آیا امروز نیز معجزات و نشانه‌های الهی رخ می‌دهند؟

جاش دافرن

در کتاب مقدّس می‌بینیم که خداوند بارها از طریق معجزات و نشانه‌های مختلف با انسان‌ها سخن گفته است؛ از طریق بوتۀ سوزان، از زبان ملائکه، از دریای شکافته‌شده و… اما آیا امروز هم خداوند از طریق آیات و معجزات با کسی سخن می‌گوید یا این اتّفاقات مختصّ ازمنۀ قدیم بوده است؟ سوأل دوم این که چطور می‌توانیم بفهمیم که آیا تا به حال معجزه‌ای دیده‌ایم یا خیر؟

پاسخ سؤال نخست مثبت است. حتّی در دنیای علم‌محورِ امروز نیز انسان‌ها شیفتۀ مافوق‌الطبیعه و برقراری ارتباط با خداوند هستند. در درون وجود انسان میلی باطنی برای شناخت خالق وجود دارد که ما را جذب او می‌سازد. لزومی ندارد که نشانه‌های الهی حتماً چیزهایی مثل بوتۀ سوزان یا فرشتگان باشند. در حقیقت ماهیت وجود خداوند جاویدان و لایتغیّر است. بنابراین اگر خدا همان خدا است، پس خدایی که در گذشته از طریق معجزات با ما سخن گفته، چرا امروز این کار را انجام ندهد؟

پس چرا ما این معجزات را نمی‌بینیم؟ ما نمی‌توانیم به خاطر نادر بودن معجزات بگوییم دیدن آنها امکان‌پذیر نیست. بلکه باید چشم دیدن آنها را داشت. اگر خداوند از طریق یک بوتۀ سوزان با شما سخن نگفت، تعجّب نکنید. خداوند از طریق آتش، باد یا زلزله با ایلیای نبی سخن نگفت، بلکه خیلی آهسته با او نجوا کرد. اگر زندگی شما بیش از اندازه سریع، پر سر و صدا یا پریشان است، به احتمال زیاد متوجّه نشانه‌های الهی نخواهید شد و با خود خواهید گفت "چرا خداوند با من سخن نمی‌گوید؟!" دریافت آیات و نشانه‌های الهی مستلزم وجود ایمان، دل‌بستگی مذهبی، آرامش و روحیه‌ای متواضع و پذیرا است.

خداوند خیلی از اوقات در دعاها با انسان سخن می‌گوید. اگر انسان به دعا و نیایش خو پیدا کند، پی خواهد برد که دعا یک گفتگوی دوطرفه است، نه یک‌طرفه. اگر انسان در حین دعا و یاد خداوند همّت خود را صرفاً محدود به درخواست کردن از خداوند نکند و توجّهش معطوف به جانب خداوند باشد، قلبش آمادۀ دریافت پیام‌های الهی و مشیّت خداوند خواهد شد. برای مثال شاید شما دعا کنید تا به موقعیت شغلی خاصّی دست پیدا کنید یا خواستۀ دیگری از خداوند دارید، اما خداوند اتفاقاتی در زندگی شما جاری می‌کند که پی می‌برید خداوند بهتر از ما به تمامیت زندگی‌مان اشراف دارد و مصلحت ما را بهتر از خود ما می‌داند. در اینجا نیز خداوند دارد با ما سخن می‌گوید و به ما هشدار می‌دهد.

یکی از نشانه‌های متداول خداوند نیز زمانی است که از در و دیوار اتفاقات ناراحت‌کننده بر سر ما فرو می‌بارد و گویا دنیا کلاً علیه ما متّحد شده است. شاید در اینجا خداوند می‌خواهد از طریق این تلخی‌ها توجّه ما را به خود جلب کند.

درواقع بهترین قاعده برای تشخیص این که یک نشانه از جانب خداوند است آن است که اطمینان حاصل کنیم که با کلام الهی مطابقت دارد. اگر اتفاقی برایمان افتاد و گمان کردیم نشانه‌ای از جانب خداوند است، اما با آنچه در کتاب آسمانی آمده تناقض داشت، نمی‌توانیم آن را نشانۀ الهی تلقّی کنیم، چراکه خداوند کلام خود را نقض نمی‌کند. خداوند هیچ‌گاه آنچه را در گذشته در قالب کتب آسمانی وحی کرده نقض نخواهد کرد.

مطالب مرتبط
منتشرشده: 2
  1. نشانه ها فقط معجزات نیستند بلکه نشانه هایی که برخدا دلالت دارند بیشمارند و ازجمله شامل دسته های زیر می باشند: الف، وجود داشتن تمام موجودات چه مادی وچه غیر مادی. ب، بر قراری قانونها و هماهنگی در عالم. ج، وجود حیات و عقل . د، شرایط و قانونهایی که با آنها زندگی امکان پذیر است. آیا بازهم درپی نشانه هستیم؟

  2. اعظم طباطبائی

    سلام
    تازیخ ۲.۱۰.۱۴۰۲
    احتراما بعرض میزساند معجزات خدا، پیدایش شب و روز، پیدایش چهار فصل، بهار، تابستان ، پائیز، زمستان ،کسوف و خسوف، بارش باران، برف، تگرگ در هر زمان هست.
    باتشکر
    طباطبائی

درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.