تأثیر مطالعات کنگره درباره آخرالزمان در خروج ترامپ از برجام

هِدر تیمونز

به نظر می‌رسد سیاست خارجی ترامپ بسیار شبیه برنامۀ عروج مسیحیان برای آغاز آخرالزمان است، دلیل اینکه اونجلیک‌های مسیحی دونالد ترامپ را دوست دارند این نیست که او را مقدس می‌دانند، بلکه به این دلیل است که او را وسیله و ابزار خداوند می‌دانند.

در سال 1995، کنگرۀ امریکا رأی به انتقال سفارت امریکا به بیت‌المقدس داد. اما تا پیش از ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، هم دموکرات‌ها و هم جمهوری‌خواهان که نگران پیامدهای خشونت‌آمیز و مرگبار این انتقال بودند، در مقابل اجرای این دستور مقاومت کردند. اما دونالد ترامپ همراه با مشاوران و خانواده‌اش این کار را کردند و در روز انتقال سفارت بیش از 50 نفر فلسطینی از جمله چند کودک کشته شدند.

بیل کلینتن، جورج بوش و باراک اوباما برای به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل از سوی ثروتمندانِ حامیِ کارزارهای انتخاباتی زیر فشار بودند. اما صدایی که دونالد ترامپ شنید صدای مسیحیان اونجلیک بود که به عروج مسیح (Rapture) معتقدند. مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور و مایک پمپئو وزیر امور خارجه مقام خود را در کابینۀ ترامپ حفظ کردند. برای مسیحیان معتقد به عروج، بازگشت بیت‌المقدس به مردمان یهود، کلید ظهور دوبارۀ مسیح است.

رابرت جفریز، کشیشی که برای اونجلیک‌های معتقد به عروج مسیح موعظه می‌کند، در روز گشایش سفارت امریکا در بیت‌المقدس دعا خواند. او پیش از این گفته بود که مورمن‌ها مرتد هستند، تقدیر یهودیان جهنم شده‌ است. اسلام کودک‌آزاری را ترویج می‌دهد و همجنس‌گرایان نجس هستند. او در دعاهایش گفت: «ما هر روز خداوند را شاکریم که به ما رئیس‌جمهوری داده است که زمانی که به اسرائیل آمد مردانه‌وار در سمت درستِ تاریخ و مهم‌تر از آن در سمت خدا ایستاد.»

اعتقاد به عروج، هزاره‌گرایی یا رستاخیزشناسی دارای تنوع چندگانه هستند اما هستۀ اصلی دیدگاه آنها وقوع یک جنگ آخرالزمانی است، مسیح بازمی‌گردد و مسیحیان حقیقی عروج می‌کنند یا به بهشت وارد می‌شوند و بقیۀ ساکنان زمین مجازات می‌شوند. معتقدان به عروج در مورد ترتیب رویدادها اتفاق نظر ندارند، اما همۀ آنها معتقدند که تنها مسیحیان نجات خواهند یافت. این گروه معتقدند که ترامپ برنامۀ خدا را اجرا می‌کند.

در کاخ سفید یک گروه مطالعاتی هفتگی برای خواندن کتاب مقدس گرد هم می‌آیند و گفته می‌شود در آن دربارۀ آخرالزمان و فلسفۀ مذهب اونجلیک‌ تاریخی بحث می‌کنند. برنامه مطالعات کتاب مقدس توسط کاخ کنگرۀ امریکا برگزار می‌شود، در تاریخ 8 مه 2018، روزی که ترامپ از توافقنامۀ ایران خارج شد، کاخ کنگره آخرین مطالعاتش را منتشر کرد و با عنوان «کتاب مقدس در زمان جنگ توجیه‌کننده است» اجتناب از جنگ و رفتن به سوی صلح‌طلبی را رد کرد.

منتقدان هشدار داده‌اند اونجلیک‌های عروج‌باور تهدیدی برای صلح جهانی هستند و هرکاری بتوانند برای بازگشت مسیح می‌کنند. آنها معتقدند فقط دو گروه وجود دارد: خیر و شر یا باخدا و بی‌خدا. با این تعریف هر مذهب دیگری غیر از مذهب آنها دروغین است. در ماه ژانویۀ گذشته تعدادی از رهبران مسیحی دعوت ملاقات با مایک پنس را رد کردند و گفتند او برای جابه‌جایی سفارت تلاش می‌کند. این کار بخشی از یک «ایدئولوژی بیمار» است که به انحراف بردنِ پیام عدالت و رحمت مسیحیت می‌شود.

ایدۀ آغاز آخرالزمان توسط بسیاری از مسیحیان، دانشمندانِ کتاب مقدس و الهیات رد شده است، اما این ایده از سال 1800 بخشی از تاریخ امریکا بوده است و توسط گروه‌های بسیاری منتشر و پیگیری شده است.

پیروانِ الهیات عروج، اونجلیک‌های سفیدپوست اکثریت جمعیت را تشکیل نمی‌دهند اما نیروی کافی برای شکل دادن به انتخابات را دارند. این گروه دیدگاه‌های دیگری نیز دارند که به سیاست‌های ترامپ نزدیک است. آنها معتقدند زمین برای استفادۀ انسان خلق شده است و محیط‌‌زیست‌گرایی نوعی کفرگویی است. همچنین آنها استدلال می‌کنند که بشر قادر به تخریب زمین نیست زیرا خداوند چهرۀ زمین را مدام بازتجدید می‌کند تا زمانی که یک بهشت جدید و یک زمین جدید در آخرالزمان شکل بدهد. اونجلیک‌ها به معاهدات و اتحادیه‌های بین‌المللی، از جمله سازمان ملل، معاهدۀ تجارت جهانی و حتی اتحادیۀ اروپا بدبین هستند، آنها به هرگونه اتحاد بین‌المللی در راستای صلح بدبین هستند و معتقدند تاریخ در راستای صلح پیش نمی‌رود.

به نظر می‌رسد ترامپ که به زناکاری متهم است و هتاکی می‌کند وسیلۀ مناسب و محبوبی برای پیشگویی‌های مسیحیت نباشد اما او در محافل اونجلیک‌ها با کورش کبیر مقایسه شده است؛ پادشاهی ایرانی که پیشگویی کرد یهودیان به بیت‌المقدس بازمی‌گردند. بنیامین نتانیاهو نیز در ماه مارس به این مقایسه اشاره کرد.

دلیل اینکه اونجلیک‌های مسیحی دونالد ترامپ را دوست دارند این نیست که او را مقدس می‌دانند، بلکه به این دلیل است که او را وسیله و ابزار خداوند می‌دانند.

مطالب مرتبط
منتشرشده: ۱
  1. صبرا

    متاسفم که گروهی از شیعیان نیز چنین دیدگاهی راجع به ظهور اباصالح دارند.به عقیده بسیاری از عوام، ایشان گردن ها خواهد زد تا اینکه تنها شیعیان باقی مانده و نجات یابند و باقی محکوم به جهنمند در حالیکه مراجعه به متون و تفسیرهای علمی مشخص می کند منجی برای وصل کردن می اید و با عالمان ادیان دیدار و گفتگو می کند و مردم را با دین خودشان به رسمیت می شما و افراد گرد او می آیند،کفار این را بر نمی تابند و شروع به جنگ می کنند.

درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.