نویسنده کتاب «جامعه‌شناسی ادیان» درگذشت

یوسف فضایی، مدرس و پژوهشگر حوزه ادیان و عرفان سه‌شنبه ۱۵ مهر در سن ۸۶ سالگی درگذشت.

احد لطفی، از نزدیکان زنده‌یاد یوسف فضایی از درگذشت این مدرس و پژوهشگر در روز سه شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹ خبر داد و علت فوت این نویسنده شاخص را کهولت سن و محل فوت را نیز شهر بهار همدان ذکر کرد.

یوسف فضایی سال ۱۳۱۳ شمسی در همدان به دنیا آمد. تحصیلات دانشگاهی خود را در مقطع دکتری ادیان و عرفان دانشگاه تهران به اتمام رساند و پس از آن سال‌ها در دانشگاه‌های مختلف به تدریس دروس تخصصی ادیان و عرفان اقدام کرد.

از جمله مهم‌ترین تالیفات زنده‌یاد فضایی می‌توان به این کتاب‌ها اشاره کرد: «جامعه‌شناسی ادیان»، «آفرینش جهان، انسان و آغاز شهرنشینی: تحلیلی از جریان تکامل طبیعی و اجتماعی انسان»، «بنیانهای اجتماعی ادیان ابتدایی»، «تاریخ عقاید و مذاهب شیعه (المقالات و الفرق)»، «تحقیق در تاریخ و عقاید شیخیگری، بابیگری، بهائیگری و کسروی گرایی»، «تاریخ و جغرافیای شهر بهار و زندگانی، آثار و افکار دکتر یوسف فضایی به قلم خودش»، «تحقیق و تاریخ در عقاید مذاهب اهل سنت و فرقه اسماعیلیه»، «دایره‌المعارف مذاهب اسلامی و ادیان ایرانی» و…

همچنین «مناظرات امام فخر رازی با علمای ماوراءالنهر و تحلیلی از: مذاهب اهل سنت» و «تاریخ مختصر زبان‌های سامی» هم از جمله مهم‌ترین ترجمه‌های یوسف فضایی است.

منبع خبرگزاری ایبنا
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.