حجاریان: نام آیت‌الله کمره‌ای در لیست ملاقات کنندگان با امام در حصر نیست

اعتماد در آخرین شماره هفته به روایت خاطرات زنان کارگر در بهشت زهرا پرداخته و در کنار انعکاس نظر حجاریان درباره آنچه BBC تماس امام با دولت آمریکا خوانده، در اهمیت تاثیرگذاری روزه بر خلق و خو سخن گفته است.

حجاریان: نام آیت‌الله کمره‌ای در لیست ملاقات کنندگان با امام در حصر نیست
اعتماد در صفحه 2 واکنش‌ سعید حجاریان به «اسناد بی‌بی‌سی» درباره تماس امام با دولت کندی را به چاپ رسانده و با اشاره به لیست۲۰ نفره افراد مجاز به حضور در محل حصر امام خمینی در سال 1342، دیدار ایشان با آیت‌الله کمره‌ای در آن تاریخ را ناممکن دانسته است.

او در بخش دیگری از این گفتگو، درباره خبرنگار تنظیم کننده گزارش بی بی سی فارسی گفته است: «کسی که این گزارش را منتشر کرده، نماینده سابق این شبکه در تل‌آویو بود که گرایش شدیدی به صهیونیست‌ها دارد؛ اتفاقا به همین دلیل او را از این سمت عزل کرده و به نمایندگی در امریکا فرستادند و اکنون به قول خودش به دنبال اسناد رفته است؛ در حالی که حتی یک سند هم در مورد رابطه امام با کندی منتشر نکرده است، او اگر راست می‌گوید این سند را منتشر کند.»

این روزنامه همچنین واکنش فرزند آیت‌الله کمره‌ای به ادعای این شبکه تلویزیونی را منتشر ساخته و در بخشی از آن آورده است: «نه اینجانب که از نزدیک در جریان تمامی مراودات و مکاتبات مرحوم والد بودم و نه هیچ‌کدام از اعضای خانواده هرگز به خاطر نداریم که ایشان به سفارت امریکا مراجعه کرده باشد که این خود تهمتی عجیب و بدون سند است.»
 

به فکر نتیجه گیری مردم نیستند
این روزنامه در صفحه 1 یادداشت سیدکاظم اکرمی، عضو جامعه روحانیت مبارز با عنوان «تخریب روحانیت» را به چاپ رسانده و با انتقاد از سخنان اهانت آمیز یکی از اعضای این تشکل درباره آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی نوشته است: «مردم وقتی شاهد این هستند که یک روحانی مبارز چه کلمه ناصواب و غیراخلاقی را به فردی که در انتخابات خبرگان از طرف مردم تهران بالاترین رای را آورده است به کار می‌گیرد، چه نتیجه‌ای را می‌گیرند؟»
 
او با اشاره به «اصل تعلیم» در روانشناسی یادگیری، نوشته است: «معنی این اصل این است که اغلب اشخاص وقتی از گروه یا طبقه‌ای برخوردهای غیرمنتظره ببینند، نسبت به همه آن گروه بدبین یا خوش‌بین می‌شوند. کار غیراخلاقی کسی که در لباس روحانیت است، متاسفانه به پای همه نوشته می‌شود و فرد مذکور به تخریب همه روحانیت پرداخته است.»

یک لحظه با عروجیان بیشتر از هزار خط آن کتاب‌ها اثر دارد
روزنامه اعتماد در صفحه 8 به روایت یک روز حضور در غسالخانه زنان بهشت‌زهرا پرداخته و با بیان خاطرات پنج زن غسال و مشقات این حرفه، از زبان یکی از آنان نوشته است: «هیچ کی بیشتر از ما قدر زندگی رو نمی‌دونه».
 
هدیه کیمیایی در مقدمه این گزارش، با اشاره به داستان هر روزه کارگران و مراجعه کنندگان این بخش از بهشت زهرا نوشته است: «بوی سدر و کافور پراکنده در هوا، هوش را از سرت می‌پراند و برق را از چشم هایت می‌گیرد. سنگ‌های خاکستری کف و دیوارها به هم پیوند می‌خورد و فضای دور و نزدیک به هم می‌آمیزد. انتهایی بی‌ابتدا. تطهیرکنندگانی که آرامش این فضا را تجربه کرده‌اند آن را با هیچ چیزی عوض نمی‌کنند.»

کسی عاشق یه غسال نمی‌شه
زهرای ٢۶ سال که فرزند آخر یک خانواده ۶نفره است، عاشق شغلش است و در حال گذراندن چهارمین سال آن است. او می گوید: «اولش سخته اما کم‌کم باهاش کنار میای و زندگی می‌کنی. از ١٨ سالگی دوست داشتم غسال بشم ولی هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم بهش برسم.» او می گوید «آدم‌ها یه جسم دارن و یه روح. جسم بدون روح هیچ کاری نمی‌تونه بکنه. آروم می‌خوابه زیردستت»
 
 
شب‌هایی به درازای هزاران قرص اعصاب
فاطمه از پنجره‌هایی می گوید که تا همین یک سال پیش وقت شستن میت‌ها باز می‌شد تا خانواده و عزاداران و نزدیکان متوفی بتوانند شست‌وشوی او را تماشا کنند. «این پنجره‌ها شده بود مایه عذاب ما. همچی که وارد سالن می‌شدیم همه چی خوب بود تا وقتی این پنجره‌ها رو باز می‌کردن، صدای جیغ و گریه خانواده متوفی می‌ریخت تو سالن شست‌وشو…. خیال کن هر روز یکی از ساعت ٨ صبح تا ۴ بعدازظهر جلوت گریه کنه و فریاد بزنه. بعد از اینکه پنجره‌ها رو بستن تازه فهمیدیم بی‌قراری و بی‌حالی ما به خاطر زنده‌هاست.»
 

 
گزینش در بهشت زهرا سخت است
پرستو دختر ٣۵ ساله‌ای که حقوق خوانده و یک سال از حضورش در غسالخانه می گذرد، می گوید: «خیلی‌ها اینجا ثبت نام می‌کنند، اما هر کسی نمی‌تواند وارد شود. فقط فرم پر می‌کنند و می‌روند. شرایط خاصی برای پذیرش وجود دارد. متقاضیان باید هم از نظر بدنی بنیه قوی داشته باشند، هم از نظر روحی آمادگی این شغل را داشته باشند. از نظر مسائل شرعی و اطلاعات دینی نیز باید تسلط نسبی داشته باشند. اینجا کسانی هستند که یک سال سابقه کار دارند اما گزینش نمی‌شوند. هر از گاهی آزمون احکام برگزار می‌شود و باید نمره ات در حد قبولی باشد. هر روز صبح که اینجا می‌آییم آموزش قرآن هم داریم. من سال‌ها کتاب‌های حقوقی و مذهبی را خوانده‌ام اما یک لحظه اینجا نمی‌تواند به اندازه هزار خط از آن کتاب‌ها باشد.»

 
 
دو صد گفته چون…
اعتماد در صفحه 16 یادداشت سیدعلی‌میرفتاح با عنوان «انبازی با فرشته یا شیطان» را منتشر ساخته و با اشاره به اینکه روزه برای چیزی غیر از گرسنگی و تشنگی وضع شده، ابروان در هم گره خورده، دهان آلوده به حرف زشت و دلی انباشته از کینه را خارج از اقتضائات این عبادت دانسته است.
 
او با تاکید بر اهمیت گواهی رفتار و گفتار فرد در مورد فواید روزه، نوشته است: «یک چیزهایی بحثش هیچ فایده ندارد. هزار ساعت سخنرانی کنید و صد جلد کتاب دربیاورید و از فواید روزه بگویید تاثیری ندارد که رفتار و عمل روزه‌دار.»
 
میرفتاح در بخش دیگری از این یادداشت افزوده است: «شما امروز صفحه یک بعضی روزنامه‌ها را نگاه کنید ببینید این است آداب روزه‌داری و خوش‌خلقی و جذب حداکثری؟!…. اقتضائات رمضان در کجا پیداست؟ شما به من بفرمایید اگر یک خارجی در این ماه عزیز وارد مملکت ما بشود از کجا باید حس و حال رمضان را ملتفت شود؟ از اخلاق خوش اهل سیاست؟ از مهربانی بی‌حد و حصر مردم؟ از اینکه همه خودداری می‌کنند که حرف زشت نزنند؟»
 
 
 
دیگر عناوین برگزیده «اعتماد» امروز:

آیت‌الله جوادی‌آملی: آزادشدن و رهیدن از برجسته‌ترین وظایف در ماه مبارک رمضان است.
 
دستگیری ١٢ نفر مالک آتلیه، مانکن و طراح لباس توسط سپاه استان فارس/ یک منبع آگاه: در پی غفلت دستگاه‌های فرهنگی و ناآگاهی صنوف و اتحادیه‌ها، ٢٠ مکان و واحد صنفی نظیر آتلیه، مزون و طراح لباس به مکان ترویج فساد و فحشا تبدیل‌ شده بودند و به تولید و انتشار تصاویر مبتذل و غیراخلاقی از خانواده‌ها و افراد در فضای مجازی مبادرت می‌کردند.
 
 

مطالب مرتبط
منتشرشده: 2
  1. فرامرزمیرشکار

    اصل تعمیم در روانشناسی نه اصل تعلیم!!!

    1. غلط از روزنامه است.

درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.