افزایش دین‌ستیزی در دانمارک

خصومت با دین و دین‌داران در کشور دانمارک رو به فزونی گذاشته است. متأسفانه در این کشور هر روز بیشتر از روز قبل شاهد خشونت و حمله و تبعیض علیه مسیحیان، مسلمانان و یهودیان هستیم.

به گزارش دین‌آنلاین، تحقیقات صورت‌گرفته توسط مؤسسۀ پژوهشی پیو حاکی از آن است که کشور دانمارک و بریتانیا جزو آن دسته از کشورهای اروپایی هستند که دین‌ستیزی در آنها رو به افزایش است. در چند سال اخیر آزار و اذیت متدیّنین در دانمارک اوج گرفته است.
در سال 2015 به کنیسه‌ای در کپنهاگ حمله شد که این سانحه به کشته شدن سه نفر انجامید. اندکی پیش از آن نیز، مرد مسلّحی یک مرکز فرهنگی را که گردهمایی‌ای با موضوع اسلام و آزادی بیان در آن برگزار شده بود به رگبار مسلسل بست. در این سانحه نیز دو نفر کشته و پنج نیروی پلیس زخمی شدند.

براساس یکی از گزارش‌ها، کشور دانمارک به همگان اجازه می‌دهد تا از هر دینی که می‌خواهند پیروی کنند، اما وقتی پای ایجاد اغتشاش در نظم عمومی به میان می‌آید، خطوط قرمز مطرح می‌گردد.

البته گفته می‌شود که دانمارک نسبت به کلیسای اوانجلی لوتری علاقمندی بیشتری دارد و اعضای این کلیسا تنها گروه مذهبی هستند که از جانب دولت مورد حمایت هستند و بودجه دریافت می‌کنند.

به خاطر ورود مهاجران از کشورهای جنگ‌زده، هویت فرهنگی دانمارک دستخوش چالش‌هایی شده است. به نظر می‌رسد بعضی از گروه‌های حزب راست در دولت تلاش دارند وضعیت موجود را (اقلاً در مورد وضعیت مذهبی کشور) حفظ کنند.

در ماه ژانویه حزب مردمیِ دانمارک اکیداً به مهاجران توصیه کرد که اگر می‌خواهند دانمارکی تلقّی شود، باید در جشن‌های مسیحی مثل کریسمس و عیدپاک به شهروندان دانمارک ملحق شوند. مارتین هنریکسن سخنگوی حزب مردمی دانمارک در این رابطه می‌گوید: "ما معتقدیم کسانی که پا به خاک این کشور می‌گذارند باید تا جایی که می‌توانند تلاش کنند تا یک دانمارکی محسوب شوند.. و لذا باید مسیحیت و اهمیت آن برای مردم دانمارک را درک کنند." البته بسیاری با این طرزفکر مخالفند.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.