کشتار مسیحیان در مراسم یک‌شنبۀ نخل

در بمب‌گذاری‌های صورت‌گرفته در مراسم «یک‌شنبۀ نخل» در دو کلیسا در مصر دست‌کم چهل و چهار نفر جان خود را از دست دادند. این حادثه موجب برانگیخته شدن خشم و وحشت در میان مسیحیان شد و باعث شد که به مدّت سه ماه وضعیت اضطراری اعلام شود.

به گزارش دین‌انلاین به نقل از خبرگزاری رویترز، داعش مسئولیت این حملات را بر عهده گرفته است. این حادثه یک هفته مانده به عید پاک مسیحیان قبطی رخ داد و علاوه بر کشتارها، به مجروح شدن صد نفر نیز منجر شد. همۀ اینها در حالی است که قرار است پاپ فرانسیس در همین ماه سفری به مصر داشته باشد. مسیحیان مصر اقلیتی مذهبی به شمار می‌روند که بیش از پیش هدف حملات ستیزه‌جویان اسلام‌گرا قرار گرفته‌اند؛ گویا داعشی‌ها می‌خواهند عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر را که قول داده است حافظ و پشتیبان مسیحیان باشد به مبارزه بطلبند.

بمب‌گذاری نخست در شهر «طنطا» واقع در صد کیلومتری شمال قاهره در کلیسای «سنت جورج» رخ داد و منجر به کشته شدن 27 و زخمی شدن 78 تن شد. بمب‌گذاری بعدی با فاصلۀ چند ساعت در کلیسای اعظم «سنت مارک» در اسکندریه که در طول تاریخ مقرّ پاپ قبطیان بوده اتّفاق افتاد. در این حادثه نیز هفده نفر از جمله سه افسر پلیس جان باختند و 48 تن مجروح شدند.

پاپ تواضروس، پاپِ کلیسای قبطیان که از این سانحۀ تروریستی جان سالم به در برده اظهار داشت: "این اقدامات نمی‌تواند به وحدت و انسجام مردم خدشه‌ای وارد کند".

داعش عنوان داشته که دو تن از نیروهای این گروه تروریستی با به تن کردن جلیقه‌های انتحاری دست به این حملات زده‌اند و حملات بیشتری نیز در پیش خواهد بود! این گروه در قالب بیانیه‌ای اعلام داشت: "صلیبیون و متّحدینِ خائنِ آنها باید آگاه باشند که خرده‌حساب ما با آنها خیلی زیاد است و ان‌شاءالله ما با جاری کردن رود خون کودکانِ آنها حسابمان را تسویه خواهیم کرد. منتظرمان باشید".

سیسی از رسانه‌ها درخواست کرده تا در انعکاس اخبار با آگاهی و مسئولیت‌پذیری عمل کنند. وی همچنین دستور داده تا سربازان بیشتری برای یاری‌رسانی به نیروهای پلیس برای حفظ امنیت اماکن مهم مستقر شوند. سیسی از زمان انتصاب خود در سال 2014 تلاش کرده تا نشان دهد در مبارزه با تروریسم در خاورمیانه شخص موفّقی بوده است. وی عنوان داشته: "این حمله تنها باعث هرچه مستحکم‌تر شدنِ عزم مردم مصر در راستای محقّق ساختن امنیت، ثبات و پیشرفت می‌شود".

ترامپ نیز در توئیتر از شنیدن خبر این حادثۀ تروریستی اظهار تأسف کرد و اظهار داشت: "من مطمئنم که سیسی اوضاع را به‌خوبی مدیریت خواهد کرد و از پس این اتّفاقات برخواهد آمد".

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.