرمانه و قابل اعتراض است. این امر باید رهبران کشورهای اسلامی در سراسر جهان را وادار کند تا پاسخ قاطعی به آن بدهند.

در بخش دیگری از این بیانیه همچنین آمده است: تخریب مسجد، هتک حرمت به دین اسلام و برابر با اعلان جنگ با این دین است. همچنین از گزارش‌ها مبنی بر اینکه چنین اقدامی علیه معابد بودایی که در سرتاسر سین کیانگ وجود دارد، صورت نگرفته است؛ متعجب شده‌ایم.

براساس گزارش این اندیشکده استرالیایی، نزدیک به یک سوم اماکن مقدس اسلامی در سین کیانگ، مانند مقابر بزرگان، مسیرهای زیارتی و گورستان‌های مسلمانان نیز هدف هتک حرمت قرر گرفته است.

سال گذشته خبرگزاری فرانسه در گزارشی از کشف ده‌ها قبرستان تخریب شده اسلامی که طی آن بخش‌هایی از اجساد و سنگ قبرها پراکنده شده بود، خبر داد.

ما بیانیه مقاماتی را که اصرار دارند به مردم سین‌کیانگ آزادی عمل کامل در اعمال مذهبی مربوطه را داشته باشند، به یاد داریم.

این ادعا باید اثبات شود، زیرا بسیاری از شهادت‌های قربانیان نشان می‌دهد که دولت چین حقوق مسلمانان را برای عمل به آیین خود تحت فشار قرار داده است، از جمله محدود کردن دسترسی به آموزش‌های دینی، منع روزه‌داری در ماه رمضان و ازدواج‌های اجباری با غیرمسلمانان.

این سازمان اسلامی در ادامه بیانیه خود آورده است: گزارش‌ها درباره اینکه بیش از یک میلیون مسلمان اویغور و اقلیت‌های ترک‌زبان در جنوب غربی چین در صدها اردوگاه بازداشت شده‌اند و همچنین مجبور به کنار گذاشتن همه عقاید مذهبی یا فرهنگی خود شده‌اند، باید به طور کامل مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد.

ما از سیاست چینی‌سازی دولت چین به عنوان سیاستی برای تغییر ویژگی‌ها و فرهنگ مسلمانان ابراز تأسف می‌کنیم تا همه چیز مطابق خواسته‌های نظام کمونیستی چین باشد.

چینی‌ها نمی‌توانند روایت‌های افشا شده را انکار کنند در حالی که محققان مستقل از دسترسی به اطلاعات قربانیان مختلفی که می‌خواهند شهادت دهند، جلوگیری می‌کنند.

این بیانیه با امضای «محمد عزمی عبدالحمید» رئیس شورای مشورتی سازمان‌های اسلامی مالزی منتشر شده است.

هم اکنون کمتر از ۱۵ هزار و پانصد مسجد در سین کیانگ وجود دارد که کمترین تعداد از انقلاب فرهنگی دهه ۱۹۶۰ چین تاکنون به شمار می‌رود.

در همین حال، وزارت خارجه چین امروز در بیانیه‌ای گزارش این اندیشکده استرالیایی را رد و اعلام کرد: بیش از ۲۴ هزار مسجد در سین‌کیانگ وجود دارد که از بسیاری از کشورهای اسلامی بیشتر است.

منبع خبرگزاری ایکنا
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.