افت تعداد اعضای کلیسا و دیگر نهادها

ریچارد هریس، عضو مجلس اعیان بریتانیا و اسقف سابق آکسفورد، در یادداشتی که برای گاردین نوشته درباره افت تعداد کلیساها توضیح داده است. یادداشت وی را در ادامه بخوانید:

وقتی سیمون جنکینز بر کاهش تعداد افرادی که عضو کلیسای انگلستان هستند تأکید کرد، اشاره نکرد که این روند تنها مختصّ کلیسا نبوده و تعداد اعضای تمام نهادهای سنّتی افت داشته است.

اگر افت چشمگیر تعداد اعضای احزاب سیاسی و اتّحادیه‌های صنفی، به تعطیلی کشیده شدن روزنامه‌های محلّی و کاهش تعداد خوانندگان روزنامه‌ها را نیز در نظر بگیرد، متوجّه خواهد شد که تعدادی اعضای کلیسای انگلستان نسبت به آنها افت کمتری داشته است.

علاوه بر این، او به این نکته نیز اشاره نکرد که حتّی در اوج دوران بازسازی‌های عصر ویکتوریایی نیز، کلیساهای انگلستان اوضاع بهتری نداشتند و این نتیجۀ تلاش‌های قهرمانانۀ گروه‌‌های مذهبی محلّی بوده است که بقیۀ جامعه را سر ذوق آورده و جذب کلیسا کرده است.

البته نگهداری از این حجم بالای بناهای تاریخی کلیساها کار دشواری است، اما یک سری اقدامات مبتکرانه در دست انجام است تا کلیساها بدون از بین رفتن فضای ویژه‌ای که باعث جذب مردم به آنها می‌شود، چندمنظوره شوند.
 

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.