دلنشینی کارزار تبلیغاتی ترامپ برای داعشی ها

شرق در این شماره از طرح های بعضا متضاد و متناقض دونالد ترامپ نوشته و در کنار انتشار یادداشتی درباره جنس اعتراض اخیر آیت‌الله علم‌الهدی، شایعه پرداخت مبلغی به پرستاران برای تهیه لوازم آرایشی را از قول یک پرستار زن نادرست خوانده است.

کارزار تبلیغاتی ترامپ برای رهبر داعش و همراهانش بسیار دلنشین است
 روزنامه شرق در صفحه 8 یادداشت «ترامپ، به کام داعش» به قلم فواز جرجس، استاد روابط بین‌الملل  در مدرسه اقتصاد لندن را به نقل از پایگاه Project Syndicate منتشر ساخته و با بی معنا خواندن ادعای اخیر دونالد ترامپ مبنی‌بر نقش باراک اوباما و هیلاری کلینتون در پایه‌گذاری داعش، طرح پیشنهادی او برای شکست داعش از راه شدت‌بخشی به نیروی نظامی آمریکا در سوریه را مملو از تضاد و تناقض دانسته است.
 
نگارنده با غیرعملی خواندن برخی از طرح های ترامپ همچون واداشتن مهاجران مسلمان به ازسرگذراندن یک آزمون عقیدتی پیش از ورود به خاک آمریکا، افزوده است: «ترامپ درکی از این حقایق ندارد. او برخلاف مدعای خودخواهانه‌اش که می‌گوید بهتر از ژنرال‌های ارتش آمریکا درباره داعش می‌داند، به‌شدت نسبت به دینامیسم‌های پیچیده امروزی بین شکنندگی نهادهای حکومتی، فرقه‌گرایی خزنده و جنگ‌های نیابتی در خاورمیانه که به‌واسطه رقابت‌های جاری بین قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای برانگیخته شده، بی‌‌اعتناست. او همچنین هیچ ایده‌ای نیز درباره منشأ ظهور داعش ندارد.»
 
فواز جرجس در ادامه با اذعان به دلنشینی کارزار تبلیغاتی ترامپ برای ابوبکر البغدادی و همراهانش، می نویسد: «ترامپ با ترسیم چهره جنگ علیه داعش به‌عنوان یک مبارزه ایدئولوژیک و جنگ سردی بین اسلام رادیکال و غرب، نه‌فقط بحرانی پیچیده را به روایتی دوتایی تقلیل داده، بلکه درست همان نسخه نمایشی را بازخوانی می‌کند که رهبران داعش برای جلب حمایت و جذب نیرو نوشته‌اند. جای شگفتی نیست مسلمانان عادی که با همه وجود، ایدئولوژی نیست‌گرای داعش را پس زده‌اند، روایت ساده‌انگارانه ترامپ را به دلیل دامن‌زدن به اسلام‌هراسی، به‌شدت محکوم می‌کنند.»
 
 

 
اعتراض اخیر آیت‌الله علم‌الهدی از جنس درخواست تفویض اختیارات بیشتر به استان‌ها است
 شرق در صفحه 1 یادداشت احمد میدری، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی زیر عنوان «مجوز کنسرت و محلی‌گرایی فرهنگی» را به چاپ رسانده و اعتراض اخیر آیت‌الله علم‌الهدی را از جنس درخواست های مرسوم تفویض اختیارات بیشتر به استان‌ها دانسته و در عین تاکید بر درستی تعیین‌ تکلیف این امور توسط نهادهای قانونی، نوشته است: «در عموم کشورهای جهان، محلی‌گرایی فرهنگی (Cultural Localism)  را در کنار محلی‌گرایی اقتصادی به‌عنوان یک اصل پذیرفته‌اند.»
 
نگارنده معتقد است «این موضوع و بسیاری از موضوعات را باید به شورای شهر یا شورای فرهنگ عمومی شهر که امام‌ جمعه نیز عضو آن است و یک مرجع رسمی است، واگذار کرد» چرا که «این شیوه مقررات‌گذاری به اصول مردم‌سالاری نزدیک‌تر است و امکان تکثر در مقررات را فراهم می‌کند و زمینه‌ساز رشد فرهنگ‌های مختلف است.»
 

او بر این باور است که در کشورهایی که مقررات واحد وجود دارد، قانون‌گذار و مردم هزینه‌های سنگینی را متحمل می‌شوند و تسلط یک فرهنگ بر جهان فاجعه‌آمیز خواهد بود و همان‌طور که باید در برابر این سلطه فرهنگی ایستادگی کرد و از تکثر فرهنگی در جهان دفاع کرد، باید در شهرهای ایران نیز اجازه داد شورای فرهنگ عمومی شهر یا شورای شهر تعیین کنند که آیا اجرای کنسرت آزاد است یا ممنوع.
 
 
 
یک پرستار: اتفاقا اگر آرایش داشته باشیم، تذکر می‌گیریم
این روزنامه در صفحه 20 گزارش سعید برآبادی از شایعه پرداخت مبلغی به پرستاران برای تهیه لوازم آرایشی را منتشر ساخته و از قول یکی از پرستاران زن آورده است: «ما در فیش‌های حقوقی خود، سرفصلی برای لوازم آرایشی نداریم و اتفاقا شرایط کارمان هم عکس این است؛ به این معنی که اگر در سر کار آرایش داشته باشیم، حتی آرایش ساده و ملایم، تذکر می‌گیریم».
 

او همچنین از قول یک پرستار آقا می نویسد: «هر بخش پرستاری یک دفتر تقسیم کار دارد که همه فعالیت‌های روزانه پرستاران در آن ثبت می‌شود. بازرسان این دفتر را چک می‌کنند و اگر براساس طرح تطبیق نباشد، تذکر می‌دهند و ما تنها زمانی می‌توانیم از خودمان دفاع کنیم که در آن شیفت ویژه، پرستار هم‌جنس با بیماران؛ یا کم داشته باشیم یا اصلا نداشته باشیم». ین پرستار با تأیید این طرح می‌گوید که بیمارستان و نیروهای فعال در آن به طور مستمر بازرسی ‌می‌شوند و این بازرسی‌ها فقط محدود به پوشش خانم‌ها نیست: «به عنوان مثال من ندیده‌ام که بیایند و از ما بپرسند که فلان همکارتان آرایش می‌کند یا نه؛ اما درباره آقایان از ما سؤال می‌شود، به‌ویژه درباره نوع برخوردشان با بیماران».
 
 
 
دیگر عناوین برگزیده «شرق» امروز:
 
مجلس خبرگان انتشار فایل صوتی آیت‌الله منتظری را محکوم کرد / آیا جز این است که آمریکای جنایت‌کار هراز‌گاهی با بهانه‌های گوناگون به تحریک ایادی و مزدوران خودفروخته دست می‌زند تا به گمان واهی خویش از یک سو نظام اسلامی، اصل ولایت فقیه و جایگاه رفیع رهبری فقیه عادل در عصر غیبت را در بین مردم و متدینین، متزلزل ساخته و از سوی دیگر جریان نفاق را با مظلوم‌نمایی تطهیر کند. غافل از آنکه این حربه که می‌توان با ادعاهایی چون دفاع از حقوق‌ بشر، جریانی مفلوک و مطرود را زنده کرد، طرحی ناشیانه و محکوم به شکست است.
 
 
فرار ۲۸ زندانی با حمله مسلمانان به زندانی در فیلیپین / شماری از افراد مسلح وابسته به یک گروه اسلام‌گرای افراطی در فیلیپین با حمله به یک زندان در جنوب این کشور، ۲۸ زندانی را فراری دادند. این افراد پرچم‌های «داعش» را حمل می‌کردند.
 
 
 

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.