واکنش‌ نمایندگان نسبت به زیرسوال بردن مجلس

حسینی: انتساب واژه انتقام‌گیری به نظر نمایندگان درباره کدخدایی، توهین به مجلس است/ سبحانی‌نیا: علت رأی نیاوردن کدخدایی را باید در عملکردش جست‌وجو کرد /بهروز نعمتی: ورشکستگان سیاسی پشت‌نام کدخدایی به‌دنبال انتقام‌گیری هستند

مراسم نکوداشتی برای قدردانی از زحمات عباسعلی کدخدایی، سخنگوی سابق شورای نگهبان برگزار شد که چندی پیش با اختلاف یک رأی نتوانست اعتماد مجلس را برای حضور مجدد در شورای نگهبان به دست آورد و به این ترتیب جای خود را به حقوقدان دیگری داد تا وظیفه  وی را برای مدت شش سال آینده برعهده بگیرد.

به گزارش “اعتدال” به نقل از خانه ملت، عدم اعتماد دوباره مجلس به کدخدایی از همان آغاز برای برخی سخت گران آمد و واکنش هایی را به همراه داشت. مراسم روز گذشته نیز محملی شد برای بیان گله‌های افرادی که شاید نظرات مخالف را تحمل ندارند.

آیت الله جنتی دراین مراسم با انتقاد از عدم اعتماد مجلس به کدخدایی گفت: برخی می‌خواستند فرصتی به دست بیاورند و از آقای کدخدایی انتقام‌گیری کنند. فرصتی برایشان بوجود آمد و حسادت‌هایی نیز بود که کار خود را کرد که من نه فرصت آن را دارم در رابطه با آن صحبت کنم و نه صلاح می‌دانم در مورد این موضوعات صحبت کنم و در ادامه افزود: در مجلس وضعیت طوری شد که آقای کدخدایی با کمبود یک رای، رای نیاورد که از قبل مقدمه‌چینی شده بود و اینطور نبود که به صورت طبیعی رای‌گیری شود.

غلامعلی حدادعادل نیز که ریاست فراکسیون اصولگرایان مجلس را بر عهده دارد، با بیان این که”آنچه در یکی دو ماه اخیر باعث تعجبش شد، این بود که کدخدایی بی‌هیچ جرمی در مجلس اصولگرایان رای نیاورد و این از شگفتی‌های این مجلس (اصولگرا) بود.”، مدعی شد که نمایندگان مخالف کدخدایی پاسخ قانع‌کننده‌ای برای رای ندادن به وی نداشته اند و از کدخدایی خواست که جنتی را تنها نگذارد.

این اظهارات با واکنش نمایندگان مجلس شورای اسلامی مواجه شد؛

حسینی: انتساب واژه انتقام‌گیری به نظر نمایندگان درباره کدخدایی، توهین به مجلس است
سید باقر حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه عباسعلی کدخدایی زحمات زیادی را در شورای نگهبان متحمل شده که جای قدردانی دارد، گفت: نباید با رای نیاوردن کدخدایی برای عضویت در شورای نگهبان، مجلس را به انتقام گیری متهم کرد. نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه عباسعلی کدخدایی در یک فضای آزاد نتوانست از مجلس رأی اعتماد بگیرد، تصریح کرد: نمایندگان مجلس بدون هیچ مقدمه چینی به کدخدایی برای عضویت در شورای نگهبان رای ندادند. وی ادامه داد: به کارگیری واژه “انتقام‌گیری” برای توصیف نیت نمایندگانی که به کدخدایی رای ندادند، توهین به مجلس است. وی با اعلام اینکه اینگونه اظهار نظرها شان مجلس را پائین می آورد، ادامه داد: نمایندگان در خانه ملت وظایف قانونی دارند که به آن عمل می کنند همانند کاری که هنگام بررسی صلاحیت اعضای کابینه انجام دادند و سه وزیر پیشنهادی رای نیاوردند.

سبحانی‌نیا: علت رأی نیاوردن کدخدایی را باید در عملکردش جست‌وجو کرد
حسین سبحانی‌نیا، عضو هیأت رئیسه مجلس با اشاره به اظهارات برخی شخصیت‌های سیاسی کشور درباره زیر سوأل بردن رأی‌گیری حقوقدان‌های جدید شورای نگهبان در مجلس، گفت:‌ نفس عمل تقدیر از کدخدایی به‌عنوان یک نیروی با تجربه مثبت و قابل قبول بود، اما اظهارات برخی افراد غیرقابل انتظار و نادرست بود. نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بر اساس قانون نمایندگان مجلس در رأی دادن آزاد هستند، افزود:‌ مجلس شورای اسلامی در انجام امور و وظایفش هیچ موقع به دستورات دیکته شده عمل نکرده و در تمام اوقات بر اساس وظیفه اقدام به انجام امور محوله می‌کند. سبحانی‌نیا با بیان اینکه در زمان بررسی تأیید حقوقدان‌های شورای نگهبان در صحن علنی، میزان آرای موافق کدخدایی بسیار قابل قبول بود، گفت:‌ قطعا اظهارات برخی افراد در زیر سؤال بردن انتخاب اعضای حقوقدان شورای نگهبان، توهین به افرادی است که به کدخدایی رأی موافق داده‌اند. این نماینده مردم در مجلس نهم، با اعلام اینکه منتقدان رأی نیاوردن کدخدایی باید به مراسم بررسی صلاحیت وزرای کابینه یازدهم و رأی نیاوردن نجفی به‌عنوان وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش نگاهی کنند، افزود: مشاهده کردیم که بعد از رأی نیاوردن این وزیر پیشنهادی، هیأت دولت به‌ویژه نجفی از مجلس و موافقان تشکر کردند.
عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس، با تأکید بر اینکه علت رأی نیاوردن برخی افراد را باید در عملکردشان جست‌وجو کرد، گفت:‌ مجلس بر اساس شعور و تجربه خود درباره رأی اعتماد به نامزدهای مورد نظر تصمیم‌گیری می‌کند، از این‌رو اظهارات برخی افراد درباره رأی نیاوردن کدخدایی خلاف انصاف و عدالت است. عضو هیأت رئیسه مجلس، با اعلام اینکه مجلس در انجام امور و وظایفش تحت تأثیر جوسازی‌ برخی شخصیت‌های سیاسی قرار نمی‌گیرد، تصریح کرد:‌ به طور حتم این افراد باید پاسخ دهند که چرا در حوزه مجلس به‌دنبال حاشیه سازی و سوژه سازی هستند، از طرف دیگر امروز مجلس یکی از ارکان نظام بوده و حفظ این پایگاه وظیفه تمام مسئولان و مقامات کشور است.

بهروز نعمتی: ورشکستگان سیاسی پشت‌نام کدخدایی به‌دنبال انتقام‌گیری هستند
بهروز نعمتی، عضو هیأت رئیسه فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس با انتقاد از حاشیه سازی‌ برخی شخصیت‌های سیاسی درباره رای ‌نیاوردن عباسعلی کدخدایی برای عضویت در شورای نگهبان، گفت: کدخدایی جزء نیروهای فعال و خدوم نظام بوده و اعتقاد داریم که وی زحمات بسیاری را در چند سال اخیر کشیده است. نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به انتخاب حقوقدان‌های جدید شورای نگهبان در مجلس، افزود:‌ در هر صورت مجلس باید سه نفر از میان 5 نامزد معرفی شده را برای این جایگاه انتخاب می‌کرد، از این رو بر اساس قانون تشخیص صلاحیت و تأیید افراد بر عهده نمایندگان بوده و هیچ فردی حق اظهار نظر در این را رابطه ندارد.
وی با اعلام اینکه برخی ورشکستگان سیاسی با زیر سؤال بردن عملکرد مجلس به‌دنبال انتقام‌گیری هستند، تصریح کرد:‌ به طور حتم این افراد با این‌گونه اظهارات تنها بغض و کینه خود را نسبت به قوه مقننه نشان می‌دهند، به‌ویژه فردی که در مراسم نکوداشت کدخدایی، داعیه مجلس اصولگرا را داشت باید بداند که آقای کدخدایی حدود 128 رأی آورد، اما نفر بعد توانست 129 رأی کسب کند، از این رو این افراد با شبهه‌افکنی نمی‌توانند به اهداف خود برسند. نعمتی ادامه داد: از کجا معلوم است که افراد منتقد رأی نیاوردن کدخدایی، در نشست آن روز مجلس به کدخدایی رأی داده باشند؟ بنابراین افراد باید نسبت به این موضوع منصفانه نگاه کنند.
وی با تأکید بر اینکه برخی به دنبال انتقام‌گیری از مجلس هستند، افزود:‌ همان افرادی که از مجلس برای ریاست رأی نگرفتند، به‌دنبال تضعیف قوه مقننه و قرار دادن مجلس در مقابل قوای دیگر هستند، اما به‌طور حتم اشتباه این افراد حتی از زمان رأی نیاوردنشان هم بسیار گران‌تر تمام خواهد شد. عضو هیأت رئیسه فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس، با بیان اینکه مجلس هم مانند برخی علما و شخصیت‌های سیاسی از عباسعلی کدخدایی دفاع می‌کند، گفت: به‌طور حتم برخی که به‌دنبال ایجاد تفرقه در میان قوا هستند، باید بدانند که دیگر شأنی در مجلس نداشته و باید مراقب برخوردهای سنگین‌تر از این باشند.
حسینی: انتساب واژه انتقام‌گیری به نظر نمایندگان درباره کدخدایی، توهین به مجلس است/ سبحانی‌نیا: علت رأی نیاوردن کدخدایی را باید در عملکردش جست‌وجو کرد /بهروز نعمتی: ورشکستگان سیاسی پشت‌نام کدخدایی به‌دنبال انتقام‌گیری هستند

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.