جهانگیری : غیر از ارشاد کسی پاسخگوی بودجه خود نیست

اعتماد در این شماره، سخنان علی جنتی در مراسم تودیع خود را منعکس ساخته و در گفتگو با لطف‌الله میثمی، به بررسی چرایی ظهور ترامپ پرداخته است.

علی جنتی: در بولتن‌های هفتگی، فرهنگ کشور را دچار ولنگاری نشان دادند/دعایی: معاونت فرهنگی ارشاد یکی از بندگان صالح و شایسته خداست

اعتماد در صفحه ۱۲ گزارشی از جلسه تودیع علی جنتی، وزیر سابق ارشاد را به چاپ رسانده و از اتاق های فکر پنهان برای تخریب دولت روایت کرده است.
 
در بخش هایی از این گزارش که سخنان برخی از چهره‌های فرهنگی و هنری حاضر در این مراسم نیز منعکس شده، می خوانیم:
محمد سریر به نمایندگی از جامعه موسیقی: فضای لازم برای ساخت جامعه و خواسته‌های جوانان، نگاه واقع‌بینانه به هنر است. هنرمند نباید بر اثر آسیب‌ها کنار رود. بیاییم و بر اساس اعتقاد برای نسل‌های آینده کار کنیم.

محمود آموزگار، رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران: صالحی امیری با پیشینه فراوان در حوزه مطالعه و پژوهش در حوزه‌های فرهنگی به ویژه حوزه نشر اقدامات مفید و موثری انجام داد. با توجه به اینکه درد را می‌شناسد امیدوارم ایشان برای نخستین بار برنامه‌ای‌ را تدوین کند که مقصد ما را مشخص کند.

خشایار اعتمادی خطاب به وزیر جدید: خدا به شما صبر بدهد چون انتظارات اهل فرهنگ و هنر تمامی ندارد، چون هنر تمامی ندارد. جامعه هنری انتظار دارند شما چتر حمایت خود را بر آنها بگسترانید. باید از مجوزهای وزارت ارشاد صیانت کرد تا این مجوزها قاطعیت لازم را داشته باشند.
 
فرشته طائرپور بود خطاب به صالحی‌امیری: وقتی فیلمی را از پرده پایین می‌کشند شما چه خواهید کرد و آیا این را خواهید فهماند که وزارت ارشاد با گشت ارشاد متفاوت است؟

حجت‌الاسلام دعایی: شما یاران برجسته‌ای را در دوران وزارت ارشاد انتخاب کردید. معاونت فرهنگی شما یکی از بندگان صالح و شایسته خداست. دانش‌آموخته حوزه و دانشگاه که در دوران تصدی‌اش بسیاری از دغدغه‌های اهل معرفت حل شد.
 

جنتی: هر هفته یک چالش داشتیم

علی جنتی نیز در سخنان خود به این موارد اشاره کرده است:
– در حوزه کتاب، اتاق فکری در جست‌وجوی یک پاراگراف یا عکس بود که با سلیقه‌اش متفاوت باشد و بعد آن را به صورت بولتن‌های هفتگی به امامان جمعه و مقامات ارایه کند و بگویند فرهنگ کشور دچار ولنگاری شده است.
 
– هر هفته یک چالش داشتیم. می‌گفتند دولت جدید ممیزی کتاب را برداشته در حالی که ما می‌خواستیم ممیزی پیش از نشر را به ناشران واگذار کنیم. علاوه بر این چرا که دولت قبلی سه سال در حوزه کتاب بدون نظارت عمل کرد.
 
– اتاق فکر بعدی در حوزه موسیقی بود که با بهره‌گیری از رسانه‌های‌شان یک‌بار بحث تم‌خوانی خانم‌ها را مطرح کردند و یک‌بار به پوشش نوازندگان ایراد گرفتند. ما شیوه‌نامه موسیقی را ارایه دادیم اما آنها این‌بار به پوشش تماشاگران ایراد گرفتند و ما برای آنها هم تکلیف تعیین کردیم. بعد از آن یکسری از شهرها مثل مشهد قم و شیراز گفتند نباید در شهر ما کنسرت برگزار شود و امامان جمعه و دستگاه قضایی و نیروی انتظامی و نیروهای خودسر در برابر کنسرت مقابله کردند.
 
– اتاق فکر مقابله با هنرهای نمایشی هم منتظر یک ایراد کوچک بود در حالی که در تهران شبانه بیش از صد نمایش اجرا می‌شود و نمی‌توان هر شب همه اینها را نظارت کرد.
 
 

جهانگیری : غیر از ارشاد کسی پاسخگوی بودجه خود نیست

معاون اول رئیس جمهوری نیز در سخنان خود به این نکات اشاره نموده است:
– برخورد مدیران فرهنگی باید به دور از افراط و تفریط باشد

– قدرت فرهنگ از سیاست و اقتصاد هم بیشتر و قوی‌تر است؛ به ویژه در ارتباط با «آسیب‌های اجتماعی» و «مبارزه با مفاسد اقتصادی» و «توسعه اقتصادی» به بخش فرهنگ اتکای زیادی شده است.

– هرچه پیش رفته‌ایم قدرت قانونی و قدرت حقوقی وزارت ارشاد کاهش پیدا کرده و امکانات مادی این نهاد به دلیل تعدد سازمان‌ها و ارگان‌هایی که سهمی را به خود اختصاص داده‌اند، کاهش یافته است. اتفاقا آن دستگاه‌ها نه پاسخگو هستند و در بررسی‌های وضعیت فرهنگی کشور به هیچ‌وجه مورد پرسش واقع نمی‌شوند که در مقابل امکاناتی که در اختیار داشته‌اند، چه اقداماتی انجام داده‌اند.
 
 
صالحی‌امیری، وزیر ارشاد: باید عرصه فرهنگی را از اجبار دور کنیم
– مهم‌ترین نیاز جامعه فرهنگی، امنیت فکر، قلم و بیان است و برای رسیدن به این امنیت نیازمند اخلاق هستیم، چرا که بد اخلاقی همچون زهری است که انسانیت را زایل می‌کند.
 
– گفت‌وگو باعث کاهش عصبیت می‌شود و در همین راستا در وزارت ارشاد حرکت جدید گفت‌وگوی فرهنگی را آغاز می‌کنیم.
 
– نمی‌توانیم خودانگاری و مطلق‌انگاری داشته باشیم. باور دارم باید عرصه فرهنگی را از اجبار دور کنیم. فرهنگ عرصه باورهاست نه بایدها. اما باید از رویکردهای اجباری دوری کنیم و عقلانیت، جامع‌نگری و واقع‌نگری را سرلوحه کار خود قرار دهیم.
 
 
 
تکرار شعار مسیحیان سفید‌پوست، رمز رای آوری ترامپ  
روزنامه اعتماد در صفحه ۱۰ گفتگو با لطف‌الله میثمی درباره انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا و ظهور پدیده‌ای به نام ترامپ را منتشر ساخته و در مقدمه ای آورده است: «زمانی که دونالد ترامپ وارد رقابت‌های انتخاباتی امریکا در حزب جمهوریخواه شد، ابتدا کسی چندان او را جدی نمی‌گرفت، اما زمانی که مناظره‌های انتخاباتی آغاز شد، ترامپ نشان داد که کاملا برای هدفی که انتخاب کرده برنامه دارد…. ترامپی که پرخاشگر بود، به همه حمله می‌کرد و به هرکسی که می‌خواست حرف می‌زد، به زنان و مسلمانان توهین می‌کرد اما از محبوبیت او کاسته نمی‌شد و روزبه‌روز در امریکا محبوب‌تر می‌شد….»
 
در بخش هایی از این گفتگو می خوانیم:
 
– یکی از مسائلی که موجب رای‌آوری ترامپ در بین سایر کاندیداهای جمهوری شد، این بود که شعار مسیحیان سفید‌پوست را مطرح ‌کرد. این مسیحیان سفید‌پوست می‌گویند که  امریکای اصیل از بین می‌رود چرا که مهاجرین و اقلیت‌ها دارند اکثریت می‌شوند. ترامپ با شعارهای خود این نسل خفته‌ را بیدار کرد و یکسری طرفداران او کاری ندارند که او جوک بد در خصوص زنان گفته و حتی رفتار ناشایستی با آنها داشته است؛ ترامپ از این بابت طرفداران پایداری دارد.
 

– ترامپ شخصیتی ضد‌مسلمان و ضد‌مهاجرت است و جریان اسلام‌هراسی در این مدت فضا‌سازی شده بود؛ به همین دلیل توانست اقبال بیشتری را به خود جلب کند. تد کروز به دلیل اینکه مسیحی موافق تبعیض نژادی نبود، شاید نتوانست اقبال زیادی پیدا کند. از طرفی نخستین اقدام ترامپ تکیه بر مسیحیان سفید‌پوستی بود که معتقد بودند امریکا در حال از بین رفتن است.
 
– من احتمال می‌دهم که یک جنگ نژادپرستانه در داخل امریکا به وجود‌ آید. سیاستی که ترامپ در پیش دارد این است که باید با روسیه برای پرهیز از یک جنگ اتمی کنار آمد و جنگ‌های خاورمیانه را نیز اشتباه می‌داند و دیگر جنگی نمی‌ماند که بخواهد راه بیندازد.
 
– خانم کلینتون نیز همچون ترامپ استفاده از سلاح اتمی را رد نکرده است. اکنون برخی نئوکان‌هایی که طرفدار خانم کلینتون هستند، معتقدند که می‌توان یک بمب اتمی در کویر لوت و دیگری را در تهران انداخت و کسی هم با آن مخالفتی نکرده است.
 
 
 
دیگر عناوین برگزیده «اعتماد» امروز:
 
رییس قوه قضاییه: برخی می‌گویند قلم‌ها را به بهانه‌های واهی نشکنیم یا دهان‌ها را به بهانه‌ای غیر اساسی نبندیم؛ واضح است خطاب آنان به دستگاه قضایی است. این نوعی افترا به قوه قضاییه است و بلکه توهین و عجیب است کسانی که چنین افتراها و اهانت‌هایی را به قوه قضاییه روا می‌دارند، مدام هم دم از اخلاق و اسلام می‌زنند. اینگونه افتراها و توهین‌ها با کدام اخلاق و اسلام، سازگار است؟!
 
 
 

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.