غزّه در محاصره و تسلّی‌جویی مردم در دین

ده‌ها هزار تن از فلسطینیانی که در نوار غزّه در محاصره و در گیرودار کشمکش‌ها زندگی می‌کنند، با مشغول شدن به مطالعات قرآنی آرامش یافته‌اند. امسال ماه رمضان صدها تن از جوانان و کودکان فلسطینی که در نوار غزّه به سر می‌برند در اردوگاه‌های روزانه به حفظ قرآن کریم مشغول هستند. این در حالی است که این منطقۀ تحت‌محاصره با بحران برق روبرو است و ساکنین غزّه تنها چند ساعت در روز برق دارند. این وضعیت نابسامان باعث ایجاد اختلال در بسیاری از ابعاد زندگی روزمرّه شده و بیم آن می‌رود که یک بحران انسانی در پیش باشد.

به گزارش دین‌آنلاین به نقل از خبرگزاری الجزیره، زکریا الزملی، استاد علوم قرآنی و ادیان تطبیقی دانشگاه اسلامی غزّه می‌گوید: "قرآن به ما آرامش می‌بخشد. ما در شرایط نامساعدی زندگی می‌کنیم و تحت فشار هستیم و قرآن به ما درس صبر می‌آموزد."

به گفتۀ الزملی، بسیاری از مردم غزّه که در دهۀ گذشته تحت‌محاصرۀ اسرائیل بوده‌اند برای این که بتوانند با احساس تنهایی و ناامیدی‌ای که از قطع‌ارتباط و انزوای از جهان به انسان دست می‌دهد دست و پنجه نرم کنند، به آغوش قرآن پناه آورده‌اند.

از سال 2006 تا به امروز، سازمان «وقف اسلامیِ» غزّه قریب به چهل هزار حافظ جدید قرآن را به ثبت رسانده است.

مسلمانان معتقدند از آنجایی که قرآن در ماه رمضان بر رسول خدا نازل شده است، کسانی که در این ماه مبارک اقدام به حفظ کلّ قرآن می‌کنند مشمول برکات و موهبت‌های بسیاری می‌گردند.

سنّت حفظ قرآن کریم به قرن ششم میلادی بازمی‌گردد؛ در آن زمان حفظ یکی از مهارت‌های رایج در جامعه بود. وقتی پیامبر اسلام آیات قرآن را تلاوت می‌کردند، پیروان ایشان با به ذهن سپردنِ آیات، از کلام الهی صیانت می‌کردند. پس از رحلت حضرت محمّد (ص) بود که اصحاب کلّ قرآن را کتابت کردند.

حال 1400 سال از آن روزها گذشته و قرآن تنها کتابی است که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان کلّ آن را به حافظه سپرده‌اند.

در غزّه قرآن در همه‌جا به چشم می‌خورد، خصوصاً در ماه رمضان که راننده‌های تاکسی نیز صدای قرآن پخش‌شده از رادیوی خود را بالا می‌برند. در بقّالی‌ها و مغازه‌های کوچک قرآن پخش می‌شود، روی دیوارها آیات قرآن به صورت دیوارنگاره‌ دیده می‌شود، روی تابلوهای خیابان‌ها و در تابلوهایی که در ادارات نصب‌شده نیز آیات قرآن مشاهده می‌شود. مردم غزّه به اشکال مختلف سعی می‌کنند با پناه بردن به آغوش قرآن بار سختی‌هایی را که بر آنها روا می‌رود تخفیف دهند.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.