امکان افزایش خشونت در عراق با پیروزی ائتلاف مقتدی صدر

سداد الصالحی

پیروزی ائتلاف مقتدی صدر باعث افزایش نگرانی در مورد گسترش خشونت شده است، این احتمال وجود دارد که اگر این ائتلاف در تشکیل حکومت دچار دردسر و مشکل بشود، جنایات شبه‌نظامیان صدام حسین دوباره تکرار شود.

به گزارش دین‌آنلاین به نقل از عرب نیوز، مقتدی صدر، روحانی رادیکال عراق، اکنون در قدرت سیاسی جایگاهی تعیین‌کننده دارد. در روزهای اخیر او مورد تهدید جانی واقع شد و در عرض چند ساعت هواداران جوانش روبه‌روی خانۀ او در نجف گرد آمدند و اعلام کردند که حاضرند جانشان را در راه او بدهند. ویدئوهایی که منتشر شده است نشان می‌دهد که هواداران مقتدی صدر تهدید کرده‌اند که اگر «کسی به مقتدی صدر حمله کند یا او را از حقش برای تشکیل حکومت بعدی محروم کند»، آنها همه چیز را به آتش خواهند کشید.

پیروزی ائتلاف مقتدی صدر باعث افزایش نگرانی در مورد گسترش خشونت شده است. این احتمال وجود دارد که اگر این ائتلاف در تشکیل حکومت دچار دردسر و مشکل بشود، جنایات شبه‌نظامیان صدام دوباره تکرار شود. بیشتر هواداران مقتدی صدر افراد متعصب هستند که آموزش صحیحی نداشته‌اند و به طور معمول  بیکار هستند و از فقیرترین مناطق عراق آمده‌اند. آنها مقتدی صدر را فرد مقدسی می‌دانند که باید جان‌شان را برای او فدا کنند. آنها معتقدند نباید با صدر مخالفت کرد یا دربارۀ نظراتش بحث کرد و مخالفان صدر سزاوار مرگ یا صدمۀ شدید هستند.

مصطفی، یکی از شیعیان فعال حقوق بشر می‌گوید: «تمام نشانه‌ها ثابت می‌کنند که وضعیت عراق بدتر از قبل است.» پیروان مقتدی صدر در اصل پیروان پدر او سیدمحمد باقر صدر هستند.

پس از سقوط صدام حسین توسط ایالات متحده امریکا، مقتدی صدر گروه مسلح جیش المهدی را برای مبارزه با اشغال‌گران و متحدان اشغال‌گران – از جمله مترجمان، روزنامه‌نگاران و فعالان – تشکیل داد. نقش آنها در ممانعت از کشتار شیعیان توسط گروه‌های ستیزه‌جوی سنی در عراق، باعث تقویت جایگاه این گروه در میان سایر گروه‌های شیعه شد. در سال 2008، پس از اینکه جیش المهدی کنترل بسیاری از مناطق شیعه‌نشین، از جمله بخش بزرگی از بغداد را در دست گرفت، شمار شیعیانی که هدف گلوله و اخاذی قرار می‌گرفتند رو به افزایش نهاد و در آن زمان مقتدی صدر هرگونه دخالت در فعالیت‌های مبارزان جیش المهدی را تکذیب کرد و تصمیم گرفت فعالیت‌های جیش المهدی را متوقف کند.

برنامۀ مقتدی صدر این است که بزرگترین حزب پارلمانی را که دارای حق انحصاری تشکیل دولت است تأسیس کند و زمانی که اعلام کرد قصد دارد یک دولت پدرسالار زیر نظارت خودش تشکیل بدهد نگرانی مردم و احزاب سیاسی افزایش یافت. نظرات مقتدی صدر، بحث و انتقاد گسترده‌ای را ایجاد کرده است، عراقی‌هایی که دوران بین سال‌های 2006 تا 2008 را به خاطر دارند، در آن زمان پیروان صدر دیدگاه‌هایشان را با زور به دیگران تحمیل می‌کردند.

یک استاد علوم سیاسی در دانشگاه بغداد می‌گوید: «هر کسی که بیانات مقتدی صدر را دنبال کند متوجه می‌شود که منظور صدر از "دولت پدرسالار" یعنی او خود پدر دولتی است که به آن زندگی می‌دهد، افراد دولت به اراده و اقتدار خود او انتخاب می‌شوند.»

مردم ترسیده‌اند و چه صدر بتواند حکومت تشکیل بدهند چه نتواند، هر لحظه امکان دارد موجی از خشونت به راه افتد. پس از اینکه گفته شد که ممکن است صدر مورد هدف حمله قرار بگیرد، او نوشت: «پیروزی ما خیلی‌ها را ناراحت کرده است، ما در حال انجام اصلاحاتی هستیم و با دیگران به مصالحه و سازش نخواهیم رسید.»

 
 

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.