به همت نشر سوفیا؛ ترجمه انشا الله رحمتی از نقد عقل عملی تجدید چاپ شد

نشر سوفیا چاپ هفتم نقد عقل عملی را با ترجمه انشاالله رحمتی تقدیم اهل اندیشه کرده است.

«نقد عقل عملی» یکی از سه نقد مهم و مشهور ایمانوئل کانت٬ فیلسوف آلمانی٬ است.

این نقد در کنار دو نقد دیگر یعنی «نقد عقل محض» (نقد اول) و «نقد قوه حکم» (نقد سوم) به «نقد دوم» معروف است. این اثر کانت به لحاظ فصل بندی و تدوین مباحث به «نقد عقل محض» همانند است.

در «نقد عقل عملی» کانت می‌خواهد نشان دهد که عمل اخلاقی راستین ٬ عملی است که از قید هر گونه امر تجربی و محسوس آزاد باشد و فقط از عقل محض نشأت بگیرد.

این اثر یکی از اساسی‌ترین متون کلاسیک فلسفه غرب در زمینه فلسفه اخلاق است و تبیین روشمندی از نظریه وظیفه گرایی ارائه می‌کند.

از جهت دینی نیز کانت در این اثر ضرورت سه مفهوم «اختیار» ٬ «خدا» و «جاودانگی نفس» را به عنوان اصول موضوعه اخلاق اثبات می‌کند. بی راه نیست اگر بگوییم این اثر کوتاه خواندنی‌ترین اثر کانت در موضوع اخلاق است.

عبارت معروف سنگ نبشته مزار این فیلسوف نامدار ٬ از همین کتاب گرفته شده است٬ آنجا که می‌نویسد: «دو چیز هست که هرچه بیشتر و دقیق‌تر در آنها اندیشه می‌کنم، جانم را از تحسین و هیبتی تازه‌تر و فزون‌تر سرشار می‌سازند: آسمان پر ستاره در بالای سرم و قانون اخلاق در اندرونم.»

نشر سوفیا چاپ هفتم این اثر را با ترجمه انشاالله رحمتی٬ با جلد گالینگور و به قیمت ۴۵ هزار تومان تقدیم اهل اندیشه کرده است.

منبع خبرگزاری مهر
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.