دشمنِ دشمنان من

فلسطینیان به افتِ جایگاه خود در جهان عرب واقفند. مردم این کشور می‌دانند که پشتیبانی از آنها دیگر جزو اولویت‌های جهان عرب نیست و کشورهای عربی و اسرائیل علیه ایران متّحد شده‌اند.

در گذشته و حتّی در زمانی که محمد مرسی از اخوان‌المسلمین رئیس‌جمهور مصر بود، دولت این کشور از بمباران نوار غزّه به‌دست اسرائیل به خشم می‌آمد. اما تنها ظرف چند سال چه اتّفاقات و تحوّلاتی رخ داد! در ماه فوریه، عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور وقت مصر برای نخسین بار پس از سال 2012 سفیر جدیدی به اسرائیل فرستاد. السیسی مرز مصر با غزّه را بسته و این موضوع باعث وحشت و نگرانی شدید فلسطینیان شده است. حال شایعه شده است که نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به‌زودی به دیدار السیسی در مصر خواهد رفت.

گرم‌تر شدن روابط اسرائیل با مصر نشان‌دهندۀ افزایش روابط حسنۀ این کشور با جهان عرب است. شاید نتانیاهو با گفتن اینکه رهبران کشورهای عربی دولت یهودی را متّحد خود می‌دانند مبالغه کرده است، اما اولویت‌های آنها مثل مخالفت با ایران و مبارزه با تروریسم اسلامی بیش از پیش هم‌راستا شده‌اند. این تحوّلات باعث شده است فلسطینیان که زمانی سرنوشت آنها در رأس برنامۀ کار جهان عرب بود، احساس کنند طرد شده‌اند.

موضوع دیگری نیز وجود دارد که باعث شده است اسرائیلی‌ها و عرب‌ها با یکدیگر متّحد شوند. اشتیاق اوباما به عقب‌نشینی از خاورمیانه و تعاملات او با ایران که سال گذشته به امضای توافق‌نامۀ هسته‌ای انجامید، موجب وحشت‌زدگی اسرائیل و کشورهای عربی شده است. هر دو می‌ترسند که ایران در این معامله با بهره‌گیری از مزایای اقتصادی این تعاملات، از نماینده‌های خود در عراق، سوریه و یمن حمایت بیشتر کند.

طبق اظهارنظر مقامات اسرائیلی، همکاری با مصر و اردن که اسرائیل با آنها معاهدۀ صلح امضا کرده، برای این کشور بهتر است. اسرائیل از مصر حمایت می‌کند، مصر نیز متقابلاً مرز خود با فلسطین را بسته و حتّی بیش از اسرائیل با حماس دشمن شده است!

با این حال مصر که امیدوار است بتواند دوباره قدرت و نفوذ سابق خود در منطقه را به دست آورد، تلاش دارد تا جان تازه‌ای به مذاکرات صلح‌آمیز بین اسرائیل و فلسطین ببخشد. از همین رو بود که در دهم ژوئیه السیسی وزیر امور خارجۀ خود را به اسرائیل فرستاد. اما همان‌طور که دیپلمات‌ ارشد اسرائیلی می‌گوید، امید چندانی برای از سرگیری گفت‌وگوها وجود ندارد.

بعضی از فلسطینیان نگران آنند که کشورهای عربی به اسرائیل اجازه دهند «طرح صلح عربی» را برهم‌ زند. بر مبنای این طرح، اسرائیل باید از کرانۀ غربی و غزّه عقب‌نشینی کند و پناهندگان فلسطینی را اسکان دهد، در عوض فلسطین نیز موظّف است اسرائیل را به رسمیت بشناسد. اسرائیل می‌خواهد بدون حل کردن تعارضات خود با فلسطین، با کشورهای عربی روابط حسنۀ سیاسی برقرار سازد. این موضوع به افزایش نگرانی فلسطینیان انجامیده است. نتانیاهو شخص سازش‌ناپذیری است و از سوی دیگر، رهبران فلسطین نیز بی‌کفایت، فاسد و دچار چنددستگی هستند. فلسطینیان به افتِ جایگاه خود در جهان عرب واقفند. مردم این کشور می‌دانند که پشتیبانی از آنها دیگر جزو اولویت‌های جهان عرب نیست و کشورهای عربی و اسرائیل علیه ایران متّحد شده‌اند. علاوه بر این، در سال‌های اخیر میزان حمایت مالی کشورهای عربی و حتّی غربی از فلسطین بیش از پنجاه درصد کاهش داشته است.
 

مطالب مرتبط
منتشرشده: ۱
  1. محمدمنابی

    عصبانیت اسرائیل از یونسکو !
    کلید صلح منطقه در گرو صلح فلسطین است . و حفاریهای در حال انجام از سوی صهیونیست ها در زیر بیت بیت المقدس معنایی جز « نابودی تاریخ با تاریخ » نیست .
    برخی ها معتقدند که نقطه شروع نا آرامی های منطقه ، با ورود آمریکی ها به عراق است ، جغرافیای پرورش زمینه افکار رادیکالی نظامی ، بعد از اشغال فلسطین نشأت یافت . و این مقاومت پس از چندین مرحله گذر ، در هنگام اشغال عراق توسط آمریکا به بلوغ رسید ، و امروزه همواره مانند یک اژده های غول پیکر با زبان آتشین خود بیشتر مناطق را دارد را فرا می گیرد .
    دیروز ، بنابقول نتانیاهو اتفاق غریبی در یونسکو رخ داد ، مجمعی که متشکل از 58 کشور ، قسمت آموزشی و علمی –فرهنگی سازمان ملل متحد ، در خصوص قطعنامه ای که از سوی فلسطین مطرح شد ه درآن ، نفی یهودی بودن بیت المقدس ، انجام شد . از این 58 کشور ، 2 نماینده کشورها غایب بودند ، و 26 کشور رأی ممتنع دادند و تنها 24 کشور رأی تأیید داده . آمریکا در رأس مخالفان بود . و روسیه در صف موافقان ، بطوریکه آمریکا روسیه را در قتل مردم سوریه شریک میداند و اکنون روسیه ، آمریکا را یک « مجرم تاریخی» توصیف می کند . جنگ سردتمام نشدنی میان آمریکا و روسیه ، میدانش منطقه خاورمیانه است و توان آن را فقط مردم ساده لوح می دهند .
    بقول ریولین رئیس اسرائیل ، اسرائیل و ملت یهودی نیاز به تصویب یا تایید یونسکو ندارد که اینکه اماکن مقدس یهودی اند یا نه ! اما چرا نتانیاهو در واکنش به این کار عصبانی می شود ؟! آمریکاو بریطانیا آلمانیا در صف اسرائیل و فرانسه در صف ممتنع ، و روسیه در صف موافقان این قطعنامه .
    سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد در ژنو می گفت که : بویژه « هیکل سلیمان و دیوار ندبه » یهودی اند و جزو مکان های مقدس ما هستند .
    نتانیاهو بهانه ای پیدامیکنه و به سمت واتیکان میرود و به آنها خاطر نشان می کند که فلسطینیها با این کار نه تنها می خواهند این اماکن مقدس را غیر یهودی بکنند بلکه می خواهند ارتباط مسیحیت با این مکان ها را ببرند به نوعی یک « برش مسیحی » انجام می شود .
    ولی باید منتظر جواب واتیکان شد ، اما آیا واتیکان که خونخواهی عیسی را یهودیان طلبکارند ، این بار حرف یهودیان را باور می کنند ؟!

    محمدمنابی «کارشناسی ارشد ادیان ابراهیمی»

درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.