سخنان منتشر نشده سردار همدانی درباره چرایی رابطه با کشوری که نه مسجد دارد و نه کلیسا

شرق در شماره امروز، متن سخنرانی لغو شده عمادالدین باقی را منتشر ساخته و با مروری بر زندگی مرحوم شجونی، سخنان منتشر‌نشده سردار همدانی درباره جنگ سوریه را به چاپ رسانده است.

عمادالدین باقی: صلح‌طلبی برخاسته از واقع‌گرایی و جنگ برخاسته از توهم است
روزنامه شرق در صفحه ۶ گفتاری از عمادالدین باقی به چاپ رسانده که متن سخنرانی لغو شده او در در دانشگاه صنعتی شریف به مناسبت روز جهانی صلح بوده است.

او با پرداختن به دو مقوله نقش بازرگانی و مذاکره در صلح به شرح برخی نکات پرداخته و در بخش هایی آورده است: 

– یکی از بسترهای جنگ وجود تفکرات صُنع‌گرایانه است…. دیدگاه صنع‌گرایانه در زمینه سیاست‌های داخلی نیز تصور می‌کند فرهنگ، سیاست، اقتصاد و امنیت را باید از بالا و با تکیه بر قدرت مهندسی کرد.

– هایک در بخش‌هایی از کتاب خود به بررسی این موضوع می‌پردازد که شکل‌های افراطی خردگرایی صنع‌گرا که هیچ محدودیتی برای کاربرد آگاهانه خرد نمی‌شناسند، در تاریخ بارها به طغیانی علیه خِرَد منجر شده است. اما میل به استفاده از خرد جهت تبدیل جامعه به ماشینی که به‌طور عقلانی اداره می‌شود، همچنان پابرجاست. شاید هیچ‌کس به‌روشنی هگل این فوق خردگرایی که تبدیل به سرچشمه ضدخردگرایی و توتالیتاریسم شده است را ندیده باشد.
 
– تفکر صنع‌گرایانه مبتنی است بر پیش‌فرض بدیهی انگاشته‌شده قابلیت مهندسی‌شدن جامعه؛ تفکری که در اقتصاد و سیاست نفوذ عمیقی پیدا کرد. حتی امروز افرادی که در سلک روحانی هستند، کتاب می‌نویسند با موضوع «الگوهای مهندسی فرهنگی»، بدون التفات به اینکه این نگرش ریشه در سنت تفکر مارکسیستی دارد، ولی سخن‌گفتن از مهندسی فرهنگی، مهندسی اقتصادی و مهندسی اجتماعی سکه روز شده و آن را با مدیریت فرهنگی یا مدیریت اقتصادی یکسان پنداشته‌اند.
 

– جنگ همه‌اش بر سر منافع مادی نیست، بر سر منافع ایدئولوژیکی هم هست؛ یعنی ریشه‌های معرفتی هم دارد و اگر بپذیریم که ایدئولوژی نیز پوششی است برای منافع، باز چیزی تغییر نمی‌کند. برخی اصل جنگ را به رسمیت شناخته‌اند و تاریخ را عرصه نبرد طبقات می‌دانند و این گزاره صرفا توصیفی نیست، تجویزی هم هست. ایدئولوژی‌های بنیادگرای اسلامی، مسیحی، یهودی و بودایی هم جامعه و تاریخ را عرصه جنگ با غیرهم‌کیشان می‌دانند.
 
– مذاکره هم اصول و فروعی دارد که کسی نمی‌تواند بگوید موافق مذاکره است؛ ولی این اصول و فروع را قبول ندارد؛ مثل اینکه کسی بگوید اسلام یا مسیحیت یا مارکسیسم را قبول دارم؛ اما اصول بنیادین‌ آن را قبول ندارم.
 
– یکی از حرف‌های عجیب این است که با برخی جریان‌ها نباید مذاکره کرد، زیرا نفس قبول مذاکره باعث به‌رسمیت‌شناختن آن است؛ این حرف عوام‌پسند، دشمن فرایند مذاکره است. چه کسی گفته است مذاکره یعنی به‌رسمیت‌شناختن طرف مذاکره؟ اگر دو طرف همدیگر را به رسمیت بشناسند که احتمالا دیگر جنگی رخ نمی‌دهد. مذاکره متخاصمین مربوط به وقتی است که دو طرف همدیگر را به رسمیت نمی‌شناختند و جنگ رخ داده است.
 
– صلح‌طلبی برخاسته از واقع‌گرایی است و جنگ برخاسته از توهم است. جنگ ادامه سیاست نیست؛ بلکه ادامه بلاهت است؛ چون سیاست، مبتنی بر انعطاف، واقع‌گرایی و مذاکره است.
 
 
 
واکنش جامعه روحانیت به ماجرای سعید طوسی
شرق در صفحه ۲ به بازنشر نخستین مصاحبه سعید طوسی قاری جنجالی پرداخته و درباره او نوشته است: «او به‌جای سخن‌گفتن با رسانه‌ها ترجیح می‌دهد با حامیانش وارد گفت‌وگو شود. پیش از این برخی فایل‌های صوتی منتسب به او هم در فضای مجازی منتشر شده بود. سخنانی که به نقل از طوسی در کانال تلگرامی حامیانش منتشر شده، البته در تناقض با سخنان انتسابی به او در فایل‌های منتشرشده است. طوسی در آن فایل‌های صوتی گفته بود که مدتی گرفتار این مسائل بوده، اما با مراجعه به مشاور و با کمک خداوند از این مشکل رها شده و اکنون توبه کرده است.»
 

او در پاسخ به یک کانال تلگرامی از حامیانش که پرسیده‌اند ماجرای مصاحبه شما با صدای آمریکا چه بود؟ گفته است: «عهد کرده‌ام تا تکلیف پرونده بهتان آنها روشن نشده صبر کنم، فقط به دوستان و قرآنیان می‌گویم والله همه سرتاسر دروغ و جعل است و ان‌شاءالله به‌همین‌زودی طراحان این توطئه شنیع رسوا می‌شوند….»
 
این گزارش همچنین واکنش جامعه روحانیت و یادداشت های مدیران مسئول روزنامه های جمهوری اسلامی و جوان در این باره را برجسته ساخته و می نویسد: «هفته گذشته حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم در نشستی خبری با خبرنگاران گفت که در جلسه اخیر این تشکل سیاسی، گزارشی از پرونده سعید طوسی ارائه شده است. مصباحی‌مقدم در پاسخ به پرسشی درباره ارائه گزارشی از پرونده سعید طوسی در جلسه اخیر جامعه روحانیت افزود: «درباره سعید طوسی فقط گزارش را شنیدیم و با توجه به اینکه اخبار رسمی در این زمینه اعلام نشده است، نمی‌خواهیم اظهارنظری کنیم».
 
 
 
درگذشت شیخ معترض
این روزنامه در صفحه ۷ با انتشار خبر درگذشت شیخ جعفر شجونی به مرور زندگی و اظهار نظرهای بعضا تند او پرداخته و در بخش هایی از این گزارش آورده است:
 
«‌شجونی در گفت‌وگوی جالبی که با رضا رشیدپور در برنامه «دید در شب» داشت، بارها از واژه آخوند استفاده کرده بود، به‌ویژه آنجا که داستان برخوردش با یک خانم معترض را تعریف می‌کند: «پارسال از دفترم سمت ماشینم می‌رفتم، یک خانمی به من گیر داد، گفت شما آخوندها چرا از این مملکت نمی‌روید ما از شر شما راحت بشویم. گفتم خانم کجا برویم؟ کم‌کم مردم جلو ما جمع شدند. دیدم جواب حلی به او بدهم طول می‌کشد. جواب نقضی دادم، گفتم خانم ما کلی در این مملکت خدمت کردیم، گفت چه خدمتی؟ گفتم تو متولد شدی، ما آخوندها به گوشت نماز و اقامه خواندیم. وقتی هم شوهر می‌کردی، ما خطبه عقدت را خواندیم، بگذار بقیه خدماتمان را هم انجام بدهیم و بعد برویم. گفت چه خدمتی؟ گفتم نماز میت تو را بخوانیم و برویم!»
 

این گزارش با اشاره به ماجرای ساواک و عکس های شجونی و فلسفی با یک زن، از قول شجونی آورده است: «آن چیزی که به فلسفی نسبت دادند، گفتند واقعیت دارد». وقتی هم رشیدپور اصرار می‌کند که بالاخره آن عکس‌ها درباره او واقعیت داشته یا مونتاژ بوده، می‌گوید: «ان‌شاءالله آن هم مونتاژ است.»
 
در بخش دیگری از این گزارش نیز آمده است: «شجونی عبری هم می‌دانست. در برنامه «دید در شب» وقتی درباره ظریف و برجام از او سؤال می‌شود، می‌گوید: «در ماجرای برجام خیالم راحته چون رهبری هوشمندی هست، یک داوری است که سوت را داده‌اند دست او»، بعد هم در ادامه لازم می‌بیند که از انجیل و تورات مثال بیاورد. از حفظ متن بلندی از تورات به زبان عبری می‌خواند و می‌گوید: «مقداری کم و زیاد زبان عبری بلدم.»
 
 
سخنان منتشر نشده سردار همدانی درباره چرایی رابطه با کشوری که نه مسجد دارد و نه کلیسا
روزنامه شرق در صفحه ۷ به انتشار سخنان منتشر‌نشده شهید همدانی پراخته و این عنوان را برای آن انتخاب کرده است: «نامه بشار اسد به محضر آقا، مثل نامه سرباز به فرمانده‌اش است»
 
سردار شهید حسین همدانی، فرمانده مستشاران نظامی ایرانی در سوریه به مدت سه سال و از بنیان‌گذاران دفاع مردمی سوریه در این سخنرانی به این موارد اشاره داشته است:
 
– در جنگی که صدام و به عبارتی آمریکایی‌ها آغاز کردند و درواقع صدام بازیگر بود، در اردوگاه شیطان بزرگ، علی‌رغم اینکه حافظ، ابوذر حزب بعث بود، آمد در اردوگاه انقلاب اسلامی و در کنار ایران قرار گرفت. آمد توی میدان و محکوم کرد، برخورد کرد.
 
– اگر امروز سوریه نبود، حز‌ب‌الله که بزرگ‌ترین پایگاه و دستاورد جمهوری اسلامی در این منطقه بود، از بین می‌رفت. از طریق سوریه، حزب‌الله را کمک کردیم و راه انداختیم. ما که با دولت لبنان رابطه‌ای نداشتیم، نه قبلا و نه امروز.

– حضرت آقا می‌فرماید: در کشوری مثل کره‌شمالی که نه یک مسجد و نه یک کلیسا وجود دارد ولی چون در جبهه ضداستکباری است، ما با او رابطه داریم. اما سوریه که در جبهه مقاومت اسلامی است، مسلمان هستند، با ما همراه بودند، برای ما فداکاری کردند؛ ظلم است ما به سوریه کمکی نکنیم.

– نامه‌ای که آقای بشار اسد نوشت محضر آقا ملاحظه کنید، مثل اینکه سرباز به فرمانده‌اش نوشته، اینکه هیچ موقع عنایت‌های شما به ملت سوریه و دولت سوریه از ذهن این دولت و ملت سوریه پاک نخواهد شد. وظیفه و اخلاق و انسانیت به ما می‌گوید باید پاسخ بدهیم. هر سلامی یک علیکی دارد.
 
– در جلسه‌ای آقا فرمود: بشار اسد امروز اگر یک چراغ سبز به آمریکایی‌ها نشان بدهد، می‌ماند و بهترین حمایت‌های آمریکا و اروپا را به همراه دارد. آقای بشار اسد به نیابت ما می‌جنگد، از جانب ما می‌جنگد. او اگر امروز به این نتیجه برسد که به حزب‌الله کمک نکند، برایش کافی است. امروز به زنان مسلمان آنها تجاوز می‌شود و کشته می‌شوند، مسلمان، سنی، شیعه، علوی و….
 
 
 
اربعین هالیوودی نمی شود
شرق در صفحه ۱۴ از تکذیب شدن خبر حضور «کاترین بیگِلو »، کارگردان آمریکایی در پیاده‌روی اربعین نوشته و آورده است: «هفته گذشته شبکه «العالم» در گزارشی اعلام کرد هالیوود در نظر دارد با تولید مستند «اربعین بزرگ»، آن را در سطح جهان به نمایش درآورد. العالم در‌این‌رابطه نوشت: «هالیوود این فیلم را با هزینه‌ای بالغ بر ۲۰۰‌‌ میلیون دلار تولید خواهد کرد. در همین راستا، کاترین بیگلو به بصره خواهد آمد تا از نزدیک شاهد کنگره بزرگ اربعین باشد و در آن مشارکت کند».

اما در روزهای گذشته، حاتم حسن، نویسنده پایگاه اینترنتی «صوت العراق»، خبر ساخت این فیلم را کاملا کذب دانسته است. حاتم حسن بعد از جست‌وجوی فراوان متوجه شده این خبر را ابتدا فردی به نام «فلاح القریشی» ساخته و پرداخته است. این نویسنده در ادامه می‌آورد: «القریشی ظاهرا داستانی را سرهم می‌کند که آن کارگردان آمریکایی قصد دارد با همکاری یک فعال رسانه‌ای دیگر به نام ساره بن بادیس (الجزایری‌الاصل) این پروژه را انجام دهد. قریشی مدعی شده که این فرد تازه مسلمان شده و با بی‌بی‌سی همکاری می‌کند حال آنکه معلوم می‌شود این خبرنگار در زمینه مد و لباس فعالیت می‌کند و هیچ ارتباطی هم با بی‌بی‌سی ندارد».
 
 
 
دیگر عناوین برگزیده «شرق» امروز:
 
آیت‌الله مکارم‌شیرازی: باید حوزه‌هایی در امامزاده‌ها برای آموزش مسائل دینی به اقشار مختلف مردم، ایجاد شود، برخی اوقات مطالب نادرست در جلسات عزاداری زنانه بیان می‌شود. سخنرانان این جلسات آموزش لازم را ببینند تا مخاطبان خود را از خرافات دور کنند.
 
 

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.