یهودی‌ستیزی در امریکا و نگاه ترامپ به یهودستیزان

با روی کار آمدن ترامپ در امریکا هم اسلام‌ستیزی گسترش یافت و هم یهودستیزی، اما چرا یهودستیزی؟ آیا ترامپ درباره آنان همان موضع را می‌گیرد که درباره مسلمانان؟

به گزارش دین‌آنلاین به نقل از گاردین، در گیرودار افزایش یهودی‌ستیزی در امریکا، در روز دوشنبه شاهد سرنگون شدن و آسیب دیدن ده‌ها سنگ‌قبر در یک قبرستان یهودی در میسوری بودیم. پس از وقوع این حادثه، کاخ‌سفید ضمن گزارشی یهودی‌ستیزی را محکوم ساخت. دونالد ترامپ در روز سه‌شنبه اظهار داشت که یهودی‌ستیزی عملی وحشتناک است و باید خاتمه پیدا کند.

سی‌ان‌ان به نقل از کاخ‌سفید نوشت نفرت و خشونت‌های حاصل از آن در امریکا جایی ندارند و رئیس‌جمهور چنین اقداماتی را غیرقابل‌قبول می‌داند.

رویترز نیز ضمن خبری، یهودی‌ستیزی در امریکا را نشانه رفت و نوشت پیرو حملۀ صورت‌گرفته به قبرستان یهودیان و تهدید به بمب‌گذاری در مراکز یهودی، ترامپ برای نخستین بار حوادث مرتبط با یهودی‌ستیزی را محکوم ساخت. وی عنوان داشت خطراتی که جامعۀ یهودیانِ امریکا را تهدید می‌کند حاکی از آن است که هنوز لازم است کارهای زیادی برای ریشه‌کن ساختن نفرت و تعصّب و تسامح‌ناپذیری صورت گیرد.

با این حال، دولت ترامپ متّهم به کم‌کاری و بی‌کفایتی در رابطه با محکوم‌سازی یهودی‌ستیزی است. آمار و ارقام منتشر‌شده توسّط «انجمن جی‌جی‌سی» امریکا نشان می‌دهد که از ماه ژانویه تاکنون، سازمان‌های یهودی با پنجاه مورد تهدید به بمب‌گذاری مواجه بوده‌اند.

رویترز در مطلب دیگری در رابطه با حملۀ صورت‌گرفته به قبرستان یهودیان نوشت مسلمانان بیش از 91 هزار دلار برای مرمّت قبرستان آسیب‌دیده اعانه جمع کردند. در پی حملات و تهدیدات صورت‌گرفته نسبت به نهادهای یهودی، از جمله آسیب واردشده به قبرستان یهودی، مسلمانان امریکا مبلغی بالغ بر 91000 دلار برای بازسازی سنگ‌قبرهای تخریب‌شده جمع‌آوری کردند. این مسلمانان بیان داشتند که در راستای محکوم‌سازی حملۀ صورت‌گرفته، با جامعۀ یهودیان امریکا ابراز هم‌بستگی می‌کنند.

مایک پنس معاون‌ رئیس‌جمهور امریکا در دیدار خود از قبرستان اظهار داشت که نفرت، خشونت، یهودی‌ستیزی و تعصّب‌ورزی جایی در امریکا ندارد.

بعضی گروه‌های یهودی معتقدند که در پی پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری، گروه‌های یهودی‌ستیز جرئت بیشتری پیدا کرده‌اند.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.