بیانیۀ انجمن فلسفۀ امریکا درباره فرمان مهاجرتی ترامپ

واکنش‌ها به فرمان ترامپ ابعاد مختلفی دارد. انجمن فلسفه امریکا و انجمن نظریه سیاسی با نگاه به تأثیر این فرمان در ایجاد محدودیت برای اعضا و کسانی که در نشست‌های این انجمن‌ها شرکت می‌کنند به صدور این فرمان اعتراض کرده‌اند.

به گزارش دین‌آنلاین به نقل از دیلی نوس، اعضای هیئت مدیرۀ «انجمن فلسفۀ امریکا» درباره فرمان اجرایی ترامپ در رابطه با مهاجرت بیانیه‌ای صادر کرده‌اند که متن آن به شرح زیر است:

مشارکت مردم امریکا در تبادل اندیشه‌ها در سطح جهانی مستلزم رفت و آمدِ آزادانۀ دانشجویان و اندیشمندان به مؤسسات آموزش عالی، کنفرانس‌های علمی و دیگر اماکن مطالعاتی، پژوهشی و تعاملات علمی است… فرمان اجرایی ترامپ در کار فلاسفه و اندیشمندان تمام رشته‌ها ایجاد اختلال می‌کند و اجازه نمی‌دهد دانشجویان، مدرّسان و محقّقان فعالیت‌های آموزشی و حرفه‌ای خود را دنبال کنند.

رسالت «انجمن فلسفۀ امریکا» این است که گفتگو و تبادل آزادانۀ اندیشه‌ها را ترویج کند. محور کار ما توجّه کردن و احترام قائل شدن به افراد، ادیان، فرهنگ‌ها و اندیشه‌های گوناگون است. فرمان ترامپ ناقض این ارزش‌ها است؛ ارزش‌هایی که خود ایالات متّحده بر مبنای آن بنا نهاده شده است.

انجمن فلسفه تلاش دارد تأثیر این فرمان اجرایی را بر روی اعضای خود و کسانی که در نشست‌های انجمن شرکت می‌کنند ارزیابی کند. ما تلاش داریم تا اطمینان حاصل سازیم که مشمولینِ این فرمان قادر به شرکت در نشست‌های انجمن خواهند بود و از فلاسفه‌ای که این فرمان به زندگی و آثار آنها لطمه می‌زند پشتیبانی خواهیم کرد.

ما در کنار دانشگاه‌ها، کالج‌ها و جوامع فرهیخته و تمام کسانی که در سراسر جهان از رئیس‌جمهور و کنگره درخواست دارند تا این فرمان اجرایی را لغو کنند و فقدان تلرانس مذهبی را محکوم سازند ایستاده‌ایم.

«انجمن نظریۀ سیاسی» نیز بیانیه‌ای دربارۀ ممنوعیت مسافرتی صادر کرده که به این شرح است:
انجمن نظریۀ سیاسی ممنوعیت مسافرتی‌ دولت ترامپ را محکوم می‌سازد و تقاضای فسخ آن را دارد. هدف انجمن آن است که مطالعۀ نظریۀ و فلسفۀ سیاسی در امریکای شمالی ترویج شود و این مستلزم تعامل، همکاری و مباحثات اندیشمندانه در میان نظریه‌پردازان سیاسی‌ای است که دارای دیدگاه‌های مختلف عقلایی هستند. در میان اعضای این انجمن، اندیشمندانی از نقاط مختلف جهان حضور دارند که بعضی از آنها مشمول این ممنوعیت مسافرتی هستند. انجمن ما از این اندیشمندان پشتیبانی می‌کند و همگی پشت تمام پناهندگان و مهاجرینی که از این فرمان متضرّر شده‌ و در معرض خطر قرار گرفته‌اند ایستاده‌ایم. هم‌اکنون ما عهد می‌کنیم که اقداماتی برای ممانعت از متضرّر شدن اعضای انجمن که مشمول این فرمان هستند انجام دهیم.
«انجمن اساتید دانشگاه امریکا»، «انجمن تاریخ امریکا»، «انجمن علوم سیاسی امریکا»، «انجمن جامعه‌شناسی امریکا» و «آکادمی ادیان امریکا» نیز بیانیه‌هایی در این رابطه منتشر کرده‌اند.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.