در چشم باد؛ بیرمنگام پایتخت جهادگرایی در بریتانیا

بیرمنگام دومین شهر پرجمعیت بریتانیاست. با این حال، شماری از رسانه‌های بریتانیا همواره بیرمنگام را پایتخت جهادگرایی در بریتانیا معرّفی کرده‌اند. آیا واقعاً بیرمنگام جای مناسبی برای شیوع افراطی‌گرایی بوده است؟ چرا؟

در یکی از محلّات بیرمنگام این جملات محمّد علی کلی قهرمان معروف بوکس به چشم می‌خورد: " اسلام به معنای صلح است و مسلمان یعنی کسی که تسلیم خداست. اما رسانه‌ها کاری کرده‌اند تا ما مسلمانان اهل‌ نفرت و دشمنی به نظر برسیم."
این جملات در بیرمنگام و خصوصاً در محلۀ مسلمان‌نشین این شهر طنین‌انداز شده است. شماری از رسانه‌های بریتانیا همواره بیرمنگام را پایتخت جهادگرایی در بریتانیا معرّفی کرده‌اند. دو سال پیش یکی از گزارشگران فاکس‌نیوز این شهر را منطقه‌ای نامناسب برای غیرمسلمانان خواند. در بیست و دوم ماه مارس نیز یک مسلمان اهل بیرمنگام به نام خالد مسعود طیّ حمله‌ای تروریستی به وست‌مینستر لندن، چهار تن را به قتل رساند و چهل نفر دیگر را مجروح ساخت. این حادثه باعث شد که توجّه‌ها دوباره به این شهر و مسلمانانش معطوف شود.
بیرمنگام که دومین شهر پرجمعیت بریتانیا است، 8/7% مسلمانان انگلیس و البته 14/5% تروریست‌های اسلام‌گرای این کشور را در خود جای داده است. بسیاری از کسانی که در سال 2006 دسیسه کردند تا هواپیماهای مسافربری اقیانوس‌پیما را منفجر کنند اهل بیرمنگام بودند. از هر ده تروریست اسلام‌گرای بریتانیا، یک نفر اهل بیرمنگام بوده است و بقیه نیز اهل همان حوالی بوده‌اند.

شیوع افراطی‌گری در بیرمنگام می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که یکی از آنها وجود انشعابی از تفسیر محافظه‌کارانۀ اسلام در این شهر است. دلیل دیگر فقر موجود در این منطقه است. سه چهارم جرائم مربوطه توسط کسانی صورت گرفته که در فقر و محرومیت به سر می‌برده‌اند. اکثر جهادگرایان دانش اندکی دربارۀ دین اسلام دارند. محرومیت و فقر منجر به خشم و سرخوردگی و متعاقباً جرم و افراطی‌گری می‌شود.

بخشی از تقصیر نیز به گردن رهبران و سرکردگان مسلمانان شهر است. البته منظور این نیست که مساجد افراد را به افراطی‌گری دعوت می‌کنند، بلکه متأسفانه رهبران وظیفۀ خود را مبنی بر روشنگری و ارائۀ اطلاعات لازم به‌درستی انجام نمی‌دهند و لذا مسلمانان خام و کم‌اطّلاع جذب افراطی‌گری می‌شوند.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.