مرور مطبوعات / چند نکته در‌باره ذبح حیوانات در ملأ عام

5 مهر 1397

آیین‌ها و سنت‌های ماه محرم، و خبرهایی درباره مرحوم هاشمی و شوخی تلخ وزیر بهداشت از مطالب مورد توجه مطبوعات امروز بودند. «دانشگاه‌ها موظف به تولید نظریه هستند»، «آیین‌های محرم راهی برای زیست‌پذیر کردن زندگی»، «نقض حکم اعدام یک متهم به سبّ النبی»، «درخواست یونسکو: آموزش مدارا»، «غیاب هاشمی در جامعه روحانیت به‌دلیل مسائل امنیتی بود»، «سربه‌سر مردم نمی‌گذاشتیم آنها طبیعی‌تر برخورد می‌کردند»، «واکنش وزیر بهداشت به حواشی شوخی‌ بحث‌برانگیز»، «چند نکته در‌باره ذبح حیوانات در ملأ عام»، «یک گام برای ممنوعیت کودک‌همسری» و «چالش طرح مسئله خطر» عناوین برجسته شماره‌های امروزند.

شرق
 
چالش طرح مسئله خطر
مهدی زارع استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله و عضو وابسته فرهنگستان علوم در چهلمین سالگرد زلزله طبس، به تداوم بی‌توجهی به زلزله‌های احتمالی شهرهایی مانند تهران و تبریز و تبعات بسیار آن پرداخته و می‌نویسد: حقیقت آن است که همچنان بعد از 40 سال از زلزله 1357 طبس با چالش طرح مسئله خطر (زلزله و آتشفشان و…) در جامعه مواجه هستیم. از یک‌سو اینکه خطری به احتمال وجود داشته باشد و نخواهیم تشویش ایجاد کنیم و به‌همین‌دلیل سکوت کنیم، با گسترش محدوده‌های ریسکی و ساکن‌شدن بیشتر مردمان در نواحی خطرناک، عملا در مقابل توسعه ریسک در آینده کشور سکوت کرده‌ایم. از سوی دیگر مردم را نباید همواره در وضع نگران و مشوش نگه داشت. مردم باید امید داشته باشند و بدانند که با وجود رخداد زلزله 1357 طبس حتما احتمال تکرار آن در جاهای مختلف این سرزمین هست و می‌توان و باید با این خطر زندگی کرد. ضمنا هدف از طرح موضوع، آن نیست که مردم مدام در حالت وحشت نگه داشته شوند و با چنین وحشتی، وسواس‌گونه به جست‌وجوی اخبار بد رفته و هر روز را بر خود تلخ و زهر کنند. در آموزه‌های دینی ما هم تعقل و تدبیر در طبیعت و درس‌گرفتن و عبرت‌گرفتن توصیه شده است. رفتار دانشمندان و اصرار آنها برای ترویج فرهنگ ایمنی، 40 سال بعد از زلزله 1357 طبس، در راستای بالا‌بردن روحیه مردم است، نه تخریب امید آنها.
 
یک گام برای ممنوعیت کودک‌همسری
«فاطمه ذوالقدر»، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز کودک همسری را نوعی کودک آزاری می‌داند و می‌گوید: این کودکان اغلب به دلیل فرهنگ و سنت و مشکلات اقتصادی و یا بعضاً عرفی خانواده محکوم به ورود زودهنگام به دنیای بزرگسالان هستند. شرایطی که آسیب‌های جسمی و روحی متنوعی را به آنها وارد می‌کند وباعث می‌شود از لحاظ جسمی و روحی آسیب‌های متنوعی را تحمل کنند. همچنین، فرزندان حاصل از این ازدواج‌ها نیز متأثر از این شرایط هستند. یعنی آنها هم دچار مشکلات زیادی در آینده خواهند شد. او کودک همسری را مصداقی از خشونت علیه زنان می‌داند و می‌افزاید: خوشبختانه درخواست یک فوریت بررسی طرح افزایش حداقل سن قانونی دختران برای ازدواج در صحن علنی مجلس به رأی گذاشته شد که مورد تأیید اکثریت نمایندگان بود که از مجموع 209 نماینده حاضر در جلسه 151 نماینده با رأی موافق، 34 نماینده با رأی مخالف و 7 نماینده با رأی ممتنع با رسیدگی فوریتی مجلس به این مسأله اجتماعی موافقت کردند. وی می‌افزاید: شرایط فرهنگی و اجتماعی جامعه در زمان و مکان کنونی که بلوغ جسمی و روانی و حتی جنسی کودکان را تحت تأثیر قرار داده  سبب شده  کودکان دیرتر به بلوغ جسمی و فکری برسند لذا با توجه به افزایش محرومیت و فقراین مسائل کودک همسری را دامن خواهد زد.
نویسنده در ادامه نظرات چند تن از نمایندگان موافق و مخالف مجلس و چند کارشناس اجتماعی را نیز مطرح کرده است.
 
چند نکته در‌باره ذبح حیوانات در ملأ عام
شرق درباره ذبح حیوانات در کوچه و خیابان که در ایام عزاداری محرم بیشتر دیده می‌شود، و تأثیرات روحی آن بر روی زنان و کودکان می‌نویسد: کشتار غیرمجاز دام در معابر عمومی، مغایر مقررات بهداشتی است و ارتکاب این عمل مطابق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی و ماده ۳۷ قانون تعزیرات حکومتی می‌تواند موجب پیگرد قانونی شود. همچنین اگر لاشه دام ذبح‌شده به‌دست دام‌پزشک معاینه نشود امکان وجود بیماری‌های خطرناک و سرایت آن به دیگران وجود دارد. ضمن اینکه این اتفاق می‌تواند سلامت روانی شاهدان، به‌ویژه کودکان و زنان را به خطر بیندازد. همچنین شلوغی این مدل ذبح حیوانات سبب شده گاه الزامات ذبح صحیح شرعی مورد توجه قرار نگیرد. بسیاری از دلایلی که به‌درستی سبب ممنوعیت قمه‌زنی شد، در مورد ذبح غیراصولی و خشونت‌بار دام، به‌ویژه شتر و گاو، در اماکن عمومی صدق می‌کند. در ‌این میان بدخواهان و معاندانی نیز وجود دارند که تنها با هدف تخریب مذهب و این مراسم می‌کوشند تصویری خشن از این مراسم مخابره کنند و دستاویزی برای وهن مذهب و عزاداران یافته‌اند. کشتار حیوانات به این شکل در معابر عمومی علاوه بر معایب بیان‌شده می‌تواند سبب حیوان‌آزاری و بدرفتاری بینندگان با حیوانات شود؛ تصور کنید کودکی که شاهد کشتن شتر در خیابان یا آویزان‌کردن گاو از جرثقیل بوده پس از آن، چه برخوردی با حیوانات محیط خود خواهد داشت؟
 
واکنش وزیر بهداشت به حواشی شوخی‌ بحث‌برانگیز
وزیر بهداشت در واکنش به حواشی شوخی‌اش با یک نانوا در یکی از سفرهای استانی، گفت: حاشیه درست می‌شود و ما نیز مستثنا نیستیم. حسن قاضی‌زاده‌هاشمی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که علت ایجاد حاشیه اخیر برای وی در یکی از سفرهای استانی‌اش، چه بوده است؟ گفت: حاشیه، درست می‌شود و ما هم مستثنا نیستیم. از کسانی که حاشیه درست می‌کنند بپرسید بجستان کجاست، نمی‌دانند. توصیه می‌کنم این افراد سری هم به مناطق محروم بزنند. یکی از مردم عزیزی که بارها در سفر به این مناطق ملاقات می‌کنیم، مشکل شخصی پزشکی داشت که راهنمایی‌اش کردم و به جای ماساژ از واژه فارسی‌ استفاده کردم. این اقدامی است که در مورد اطرافیان خودمان هم توصیه می‌کنیم. به نظرم مسائل دیگری پشت این قضایاست و مردم آن را می‌فهمند.
 
سربه‌سر مردم نمی‌گذاشتیم آنها طبیعی‌تر برخورد می‌کردند
امیر محبیان، تحلیلگر سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با خبرآنلاین در انتقاد از ساختار نظام سیاسی معتقد است که با مردم مانند کودکی نابالغ برخورد شده است. وی در بخش‌هایی از این مصاحبه می‌گوید: اگر یک نظام سیاسی در حوزه مسائل مادی که هدف اولیه‌اش آن است که مشکلات مردم را برطرف کند و حل مسئله کند، موفق باشد، مردم در مراحل بعد بیشتر به آن مسئولان اعتماد می‌کنند تا حرف‌های دیگرشان را بپذیرند. درحالی‌که اگر خلاف این باشد، یعنی در عمل مردم شاهد باشند که این دولت، سازمان، کشور و… کاملا ناتوان است و فقط می‌خواهد یک‌سری از سخنان کلی را به زور در مغز آنها فرو کند و هیچ توان عملیاتی‌ای آن را پشتیبانی نمی‌کند که اعتماد ایجاد کند، آن زمان دیگر مبتنی بر اعتماد نیست. آنها صاحب اقتدار نیستند، صاحب قدرت هستند و با زور هیچ آرمان و فکری پیش نمی‌رود، اگر هم پیش برود در قلب مردم نمی‌نشیند. پس نوعی از پس‌زنش ایجاد می‌شود که اثر منفی‌تر می‌گذارد. یعنی اگر سربه‌سر مردم در آن مسائل نمی‌گذاشتیم، مردم طبیعی‌تر برخورد می‌کردند حتی اگر مخالف بودند. در حالت پس‌زنش کاملا به‌صورت احساسی نوعی از تنفر را داشته و نوعی لجبازی نشان می‌دهند. ما باید اجازه بدهیم افراد بیان نظر کنند؛ حتی فردی که دگراندیش است. شما وقتی می‌اندیشید یا مبتنی بر استدلالی است یا نیست. اگر استدلالی هست، بگویید تا بررسی کنیم؛ اگر مفید بود استفاده و اگر غلط بود پاسخ بدهیم. اگر ما معتقدیم که باورها و اندیشه‌های ما بسیار از لحاظ منطقی سست هستند و قدرتش در بستن دهان دیگری است که او صحبت نکند، صددرصد برداشت غلطی درباره دین داریم. چون دین از نظر ما منطق قدرتمندی دارد و می‌تواند به پرسش‌ها پاسخ بدهد؛ نه اینکه آنها را ساکت کند.
 
غیاب هاشمی در جامعه روحانیت به‌دلیل مسائل امنیتی بود
غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو جامعه روحانیت مبارز، درباره حضور نیافتن مرحوم هاشمی‌رفسنجانی در جلسه‌های سال‌های اخیر در جامعه روحانیت مبارز به ایلنا گفت: حضور نیافتن آقای هاشمی رفسنجانی صرفاً به دلیل شرایط امنیتی بود و هیچ دلیل دیگری نداشت. سخنگوی جامعه پیش از این درباره علت غیبت‌های مرحوم هاشمی در جلسات جامعه روحانیت هم گفته است: ایشان مطرح نکرده‌اند که شرکت نمی‌کنند، بلکه می‌گویند به‌‌دلیل رعایت مسائل امنیتی، جلسات در مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکیل شود تا من هم بتوانم در آن شرکت کنم. تا قبل از سال ٨۴ هم بسیاری از جلسات در مجمع یا شورای نگهبان که نزدیک مجمع است و رعایت مسائل امنیتی در آن مشابه مجمع است، برگزار می‌شد. یک‌‌بار هم ایشان به دفتر آیت‌الله مهدوی‌کنی آمدند که باعث دلخوری مرحوم آقای مهدوی‌کنی هم شد، چون نیروهای حفاظت آقای هاشمی آمدند و دفتر ایشان را مهروموم کردند. البته آقای هاشمی از قبل گفته بود که حضور من باعث زحمت شما می‌شود و آقای مهدوی‌کنی هم بعداً گفتند که بله باعث زحمت شد، اما بعد از سال ٨۴ دیگر جلسات در مجمع تشکیل نشد. مصباحی‌مقدم همان زمان گفته بود که دعوت‌نامه شرکت در جلسات جامعه روحانیت همواره به دفتر مرحوم هاشمی‌رفسنجانی ارسال می‌شود، اما محمد هاشمی، برادر و رئیس دفتر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، همان زمان به «شرق» گفته بود که ارسال دعوت‌نامه شرکت در جلسات جامعه روحانیت مبارز در گذشته‌های دور مرسوم بود اما حالا مدت‌هاست که هیچ دعوت‌نامه‌ای از جامعه روحانیت مبارز دریافت نشده است.
 
درخواست یونسکو: آموزش مدارا
شرق مطلبی از خبرگزاری آسوشیتدپرس منتشر کرده که در آن، اودری آزوله، دبیرکل یونسکو خواهان آموزش مدارا و مبارزه با افراط‌گرایی در مدارس سراسر جهان شده است. در  بخشی از این نوشتار آمده است: یونسکو دستورالعمل‌هایی برای معلمان در کشورهای مختلف آماده کرده است که به‌ویژه با هدف مقابله با نگرش‌های ضدیهودی و ضداسلام پدید آمده است، اما سازمان ملل متحد نمی‌تواند دولت‌ها را وادار به استفاده از آنها کند و مخصوصا در کشورهای فقیر نمی‌توان از اجرای این دستورالعمل‌ها مطمئن بود. آزوله به یک معنا نقطه مقابل دونالد ترامپ است. او می‌خواهد در حوزه آموزش‌وپرورش و فرهنگ بیشتر سرمایه‌گذاری شود و می‌گوید کشورها باید از توجه صرف به منافع خود دست بکشند و با یکدیگر همکاری کنند تا مشکلات جهان برطرف شود. آزوله در این هفته همچنین تلاش خواهد کرد تا رهبران جهان را متقاعد کند که دختران بیشتری به مدرسه بروند و در مقر سازمان ملل نشستی را با کمک کشورهای کانادا، بریتانیا و فرانسه با عنوان «دختران را بی‌پناه رها نکنید» برگزار می‌کند. انتظار می‌رود حدود 17‌ میلیون دختر در سراسر جهان نتوانند به مدرسه بروند و ‌میلیون‌ها دختر دیگر وادار به ترک تحصیل زودهنگام شوند.
 
اعتماد
 
نقض حکم اعدام یک متهم به سبّ النبی
سید محمود علیزاده طباطبایی از نقض حکم یک محکوم به مجازات سبّ النبی در دیوان عالی کشور خبر داد. این وکیل دادگستری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه پرونده موکلش به اتهام سبّ النبی در فضای مجازی در دادگاه کیفری کاشان، مطرح بوده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه دادگاه کیفری کاشان اتهام موکلم را سبّ النبی تشخیص داده بود، او را به اعدام محکوم کرد. خوشبختانه حکم اعدام موکلم در شعبه ۳۹ دیوان عالی کشور نقض شد و پرونده به شعبه هم‌عرض در اصفهان ارجاع شده است. علیزاده طباطبایی با بیان اینکه موکلم تمایلی به ذکر نامش ندارد، افزود: حکم خوب و مستدلی از ناحیه شعبه ۳۹ دیوان عالی کشور صادر شده است. این هم تذکری است برای تمام کسانی که در فضای مجازی فعالیت می‌کنند. برای موکل من به دلیل فوروارد چند پیام که از آن توهین استنباط می‌شد و به اتهام سبّ النبی حکم اعدام صادر شده بود.
 
ایران
 
آیین‌های محرم راهی برای زیست‌پذیر کردن زندگی
دکتر نعمت الله فاضلی دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در نوشتاری عاشورا از منظر انسان‌شناسی وجودی بررسی کرده و نوشته است: هنوز به شیوه‌ای واقع‌گرا و مبتنی بر فهمی مردم‌نگارانه، توصیف و تحلیلی از تجربه زیسته انسانی این آیین شکل نگرفته است. آیین عاشورا تاکنون به صورت امری کلی و در پرتو گفتمان‌های سیاسی و دینی، روایت شده است. اما می‌توان روایتی دیگر نیز از این آیین داشت، روایتی بسیار ساده و معمولی از تجربه زیسته انسانی کسانی که در این آیین شرکت می‌کنند یا به نوعی در فضای زیست‌جهان این آیین قرار دارند. آیین عاشورا را می‌توان نوعی تجربه زیسته‌ای دانست که انسان شیعی آن را زیست می‌کند. امام حسین(ع) و یارانش، قهرمانان حادثه کربلا هستند و شیعیان هم قهرمانان آیین عاشورا. اینکه امام و یارانش چه چیزی تجربه کردند و چرا، پرسشی است که مورخان و محققان دینی با آن سروکار دارند، اما اینکه شیعیان در آیین عاشورا چه چیزی تجربه می‌کنند؟ پرسش انسان‌شناسانه ای است که مردم‌شناسان و مردم‌نگاران با آن سروکار دارند. از این‌رو، می‌خواهم با تکیه بر تجربه زیسته‌ام از آیین عاشورا، روایتی از این آیین در اینجا ارائه کنم. عاشورا موقعیت فرهنگی یا فضای اجتماعی است که در آن هریک از افراد می‌توانند راهبردهایی برای بهبود زندگی خود و تأمین و تحقق یکی یا برخی نیازهای عاطفی، شناختی، روانی، اخلاقی یا حتی نیازهای فیزیولوژیک خود را تأمین کرده و تحقق بخشند. آیین عاشورا در لحظه اکنون تاریخ، پیوند آشکارتری با «منطق زندگی» پیدا کرده است و زیستن و انسان بودن، در این آیین جلوه‌گری می‌کند.
 
رسالت
 
دانشگاه‌ها موظف به تولید نظریه هستند
حجت‌الاسلام خسروپناه رئیس دبیرخانه کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره درباره هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی گفت: هدف هیئت حمایت از نظریه‌پردازی، تولید نظریه نیست بلکه دانشگاه‌ها موظف به تولید نظریه هستند و هدف این هیئت حمایت از نظریه‌پردازان است. هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی، پس از پاسخ مقام معظم رهبری به جمعی از نخبگان علوم حوزوی، توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تأسیس  و در سال ۱۳۸۲ تصویب شد و ابتدا در فرهنگستان علوم به ریاست دکتر داوری شروع به فعالیت کرد و بعد از آن آیت‌الله رشاد ریاست این هیئت را بر عهده گرفت. رئیس دبیرخانه هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره ادامه داد: هیئت حمایت از کرسی‌ها تشکیلاتی زیرمجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی به شمار می‌رود که حمایت از نظریه‌ها، نوآوری‌ها و ایده‌های جدید علمی در دانشگاه‌ها را بر عهده دارد.
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.