مقبره امامزادگان خودتان را بسازید

اعتماد در اولین روز هفته به انعکاس سخنان فرمانده نیروی قدس سپاه پرداخته و در کنار گزارشی از خطبه های نماز جمعه دیروز برخی از شهرها، سه کتاب در حوزه اندیشه را معرفی نموده است.

مقبره امامزادگان خودتان را بسازید
روزنامه اعتماد در صفحه ۳ به انعکاس سخنان سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه در یادواره ١١٠٠ شهید شهرستان ملایر پرداخته و از قول او آورده است:‌ «یک زمانی فرمانده سپاه خدمت آقا رفت و گفت می‌خواهیم امامزاده‌ها را بازسازی کنیم که رهبری فرمودند شما مقبره امامزادگان خودتان یعنی شهدا را بسازید.»
 
او در بخش هایی از این سخنان آورده است:
– خدا لعنت کند شجره خبیثه ملعونه آل سعود را که بیت‌الله‌الحرام، این جایگاه با عظمت عالم اسلام را به ناحق مصادره کرده است.
– چفیه‌ای که به گردن رهبر معظم انقلاب است یک تذکر دایمی زنده به ارادتمندان دفاع مقدس و نشانه ارادت ایشان به آن دوران است.
– دفاع مقدس در معنا و اعمال حق بودن و قدسی بودن خود را ثابت کرد.
– یکی از اثرات مهم دفاع مقدس اثر تربیتی آن بود. جبهه‌های ما قله اساسی مسائل اخلاقی است. جنگ ما هر دو محور فرهنگی جامعه ما یعنی حوزه و دانشگاه را تحت ثاثیر خود قرار داد.
– باید خانه هر ایرانی یک عکس شهید باشد. اگر در اداره‌ای دولتی یا خصوصی عکسی از شهید نباشد این بی‌معرفتی است. شمال و جنوب تهران و ایران و همه ما مدیون شهدا هستند.
 
 
خطیب جمعه شهر کرد: هدفذکنسرت‌ها دین‌زدایی و کم‌رنگ کردن معنویت در جامعه است
اعتماد در صفحه ۳ گزارشی از سخنان ائمه جمعه کشور در خطبه های روز گذشته را منتشر ساخته و پاسخ آنها به دولت تا انتقاد به وضعیت فرهنگی را رسانه ای نموده است:
 
حجت الاسلام صدیقی در نمازجمعه تهران گفته است: «نمی‌ارزد که انسان با دنیای کفر کنار بیاید یا با جریان‌ها سازش کند.»
 

علم الهدی نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان‌رضوی نیز در خصوص برجام اظهار داشته است: «اکنون خوشبختانه مقابل دشمن، تمام اسلام آمده است، ما کفر را با این روحیه شکست می‌دهیم، با برجام و مذاکره جلوی جنگ را نگرفتیم و با مدافعان حرم جلوی جنگ را گرفتیم. اگر این مدافعان حرم نبودند امروز امریکا و داعش وسط این کشور بودند.»
 
در شهر کرد هم خطیب نمازجمعه این شهر کنسرت‌ها را سوغات غرب خوانده و گفته است: «کنسرت‌ها سوغات غرب است و هدف آن دین‌زدایی، کم‌رنگ کردن معنویت در جامعه و ترویج فساد و لهو و لعب از سوی دشمن است.»
 
حجت‌الاسلام نکونام با اشاره به برگزاری مراسمات لهو و لعب در کشور و عده‌ای که به برگزاری این مراسمات اصرار دارند، خاطرنشان کرد: «در قطعیت منکر بودن این مجالس تردیدی وجود ندارد آنچه در این مراسمات می‌گذرد مصداق کامل لهو است.
 

می‌توان با فلسفه خوش گذراند
اعتماد در صفحه ۷ به معرفی سه کتاب در حوزه اندیشه پرداخته و درباره کتاب «دو خطا در عنوان این کتاب وجود دارد» به قلم رابرت‌ام. مارتین زیر عنوان «مادی‌گرایی علیه شادکامی» نوشته است: «دیدگاه مرسوم درباره محصول فلسفی این است که چیزی خشک و بی‌روح، قلنبه سلنبه، کسل‌کننده، تخصصی و به‌شدت جدی و بیشتر از همه فهم‌ناپذیر است. یک نوع فلسفه این طوری است. اما در واقع می‌توانیم با فلسفه خوش بگذرانیم. اگر بهترین حالت را در نظر بگیریم، جواب دادن به سوال‌هایی که همیشه شما را به فکر فرو برده‌اند و طرح سوال‌هایی که هرگز به آنها فکر نکرده‌اید جذاب است. می‌تواند قوه تخیل و شوخ طبعی‌تان را قلقلک بدهد و ذهن‌تان را باز کند. همچنین می‌تواند خودمانی و مفرح باشد.»
 

این کتاب از شانزده فصل تشکیل شده که مباحثی نظیر «برهان‌های احمقانه»، «دام‌های فکری برای آدم‌های بی‌دقت»، «حکمت وحشیان اصیل»، «حقایق تصوری»، «علم پیشینی»، «ماشین‌های متفکر»، «تفکرات جانوران»، «چرا باید اخلاقی باشم؟»، «چطور اخلاقی فکر کنیم؟»، «معماهای اخلاقی» و «هنر به چه درد می‌خورد؟» را می‌توان در آن خواند.
 
 
در مذمت مادی‌گرایی
اعتماد در معرفی کتاب «بهای سنگین مادی‌گرایی» اثر «تیم کاسر»، از تاثیر فرهنگ مادی‌گرایی بر ما و روابط‌مان با اطرافیان‌مان پرسیده و تبیین‌های علمی گسترده‌ای در تبیین آثار فرهنگ مصرفی و مادی‌گرایی بر شادکامی و سلامت روان‌شناختی ارایه کرده است.
 

کاسر در این کتاب نشان می‌دهد که ارزش‌های مادی، چگونه بهزیستی و سلامت روانی ما را تحلیل می‌برد، احساس ناامنی در ما نهادینه و ارتباط‌های ما را تضعیف می‌کند و به جایی می‌کشاند که احساس آزادی کمتر و تنهایی بیشتر کنیم.
 
این کتاب شامل ٩ بخش اصلی است که در آن به مباحثی از جمله پژوهش زوج کهن، نیازهای روان‌شناختی، ابراز و ارضای نیاز، مادی‌گرایی و خانواده، طلاق، مادی‌گرایی و کشور، زنان از مردان چه می‌خواهند؟ و … پرداخته شده است.
 
 
معنی و پیشینه خرد
این روزنامه در معرفی کتاب «تاریخ و تبیین مفهوم خرد» اثر «هربرت شندلباخ» فیلسوف معاصر آلمانی و استاد فلسفه نیز نوشته است: «خِرد» چیست؟ این پرسشی است که در طول تاریخ فلسفه همواره مطرح بوده به عبارت دیگر فلسفه با تلاش برای تمایز گذاشتن میان خردورزی و توضیح خردمندانه هستی از تبیین اسطوره‌ای آغاز به کار کرد و فیلسوفان کوشیدند با توسل به خرد خویش جهان را تبیین کنند اما مسئله‌ای که همچنان ناگشوده می‌ماند این است که خود خرد یا عقل چیست و چه معنایی دارد؟
 

«هربرت شندلباخ» در این کتاب سعی کرده با عنایت به مفهوم و تاریخ خرد به آن بپردازد. به اعتقاد نویسنده، تاریخ خرد، تاریخ نقد خرد است و نقد خرد نیز به دو معنا است؛ نقد خرد بر دیگری و نقد خرد بر خود. واضح است که خرد در هر دو حالت نقاد است، پس خرد و نقد متعلق هم‌اند. خرد تنها با نقادی و خود نقادی است که خردمندی‌اش را اثبات می‌کند؛ چراکه خرد اگر نقاد نباشد نابخرد می‌شود.
 
 
 
وقتی فلسفه و تفکر از جامعه‌ رخت برمی بندد
محسن آزموده در بخش دیگری از نوشته های خود در ستون «فلسفه در خیابان»، یادداشت «خرمگسی به اسم فیلسوف» را ارائه نموده و آورده است: «در اینکه کار فلسفه مستلزم میزانی از رفاه و آسایش است تردیدی نیست…. هر زمان که جامعه‌ای گرفتار آشوب و بی‌ثباتی بوده، فلسفه و تفکر نیز از آن رخت بربسته و بر عکس، در دوره‌هایی که جامعه رنگ ثبات و آرامش به خود گرفته، فلسفه‌ورزی نیز رونق گرفته و تفکر شکوفا شده است….»
 

او که وجه مشترک متفکران یونان باستان در سده‌های پنجم و ششم پیش از میلاد را ارائه توضیحی هماهنگ از هستی دانسته، معتقد است: «فضای بالنسبه آرام و رفاه اجتماعی و سیاسی نیز به این نخستین فیلسوف دانشمندان یاری می‌کرد که حاصل تحقیقات‌شان را با یکدیگر در میان بگذارند و پژوهش‌های‌شان را بر تحقیقات محققان پیش از خودشان استوار سازند. اما وقتی جامعه یونان و آتن به انحطاط گرایید، به تدریج مسائل انسانی از قبیل راستی و دروغی اخلاقی، عدالت، آزادی و… به مسائلی مبتلابه افراد جامعه بدل شد. در چنین وضعیتی بود که سوفیست‌ها ظاهر شدند، آموزگارانی اهل خطابه و بحث و جدل که به مردمان می‌آموختند چگونه در مناظره‌ها پیروز شوند و همواره خود را بر حق جلوه دهند، شیوه و حاصل بحث آنها در فرهنگ ما سفسطه خوانده می‌شود.»
 
نگارنده، رونق گرفتن بازار سوفیست‌ها را سبب اوج فلسفه یونانی دانسته و بر این باور است که انتقاد اصلی سقراط در برابر ظاهرا سوفیست‌ها به شرایط ناهنجار جامعه آتن بود که همچون اسبی که «سنگینی و چالاکی خود را از دست داده» و به رخوت و انحطاط دچار شده است، از این رو انتقادات تند و تیز سقراط را بر نمی‌تافت.
 
 
 
پاپ: مشکلات زندگی مهاجران را اضافه نکنید
 روزنامه اعتماد در صفحه ۱۶ سخنان پاپ در یک گردهمایی با روزنامه‌نگاران و خبرنگاران ایتالیایی را با اهمیت دانسته و از قول او به این فرازها اشاره نموده است:
 
-گسترش شایعه‌ها می‌تواند باعث مرگ آدم‌ها شود. با انتشار هر شایعه‌ای با زبان خود، قاتل می‌شوید.
 
-ژورنالیسم براساس دروغ و شایعه، نمونه‌ای از تروریسم است. رسانه‌ها اجازه ندارند که با پخش کردن این‌خبرها به مشکلات زندگی مهاجران اضافه کنند و ترس را گسترش دهند. چنین شایعه‌پراکنی و رفتارهایی نه تنها «ژورنالیسم» نیست که نوعی «تروریسم» است.
 
 
 
عناوین صفحه «سیاست‌نامه»:
 
بحران بشریت؛  گفتگوی زیگموند باومن، فیلسوف لهستانی با «الجزیره»
 
 
 
دیگر عناوین برگزیده «اعتماد» امروز:
 
روحانی در سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل: دولت عربستان سعودی باید از ادامه سیاست‌های تفرقه افکنانه، ترویج ایدئولوژی نفرت و تعرض به حقوق همسایگان باز ایستد و مسوولیت خود نسبت به حیات و حرمت زایران را بپذیرد.
 
 
 

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.