برنامه دولت امریکا برای یک تغییر نام

کابینۀ ترامپ قصد دارد یکی از برنامه‌های دولت امریکا را که هدف از آن مبارزه با تمام ایدئولوژی‌های خشن است، از اساس اصلاح کند و تمرکز آن را صرفاً بر روی افراطی‌گری اسلام‌گرایان قرار دهد. نام این برنامه‌ نیز از «مبارزه با افراطی‌گری خشونت‌آمیز» به «مبارزه با افراطی‌گری اسلامی» تغییر خواهد یافت. ازاین پس گروه‌هایی مثل خودبرترپنداران سفیدپوست که دست به بمب‌گذاری‌ها و تیراندازی‌هایی در امریکا می‌زنند آماج این مبارزات نخواهد بود و برنامه صرفاً بر روی مسلمانان متمرکز خواهد شد.

به گزارش دین‌آنلاین به نقل از خبرگزاری رویترز، این تغییرِ نام لفاظّی‌های پیش از انتخاباتِ ترامپ را به خاطر می‌آورد که از اوباما به خاطر ضعیف عمل کردن در مبارزه با داعش و استنکاف از به کار بردن لفظ «اسلام رادیکالی» انتقاد می‌کرد.
 

بعضی از حامیان برنامۀ افراطی‌ستیزی نگرانند که احتمال دارد تغییر عنوانِ برنامه، باعث شود جلب همکاری مسلمانان با دولت از قبل هم دشوارتر شود. چراکه مسلمانان همین حالا هم برای اعتماد به کابینۀ جدید مردّد هستند؛ خصوصاً با توجّه به فرمان اجرایی جدید ترامپ مبنی بر ممنوعیت ورود توابع هفت کشور مسلمان به ایالات متّحده.

بعضی از جمهوری‌خواهانِ کنگره مخالف این اقدام هستند و معتقدند اگر آماج افراطی‌ستیزی را صرفاً «اسلام رادیکالی» قرار دهند، بیش از سه میلیون آمریکای مسلمانی که در کمال صلح و بی‌آزاری به دین خود عمل می‌کنند، آزرده‌خاطر شوند. البته عدّه‌ای نیز با این اقدام موافقند و معتقدند با این کار بهتر می‌توان بر روی افراطیون مسلمان تمرکز کرد و معضل مربوطه را ریشه‌کن ساخت.

در دو سال گذشته ایدئولوژی‌های افراطی و خشونت‌آمیز موجب وقوع حادثۀ تیراندازی توسط خودبرترپنداران سفیدپوست شد. این حمله در یک کلیسای آفریقایی-آمریکایی واقع در چارلستون رخ داد. در شهرهای کالیفرنیا، فلوریدا و نیویورک نیز شاهد تیراندازی‌ها و بمب‌گذاری‌های جنگ‌طلبان اسلام‌گرا بودیم. به طور کلّی، نمی‌توان حوادث خشونت‌آمیز و افراطی را منحصر به اسلام‌گرایان تلقّی کرد.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.