ممنوعیت مسافرتی ترامپ چیز تازه‌ای نیست

پیتر ون بورن

بعضی از مردم امریکا می‌گویند «ما امریکایی‌ها این‌گونه نیستیم»، اما متأسفانه باید بپذیریم که ما همیشه همین‌طور بوده‌ایم. فرمان اجرایی ترامپ مبنی بر ممنوعیت ورود مسلمانان از هفت کشور اسلامی، تداوم همان روال سابقی است که از مدّت‌های مدید در امریکا رایج بوده است. این فرمان اجرایی غیرمنتظره و بی‌سابقه نیست، بلکه به‌مرور زمان تکامل پیدا کرده و به وضعیت فعلی رسیده است.

از واقعۀ یازده سپتامبر به بعد بود که انگشت روی این هفت کشور گذاشته شد. ممنوعیت مهاجرپذیری از این هفت کشور هیچ منفعت تجاری‌ای برای ترامپ دربرندارد. علاوه بر این، ترامپ نبوده که این فهرست را نوشته است. در فرمان اجرایی ترامپ تنها از سوریه به طور مستقیم نام برده شده و به بقیۀ کشورها با ارجاع به قانون سال 2015 اوباما اشاره شده است. در واقع ترامپ نخستین رئیس‌جمهور امریکایی نیست که عربستان سعودی را از بازرسی‌هایِ پیرو یازده سپتامبر مستثنا ساخته است.

پروسۀ تحقیقات مفرط دربارۀ مهاجران از دولت بوش آغاز شد، در دوران اوباما ادامه یافت و اکنون نیز در جریان است. از طرف دیگر، ایالات متّحده به لحاظ تعداد مهاجرانی که می‌پذیرد کاملاً بخیلانه عمل می‌کند.

امریکا سقف معینی برای پذیرش سالانۀ مهاجران تعیین کرده است که 85هزارنفر در سال 2016 بود. در سال 2006 این رقم هفتادهزار نفر بود (هرچند در عمل تنها پنجاه هزار نفر پذیرفته شدند). به طور کلّی امریکایی‌ها در طول تاریخ از مهاجران هراس داشته‌اند و کمتر از آنها استقبال کرده‌اند. از سال 1980 تاکنون ایالات متّحده کمتر از دو میلیون مهاجر پذیرفته است و دولت اوباما به‌تنهایی 2/5 میلیون از مردم را از کشور اخراج کرده است.

سی تن از فرمانداران ایالت‌های امریکا اظهار داشته‌اند که حتّی اگر امکان پذیرش پناهندگان را نیز داشته باشند، از پذیرش پناهندگان سوری خودداری خواهند کرد. 60% مردم امریکا کلّاً مخالف پذیرش پناهندگان سوری هستند. نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که تقریباً نیمی از مردم امریکا با تعلیق مهاجرپذیری از مناطق مستعدّ تروریسم موافق هستند.

در سال 2016 سهمیۀ پذیرش پناهندگان سوری در امریکا ده هزار نفر بود. حال آن که در همین سال کانادا به‌تنهایی 25هزار پناهندۀ سوری و آلمان سیصدهزار پناهنده از کشورهای مختلف پذیرفت.

براساس قوانین امریکا، ممنوع‌سازی ورود مهاجران (مقیمان دائمی و دارندگان گرین‌کارت) به خاطر ملّیت، محلّ تولد یا محلّ اقامت خلاف‌قانون است. البته افراد غیرمهاجر مثل توریست‌ها یا دانشجویان و پناهندگان از این قانون مستثنا هستند.

جالب‌توجّه‌ترین جنبۀ فرمان اجرایی ترامپ در رابطه با مهاجرت، انگیزه‌ای است که در پس آن نهفته است: ترس. دولت امریکا از بعد از ماجرای یازده سپتامبر تا به امروز، به شعله‌های آتش ترس دامن زده است. حال آن که احتمال مرگ امریکایی‌ها بر اثر اصابت صاعقه بیش از احتمال مرگ آنها در اثر وقایع تروریستی است! کارهایی که ترامپ در رابطه با مهاجرت انجام داده باعث امن‌تر شدن امریکا نمی‌شود. هدف وی تأمین امنیت مردم نیست، بلکه مقصود آن است که حسّ ترس در میان مردم زنده نگاه داشته شود و به آنها این گونه القا شود که دولت مشغول محافظت از امنیت آنهاست. ترامپ نیز همانند اوباما و بوش به‌خوبی از این قاعده آگاه است.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.