مرور مطبوعات /نباید مردی به‌دلیل ناتوانی از پرداخت مهریه زندانی شود

11 مهرماه 1397

واکنش ولایتی به اعتراضات نسبت به سخنان اخیرش و برحذر داشتن اطلاعاتی‌ها از ورود به مسائل سیاسی و اقتصادی از سوی دستیار رئیس‌جمهور در امور اقوام از مطالب مورد توجه مطبوعات امروز بود. «بی‌فرهنگی کنونی، آینده را نابود می‌کند»، «مسئولان مراقب تروریسم فکری و فرهنگی باشند»، «دختران مجرد هم مشمول بیمه زنان خانه‌دار می‌شوند»، «پسیان تربیت‌یافته مشروطه بود»، «لزوم تدوین سند مسئولیت اجتماعی»، «نشست کودک و حق کودکی»، «استان تهران 19 هزار معتاد خیابانی دارد»، «نباید مردی به‌دلیل ناتوانی از پرداخت مهریه زندانی شود»، «اطلاعاتی‌ها وارد مسائل سیاسی و اقتصادی نشوند»، «زان یار دلنوازم شکریست با شکایت» و «تبصره‌ای که مدافع ندارد» عناوین برجسته شماره‌های امروزند.

شرق
 
تبصره‌ای که مدافع ندارد
شرق درباره تبصره ماده 48 آیین دادرسی کیفری مبنی بر حق انتخاب وکیل در مرحله تحقیق مقدماتی به نقل از محسنی اژه‌ای می‌نویسد: بارها در این زمینه توضیح داده شده است ماده 48 قانون آیین دادرسی کیفری و تبصره آن این بود وکلایی که می‌خواهند در پرونده‌های امنیتی وکالت کنند باید مورد تأیید رئیس قوه قضائیه باشند. این پیشنهاد، پیشنهادی نبود که قوه قضائیه به مجلس داده باشد؛ چرا که از این جهت کار قوه قضائیه سخت بود؛ به‌طوری که مجموعه وکلا اعم از اعضای کانون وکلا و مراکز مشاوره تعداد زیادی هستند و رئیس قوه قضائیه شخصا باید بررسی کند که کدام مورد تأیید است. این موضوع الان در مجلس مطرح است و هنوز به صحن نرفته است. اصلاح برخی از مواد قانون آیین دادرسی کیفری هم به نفع مردم و هم به نفع قوه قضائیه است و امیدواریم مجلس در این زمینه همکاری کند. محمدجواد فتحی، عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس، نیز در این زمینه می‌گوید: ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری حق داشتن وکیل را توسط متهم به رسمیت شناخته است، اما تبصره آن گفته که در جرائم خاص این وکلا حتما باید مورد تأیید رئیس قوه قضائیه باشند و ما این را با اصول آیین دادرسی عادلانه از حیث مبانی حقوق‌بشری و هم از حیث مبانی حقوق اسلامی در تعارض و تغایر می‌دانیم چراکه وکیل در واقع به وکالت از متهم یا شاکی طرف دعوا است و وظیفه دستگاه قضائی رسیدگی بی‌طرفانه است. رئیس دستگاه قضائی نباید بگوید چه کسی می‌تواند وکیل یا طرف دعوا باشد یا نباشد». البته فتحی چندی است که به دنبال استعفا از مجلس است. او در این گفت‌وگو توضیح داد که استعفایش ربطی به مخالفت او با تبصره ۴۸ آیین دادرسی کیفری ندارد.
 
زان یار دلنوازم شکریست با شکایت
دفتر علی‌اکبر ولایتی به حاشیه‌های سخنان اخیر او واکنش نشان داد. در این اطلاعیه از اینکه برخی دلسوزان نظام با غرض‌ورزان هم‌زبانی کرده‌اند، گلایه شده است. رئیس هیئت مؤسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی اخیراً در مراسم بزرگداشت هفته دفاع مقدس در دانشگاه آزاد اسلامی گفته بود: از یمنی‌ها یاد بگیریم که چگونه در برابر تهدید و تحریم مقاومت می‌کنند. به‌جای لباس لنگ می‌بندند و اسلحه به دست دارند و چند تکه نان‌خشک دستشان است؛ با پای پیاده و سعودی‌ها از دست اینها عاجز شده‌اند. در بخشی از این اطلاعیه آمده است: از غرض‌ورزان که نه دلشان به حال ملت یمن سوخته است و نه ملت ایران، انتظاری نیست، اما از دلسوزانی که عمری تلاش مجاهدانه شخصیتی که کارنامه درخشانی در دلگرم‌ساختن جبهه مقاومت در داخل و خارج از کشور داشته است، شکری است با شکایت که باید با مرور مواضع روشن ایشان، نکته‌دانی خود را به نمایش می‌گذاشتند و ناروا بر فردی که مواضع روشنی در اعتقاد به ایستادگی مردم ایران دارد و به نمایندگی آنان این ایستادگی را بارها و بارها در عرصه دیپلماسی کشور به نمایش گذاشته است، نمی‌تاختند و ناروا خُرده نمی‌گرفتند و با غرض‌ورزان هم‌زبانی نمی‌کردند. در انتهای این اطلاعیه هم ابیاتی از شعر معروف حافظ با مطلع «زان یار دلنوازم شکریست با شکایت / گر نکته‌دان عشقی بشنو تو این حکایت» آمده است.
 
اطلاعاتی‌ها وارد مسائل سیاسی و اقتصادی نشوند
علی یونسی، دومین وزیر اطلاعات دوره اصلاحات و دستیار ویژه رئیس‌جمهور فعلی در امور اقلیت‌ها در گفت‌وگوی تفصیلی با ایسنا به نکات متفاوتی اشاره کرد که برخی از آنها را در ادامه می‌خوانید: سازمان‌های اطلاعاتی باید به‌شدت از انجام اقدامات غیرمرتبط با وظایف خود پرهیز کنند؛ یعنی اینکه گروه‌های اطلاعاتی به کارها و اقدامات حاشیه‌ای و غیراطلاعاتی سرگرم نشوند، به مسائل جناحی و اقتصادی و سیاسی ورود نکنند. این‌گونه امور قطعا برای سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی سم مهلک است. مخصوصا حفاظت اطلاعات نیروهای مسلح، باید فقط در محدوده مأموریت‌های سازمانی خودشان کار کنند که موفقیت و تقویت این نهادها در گرو عمل به وظایف سازمانی آنان است.
وی هم‌چنین گفته است: در برخی از مناطق مثل آذربایجان‌غربی باید کسی را انتخاب کنیم که نه ترک باشد و نه کُرد. اما باید در کردستان فردی انتخاب شود که کُرد باشد؛ حتی بهتر است که آن فرد از اهل تسنن باشد، به زبان کردی مسلط باشد و بتواند با مردم به زبان خودشان صحبت کند. در مناطق قومی گاهی یک استان خیلی مشکل دارد و زمان می‌برد که مشکلاتش حل شود. اما در کردستان تأثیر مسئله انتصابات و قرارگرفتن استاندار خوبی که بتواند رابطه عاطفی و مهربانانه‌ای با مردم برقرار و عاقلانه رفتار کند، بسیار مفید است.
 
نباید مردی به‌دلیل ناتوانی از پرداخت مهریه زندانی شود
معاون فرهنگی قوه قضائیه با اشاره به افزایش قیمت سکه در ماه‌های اخیر گفت: بدهکاران مهریه می‌توانند به دادگاه‌ها مراجعه کنند و درخواست تعدیل احکام مهریه را بدهند. حجت‌الاسلام صادقی با اشاره به گرانی‌های اخیر، به‌ویژه افزایش نرخ سکه بیان کرد: خانمی از شوهرش بابت مهریه طلبکار و از دادگاه نیز حکم گرفته است، اما همسر وی به‌خاطر افزایش نرخ سکه نمی‌تواند مانند قبل سکه‌ها را پرداخت کند، بنابراین این حکم باید تعدیل شود. وی افزود: ما ضمن اینکه انتظار داریم در این خصوص بانوان محترم قدری کوتاه بیایند، ولی دادگاه‌ها باید در این زمینه مساعدت کنند که این یکی از احکام لازم‌الاجراست. دادگاه‌ها باید در حد توان بدهکاران مهریه حکم صادر کنند. کسی که حقوق ماهانه‌اش دو میلیون تومان است چطور می‌تواند هر سه ماه یک سکه بپردازد؟
 
استان تهران 19 هزار معتاد خیابانی دارد
سرپرست بهزیستی استان تهران از وجود 19 هزار معتاد متجاهر در استان تهران خبر داد و گفت: با توجه به مصوبه استانداری تهران از اواخر سال گذشته، همه شهرستان‌های استان تهران به‌جز فیروزکوه موظف هستند تا پایان سال ظرفیت ۳۰۰ نفر برای پذیرش معتادان متجاهر را فراهم کنند. داریوش بیات‌نژاد، در مورد ساماندهی معتادان متجاهر هم‌زمان با آغاز فصل پاییز و زمستان از فعالیت سه مرکز ماده ۱۶ در تهران خبر داد و گفت: این سه مرکز به طور حرفه‌ای در بحث درمان معتادان متجاهر مشغول فعالیت هستند و تاکنون نزدیک به هشت هزار نفر را پذیرش کرده‌اند. وی با بیان اینکه در یکی، دو هفته آینده نیز برای ۷۰۰ ظرفیت از مراکز، معتادان متجاهر ساماندهی و غربالگری می‌شوند، افزود: بر اساس آمارها، نزدیک به 19 هزار معتاد متجاهر در سطح استان تهران و 15 هزار معتاد متجاهر در شهر تهران حضور دارند و برنامه‌ریزان و تصمیم‌سازان برای ساماندهی آنها تصمیم جدی دارند.
 
نشست کودک و حق کودکی
نشست کودک و حق کودکی در کانون وکلای دادگستری مرکز برگزار می‌شود. در این نشست که یکشنبه ١۵ مهر ساعت 18:30 تا ٢٠ در محل کانون وکلای دادگستری مرکز برگزار می‌شود، دکتر شیوا دولت‌آبادی، نایب‌رئیس هیئت‌مدیره انجمن روان‌شناسی ایران و از مؤسسان انجمن حمایت از حقوق کودکان، به بررسی حق کودک بر داشتن محیط امن و سلامت روانی والدین می‌پردازد. فاطمه اشرفی، مدیرعامل انجمن حمایت از کودکان و زنان پناهنده (حامی)، نیز حق تحصیل کودکان مهاجر و پناهنده و محرومیت‌های موجود را بررسی می‌کند. منصور مقاره‌عابد، وکیل دادگستری و فعال حقوق کودک، نیز در این نشست حقوق کودکان بزه‌دیده را با توجه به تصویب لایحه حمایت از کودکان ‌و نوجوانان در مجلس شورای اسلامی، ارزیابی می‌کند. همچنین به مناسبت هفته کودک، نمایشگاهی از نقاشی‌های کودکان کار در محل کانون وکلا برگزار می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند در روزهای شنبه ١۴ تا دوشنبه ١۶ مهر در ساعات اداری از این نمایشگاه دیدن کنند.
 
اعتماد
 
لزوم تدوین سند مسئولیت اجتماعی
اعتماد درباره عدم توسعه مناطع مرزی می‌نویسد: محرومیت‌های در حاشیه ماندگان به قدری عادی شده که دیگر انتشار آنها کسی را شگفت‌زده نکند. دلیل این عقب افتادگی‌ها چیست؟ چرا کار به اینجا رسیده و 40 سال پس از انقلابی که یکی از آرمان‌هایش عدالت و رفع تبعیض بود، توسعه نامتوازن اینچنین به چشم می‌آید؟ باید متخصصان اقتصاد و علوم اجتماعی درباره‌اش کنکاش کنند. باید در این‌جا به مسئولیت فراموش شده دولت و مجلس در مقام قانونگذار و مجری برای «بازنگری در سیاست‌های توسعه» اشاره کنیم. چنان که هر وقت از لزوم خدمات‌رسانی به «درحاشیه ماندگان» حرف زده می‌شود هنوز هم همان نسخه‌های قبلا امتحان شده را روی میز می‌گذارند. همین‌طور باید از «مسوولیت اجتماعی» فراموش شده بخش‌های تجاری و صنعتی هم سخن گفت. هر چند مدیران منطقه آزاد چابهار در سال‌های اخیر اقداماتی را برای بهبود عملکردشان در زمینه مسوولیت‌های اجتماعی انجام داده‌اند، اما به نظر می‌رسد میان تعریف‌ آنها از مسوولیت اجتماعی با آنچه در اسناد جهانی مربوط به «CSR» مطرح شده، فاصله فراوانی وجود داشته باشد. بازنگری در این سیاست‌ها و تدوین «سند مسوولیت‌های اجتماعی منطقه آزاد چابهار» مبتنی بر واقعیت‌های اجتماعی چابهار و با بهره‌گیری از الگوهای موفق جهانی می‌تواند راه دقیق‌تری برای دستیابی به توسعه پایدار باشد. وگرنه بهبود شاخص‌های تجاری بدون توجه به جریان زندگی چابهاری‌ها نمی‌تواند برای جامعه محلی حاصلی داشته باشد.
 
پسیان تربیت‌یافته مشروطه بود
اعتماد در سالروز به قتل رسیدن کلنل پسیان با عبدالله کوثری مترجم کتاب «کلنل پسیان و ناسیونالیسم انقلابی در ایران» نوشته استفانی کرونین به گفت‌وگو نشسته است. کوثری در بخشی از این مصاحبه می‌گوید: کلنل نظافت شهر، ایجاد مدارس دخترانه، مطالبه معوقات مالیاتی آستان قدس، تعدیل کارمندان آن و… را در دستور کار خود قرار می‌دهد. در واقع کلنل از سویی با قوام و از سوی دیگر با تمام نیروهای سنتی خراسان درگیر شد. در واقع کلنل انجام اقداماتی را در سر می‌پروراند که بعدها رضاخان در دوره سلطنت خود انجام داد. توجه داشته باشید که رضاخان در مقام قزاق که به فکر تاسیس دانشگاه نبود. این فکری بود که در سر افرادی نظیر علی‌اکبرخان داور، تیمورتاش و فروغی می‌گذشت و از ناحیه آنها به رضاخان القا می‌شد. بنابراین می‌توان گفت کلنل بنا داشت نمونه‌ای از همان تجدد را در شهر سنتی مشهد پیاده کند و به نظر من جذابیت چهره کلنل خودش را در همین‌جا نشان می‌دهد. کلنل کسی بود که در فضای مشروطه پرورده شده و شخصیتش شکل گرفته بود. معیارهای کلنل، همان‌هایی بود که مشروطه به او آموخته بود. در مجموع من کلنل را یک نیروی متجدد مترقی می‌دانم که دیر یا زود در کشور ما ظهور کرد. شاید اگر زودتر او ظهور کرده بود یا مقداری دیرتر به منصه ظهور می‌رسید- که کشور تا حدی به ثبات نسبی رسیده باشد- نتیجه اقدامات او می‌توانست وضعیت دیگری را برای کشور رقم بزند.
 
دختران مجرد هم مشمول «بیمه زنان خانه‌دار» می‌شوند
تمامی زنان ۱۸ تا ۵۰ سال می‌توانند با مراجعه به شعب تأمین اجتماعی سراسر کشور از حمایت‌های مقرر در قانون بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد بهره‌مند شوند. برخورداری از این حمایت‌ها نیازمند تأهل و سابقه بیمه‌پردازی نیست. مشمولین این قانون تمامی زنان ۱۸ تا ۵۰ ساله هستند و در مورد افراد بالای ۵۰ سال نیز میزان سابقه بیمه‌پردازی قبلی به حداکثر سن مورد نظر اضافه می‌شود. از دیگر ویژگی‌های خاص بیمه زنان خانه‌دار امکان انتخاب نرخ پرداخت حق بیمه و دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه است. متقاضیانی که کمتر از ۵سال دارای سابقه پرداخت حق بیمه هستند می‌توانند دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه خود را بین حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار تا حداکثر دستمزد مصوب انتخاب کنند. نرخ پرداخت حق بیمه زنان خانه‌دار برای برخورداری از حمایت‌های بازنشستگی ۱۴ درصد؛ بازنشستگی و فوت (پرداخت مستمری به بازماندگان واجد شرایط) ۱۶ درصد و بازنشستگی، فوت و ازکارافتادگی ۲۰ درصد است. ضمنا ۲درصد از نرخ‌های مذکور سهم دولت است.
 
رسالت
 
مسئولان مراقب تروریسم فکری و فرهنگی باشند
آیت‌الله مصباح یزدی رئیس مؤسسه امام خمینی(ره) گفت: مسئولان مراقب تروریسم فکری و فرهنگی باشند. گاهی رخنه دشمن فیزیکی و انسانی است مانند کاری که تروریست‌ها می‌کنند و گاهی با تروریسم فکری از طریق جنگ نرم و روش‌های فرهنگی و سایت‌ها در پی تحقق اهداف خود بوده و با تبلیغات علیه دستگاه ها، مسئولان و قوای سه گانه به دنبال اختلاف و بدبینی مردم نسبت به نظام هستند. مصباح یزدی با اشاره به حساسیت شهر مقدس قم در عرصه‌های دینی، سیاسی و بین‌المللی، افزود: دشمن همواره تلاش می‌کند تا نقشه‌های خود را در این شهر عمیق‌تر و سنجیده‌تر پیاده کرده و موفقیت‌هایی به دست آورد. وی با بیان این که دشمن غافل نیست و از طریق فضای مجازی در پی تخریب فرهنگ کشور است، تصریح کرد: متاسفانه دشمن از فضای مجازی به عنوان ابزاری در داخل خانه ها و دست بچه ها به عنوان اسباب بازی استفاده و فرهنگ دینی کشور را نشانه گرفته است.
 
بی‌فرهنگی کنونی، آینده را نابود می‌کند
مهدی گلشنی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی معتقد است غفلت فراگیری نسبت به فرهنگ داشته‌ایم که با تداوم همین منوال سنگ روی سنگ بند نخواهد شد. بی‌فرهنگی کنونی، آینده را نابود می‌کندو ما در این زمینه به یک خانه‌تکانی حسابی نیاز داریم. این خانه‌تکانی هم مستلزم این است که اساتید و دانشجویان سطح بالایی که دغدغه فرهنگ دارند برای محیط‌شان روشنگری کنند و خطاهایی را که می‌بینند، منفعل نباشند، بلکه فعالانه روشنگری کنند. رسانه‌ها و تلویزیون باید به سراغ برخی از اساتید بروند و در زمینه‌های فرهنگی مطالب و برنامه‌های مفید و علمی تولید و پخش کنند. به هر طریق باید تلاش کرد که ناهنجاری‌های محیط امروز روشن شود و مردم بفهمند که اگر این خطا را می‌کنند، پس‌فردا دودش به چشم فرزندان و نسل‌های آینده خودشان می‌رود. امروز مردم ما به نوعی احساس می‌کنند که به‌اجبار دارند در این جامعه زندگی می‌کنند و به‌واسطه عدم تعهد به جامعه هر طور دوست دارند پیش می‌روند، ولی باید بدانند که وقتی فرزندانشان می‌خواهند در آینده در این جامعه زندگی کنند، دیگراین جامعه یک جامعه  مناسب نخواهد بود و نسل آتی با مشکلات و معضلات بسیاری مواجه خواهد شد.
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.