شش نکته از قرآن کریم دربارۀ حضرت مریم

شهلا احمد

مسلمانان برای حضرت عیسی و مادر او حضرت مریم احترام بسیاری قائلند و حضرت مریم از جهات بسیاری الگو و الهام‌بخش مسلمانان است.

در ایّام کریسمس و موسم تعطیلات مسیحیان به سر می‌بریم. اما متأسفانه گاهی اقدامات خشونت‌آمیز، تروریسم و جنایت‌های بی‌رحمانه‌ای که اتّفاق می‌افتد شیرینی این لحظات شاد و فرح‌بخش را به تلخی تبدیل می‌کند.

ما مسلمانان کریسمس را جشن نمی‌گیریم، اما از صمیم قلب برای تمام خواهران و برادران مسیحی خود کریسمس شاد و آرامی آرزو می‌کنیم.

شاید خیلی‌ها ندانند که ما مسلمانان برای حضرت عیسی (علیه‌السّلام) و مادر گرامی ایشان حضرت مریم (علیهاالسّلام) عشق و احترام بسیاری قائل هستیم و این دو شخصیت الهی از جهات بسیاری الهام‌بخش ما مسلمانان هستند. در اینجا من به شش نکتۀ مهمّی که دربارۀ حضرت مریم در قرآن کریم ذکر شده است اشاره می‌کنم:

1. نام «مریم» 34 مرتبه در قرآن ذکر شده است.

2. نوزدهمین سوره از قرآن، یعنی سورۀ مریم به نام این بانوی الهی مزیّن است.

3. قرآن کریم حضرت مریم را الگویی برای تمام مسلمانان معرّفی می‌کند و می‌گوید:

                                      «و خداوند برای مؤمنان مریم، دختر عمران را مثال می‌زند» (سورۀ تحریم آیۀ 13).
 
4. در قرآن از مریم به عنوان زنی محجّبه یاد شده است، لذا حضرت مریم برای من که یک زن مسلمان هستم در رعایت حجاب الگو و الهام‌بخش است.

5. قرآن به‌تفصیل ماجرای تولّد حضرت مریم را تعریف می‌کند و می‌گوید مادر حضرت مریم پیش از به دنیا آمدن فرزندش او را وقف دین کرد. وی به خدا عرضه داشت: «من نام او را مریم می‌گذارم، و او و فرزندانش را از شرّ شیطان در پناه تو قرار می‌دهم» (سورۀ آل‌عمران، آیۀ 36). قرآن می‌فرماید: «پس پروردگارش مریم را با حسن قبول پذیرا شد» (سورۀ آل‌عمران، آیۀ 37). شایان‌ذکر است که دعای مادر حضرت مریم نسل و ذریۀ مریم را نیز دربرمی‌گیرد.

6. قرآن کریم از مریم به عنوان مادر یک پیامبر و بانویی پرهیزکار نام می‌برد و می‌فرماید: «ای مریم، خداوند تو را به کلمه‌ای از جانب خود که نامش مسیح عیسی پسر مریم است بشارت می‌دهد. او در دنیا و آخرت آبرومند و از مقرّبان درگاه الهی است» (سورۀ آل‌عمران، آیۀ 45) و در آیۀ دیگری می‌فرماید: «و یاد کن زمانی را که فرشتگان گفتند ای مریم، خداوند تو را برگزیده و پاک و مطهّر ساخته و تو را بر زنان جهان برتری داده است» (آل‌عمران، آیۀ 42) قران کریم مریم را به عنوان زنی «صدّیقه» معرّفی می‌کند (سورۀ مائده، آیۀ 75).

امیدوارم که همۀ ما همچنان به مشترکات دینی‌مان بها دهیم و از طریق عشق و احترام و پذیرش دوجانبه شکرگذار تنوّع و گوناگونی فیمابین خود باشیم. از این طریق است که می‌توانیم افراطی‌گری را شکست دهیم و در کنار هم سال نوی خوبی را رقم بزنیم.
مطالب مرتبط
منتشرشده: ۱
  1. بسمه تعالی
    سلام
    ….پس چرا عکس محجبه حضرت مریم را ترجیح ندادید؟؟؟؟؟؟/

درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.