رقص شمشیر ترامپ با مقامات سعودی چه حالی به مردم ایران داد؟

هدف ترامپ از سخنرانی‌ای که در ریاض داشت متّحد ساختن جهان اسلام برای مبارزه با تروریسم بود، اما برعکس با پذیرش برنامۀ ضدّایرانیِ عربستان، باعث شعله‌ورتر شدن آتش تفرقه میان شیعه و سنّی در منطقه شد. این در حالی است که داعش که مسئول وحشی‌گری‌هایی مثل فاجعۀ اخیر منچستر است، بخشی از ایدئولوژی فناتیک خود را از وهّابیتِ عربستان وام گرفته است.

به گزارش دین‌آنلاین، ناتان گاردلز در هافینگتن پست نوشته است: می‌توان تصوّر کرد که با دیدن تصویر رقص‌شمشیر ترامپ با مقامات سعودی چه حالی به مردم ایران دست داد؛ مردمی که اندک مدّتی پیش امیدوارانه پای صندوق‌های رأی رفتند و مجدّد روحانی اصلاح‌طلب را بر سر کار آوردند. پیروزی روحانی در انتخابات تا حدّ زیادی به خاطر معاملۀ هسته‌ای و رفع تحریم‌ها بین ایران و امریکا و دیگر قدرت‌های بزرگ جهانی بود.

این معامله برای اوباما خیلی مهم بود؛ او می‌خواست از این طریق هم تولید تسلیحات هسته‌ای را در ایران مهار سازد و هم در سیاستِ خاورمیانۀ امریکا بین قدرت‌های شیعه و سنّی تعادل برقرار سازد. درخت روابط ایران و امریکا که در دولت اوباما غرس شد تازه می‌خواست به ثمر بنشیند که ترامپ کار را خراب کرد.

سید حسین موسویان، دیپلمات ایرانی در این رابطه می‌گوید ملّت ایران دو گزینه پیشاروی خود داشتند: «تقویت جامعۀ مدنی و ارتباط با جهان»، یا «پوپولیسم اقتصادی و سیاست خارجۀ ستیزه‌جویانه». ایرانیان با رأی قاطع به روحانی از دیپلماسی و میانه‌روی پشتیبانی کردند؛ یعنی درست برعکسِ ترامپ که خواستار افزایش تنش‌ها با ایران شده و از سیاست خارجۀ انزواطلبانه پشتیبانی کرده است.

رضا مرعشی یکی از اعضای «شورای ملّی ایرانیان امریکا» می‌گوید مردم ایران با انتخاب دوبارۀ روحانی یک بار دیگر دست خود را به سوی جهان دراز کرده‌اند، حال باید دید آیا جهان نیز متقابلاً دست این کشور را خواهد فشرد یا خیر.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.