رسانه‌های غربی مواضع ترامپ علیه ایران را به نفع کدام جناح می‌بینند؟

در واکنش به اظهارات اخیر ایران‌هراسانه ترامپ رسانه‌های مختلف غربی تقریباً موضعی یک‌دست داشتند. آنها این موضع‌گیری ترامپ را به نفع کلیت نظام ایران تلقی کردند و حتی برخی از آنها مانند اکونومیست پیش از برگزاری راهپیمایی 22بهمن پیش‌بینی خود را چنین به قلم آوردند: “این روزها محکوم‌سازی ترامپ به نقطۀ اشتراک روحانیون و طبقۀ متوسط جامعۀ ایران تبدیل شده است. ترامپ ناخواسته باعث اعتلای دوبارۀ انقلاب اسلامی ایران شده است.”

به گزارش دین‌آنلاین در گزارشی که اکونومیست در روز 21 بهمن منتشر کرد آمده است: چند سال بود که ندای «مرگ بر امریکا» در ایران کم‌جان‌تر شده بود و کمتر شاهد جمعیت‌های پرجوش و خروشی بودیم که در راهپیمایی‌ها شرکت می‌کردند. اما به لطف کارهایی که ترامپ کرده، به نظر می‌رسد امسال جمعیتی که در راهپیمایی دهم فوریه (22 بهمن) شرکت می‌کنند بیش از سال‌های قبل باشند. توئیت‌های ترامپ حتّی سکولارهای ایران را هم رنجانده است (مثلاً این توئیت: "ایران دارد با آتش بازی می‌کند؛ آنها قدردانِ مهربانی‌های اوباما نیستند. اما من مثل اوباما (مهربان) نیستم!") ترامپ تحریم‌های جدیدی را نیز علیه ایران وضع کرده و فرمان داده تا از ورود ایرانیان به امریکا ممانعت شود، که البته فعلاً دادگاه‌ها این دستور را تعلیق ساخته‌اند.

حال آنهایی که پیش‌تر هشدار می‌دادند که امریکا علاوه بر نظام ایران، مردم ایران را نیز هدف گرفته است، حق به جانب شده‌اند و گویا صحّت حرف‌هایشان اثبات شده است. آیت‌الله علی خامنه‌ای در سخنرانی خود با لحن تمسخرآمیزی دربارۀ ترامپ گفت: "ما از این آقای تازه‌آمده متشکریم، چراکه چهرۀ واقعی امریکا را به ما نشان داد". حتّی اصلاح‌‌طلبان نیز که برنامۀ هسته‌ای ایران را لغو کرده بودند، اکنون احساس می‌کنند که به آنها خیانت شده است. حتّی محمّد خاتمی نیز که سعی داشت روابط ایران با غرب را اصلاح سازد، از اصلاح‌طلبان خواسته است تا در محکوم‌سازیِ امریکا با افراطیون هم‌صدا شوند.

احتمالاً در انتخابات ریاست‌جمهوری نیز شاهد تأثیر این خشم خواهیم بود. روحانی امیدوار بود که معاملۀ هسته‌ای شانس پیروزی او را افزایش دهد. در سال 2016 رفع تحریم‌ها باعث شده بود اقتصاد ایران 4درصد رشد کند، اما لفّاظی‌های ترامپ باعث شد سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری در ایران احساس خطر کنند و پا پس بکشند. این به معنی ناکامی روحانی است و حال تندروها نامزد دیگری برای ریاست‌جمهوری انتخاب خواهند کرد.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.