امام و مخالفت های فقهی علما

شرق در این شماره به گفتگو با استاد حسین علیزاده پرداخته و در کنار انعکاس پیام اوباما به مناسبت ماه رمضان، از مخالفت های فقهی علما با امام در دهه 60 روایت کرده است.

حسین علیزاده: خودشان هم می‌دانند که نمی‌توانند جای ربنای شجریان را بگیرند
روزنامه شرق در صفحه 1 گفت‌وگو با حسین علیزاده، هنرمند عرصه موسیقی سنتی را به چاپ رسانده و زیر عنوان «شجریان، حذف ‌شدنی نیست»، لغو کنسرت ها را به نفع هیچ‌کس ندانسته و گفته است: «این اختلاف‌ها وقتی نادیده انگاشته شود، روزبه‌روز دامنه وسیع‌تری پیدا می‌کند و اقشار مختلف را دربر می‌گیرد؛ مردم اعتمادشان از بین می‌رود. من وقتی مجوز دارم یعنی یک برگه قانونی دارم. من به قانون احترام می‌گذارم و برای اجرایم این مجوز را اخذ می‌کنم. وقتی مجری یا مسئول دیگری این قانون را زیر پا می‌گذارد او یک قانون‌شکن است. نمی‌شود کسی که قانون می‌گذارد خودش قانون‌شکن باشد. وضعیت کنونی این‌گونه است.»
 
او همچنین در مورد حذف هفت ساله نام «محمدرضا شجریان» از صحنه رسمی موسیقی کشور با بیان اینکه این دوره قابل افتخار نیست، از عدم اعتراض دست جمعی موزیسین ها به این اتفاقات گلایه کرده و افزوده است: «چرا وقتی پخش ربنای شجریان متوقف می‌شود خواننده‌های دیگر دستپاچه می‌شوند و مسابقه می‌گذارند که یک ربنای دیگر یا مناجات و چه و چه بخوانند تا جای خالی ربنای شجریان پر شود؟ در ظاهر می‌گویند ناراحت هستند اما اتفاقا تنها قشری که از این وضعیت چندان ناراضی به نظر نمی‌رسند خواننده‌ها هستند؛ اما خودشان هم می‌دانند که نمی‌توانند جای ربنای شجریان را بگیرند نهایتا می‌روند چیزهای دیگر می‌خوانند که بگویند بیایید از صدای ما استفاده کنید به‌جای شجریان. این واقعا حرکت نادرستی است.»
 

اقدام مجلس قابل‌ستایش است
شرق در صفحه 3 از تقدیر حجت‌الاسلام «علی یونسی»، دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی از عضویت یکی از نمایندگان اهل‌سنت در هیأت‌رئیسه مجلس خبر داده و گفته است: «انتخاب یک نماینده اهل سنت و کُرد در هیأت‌رئیسه مجلس دهم، تکمیل‌کننده سیاست‌های دولت و گفتمان رئیس‌جمهوری درباره همه اقوام، اقشار، مذاهب و ادیان کشور بوده و قابل‌ستایش است».
 
او که این اقدام مجلس را مهر تأییدی بر ضرورت وجود انسجام و وحدت ملی در کشور دانسته، افزوده است: «حرکتی که در دولت، در ارتباط با سپردن مسئولیت به این بخش از جامعه از قبیل اعزام یک دیپلمات اهل سنت به‌‌عنوان سفیر به خارج از ایران، آغاز شده، قدم‌های نخستین است و قطعا کافی نیست».
 
 
 
اوباما: قاطعانه با آمریکایی‌های مسلمان همراه خواهم بود
این روزنامه در صفحه 7 پیام رئیس جمهور آمریکا به مسلمانان به مناسبت ماه مبارک رمضان را به چاپ رسانده و از قول او بر تعهد دولت برای حفاظت از حقوق شهروندی همه آمریکایی‌ها بدون توجه به مذهب و پوشش آنها تأکید کرده است.
 
باراک اوباما در پیام خود به مناسبت آغاز ماه مبارک رمضان، بدون اشاره به اسم دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه ریاست‌جمهوری آمریکا، گفت: «من کاملا قاطعانه با آمریکایی‌های مسلمان همراه خواهم بود و با اظهاراتی که به دنبال ایجاد تفرقه میان ما یا محدودکردن آزادی‌های مذهبی و حقوق شهروندی ماست، مخالف هستم.» 
 
 
 
امام و مخالفت های فقهی علما
شرق در صفحه 5 یادداشتی از مراد راهداری، عضو هیأت علمی دانشگاه پیام‌ نور با عنوان «اسلام سرمایه‌داری و جنگ فقر و غنی از دیدگاه امام‌خمینی» را منتشر ساخته و با اشاره به سخن امام در باره ضدآزادی بودن نظام سرمایه‌داری، از قول ایشان فقرزدایی را جهاد فی سبیل‌الله دانسته است.
 
او با یادآوری سخنان بنیانگذار جمهوری اسلامی درباره مهندسی ارزش‌ها و مهندسی خاص اجتماعی، به بیان مصادیق عینی بی توجهی به این سخنان در جامعه پرداخته و به آنچه مغفول بودن دیدگاه امام نامیده، اعتراض کرده است.
 
راهداری در فرازهای دیگر این یادداشت، به هشدار امام درباره «اسلام سرمایه‌داری» اشاره کرده و از مخالفت فقهی برخی از علما با امام در دهه 60 در رابطه با مسائل زیر یاد کرده است:
«لایحه مالیات»
«فعالیت بخش تعاون»
«تهیه و تنظیم برنامه توسعه»
«تقسیم اراضی زمین‌داران بزرگ»
«لایحه نظارت و دخالت دولت در تجارت خارجی»
«مبارزه با فاصله طبقاتی و حمایت از سیاست‌های فقرزدایی»
«لایحه مجازات محتکران، گران‌فروشان و قیمت‌گذاری کالاها»
«لایحه قانون کار و حمایت از منافع کارگران در برابر کارفرمایان»
 
 
 
روزه‌داری‌مان عبث نباشد
این روزنامه در صفحه 20 یادداشتی از محمدتقی فاضل‌میبدی با عنوان «حواسمان به دیگری باشد» را به چاپ رسانده و با اشاره به دو توصیه پیامبر ‌اکرم (ص) در آخرین جمعه ماه شعبان درباره «جنبه ربوبی داشتن اعمال انسان در ماه رمضان» و «جنبه خَلقی بودن اعمال در ماه مبارک» نوشته است: «باید عباداتمان نه‌تنها برای جلب رضای خداوند که برای رساندن منفعت به زندگی این دنیایی دیگر انسان‌ها هم باشد. این همان رحمتی است که وقتی می‌گوییم ماه رمضان، ماه رحمت است، مدنظر است.»
 

او که معتقد است انسان ها با دو عامل ملیت و دیانت به یکدیگر وابسته و نزدیک می‌شوند، عامل دیانت را همچنان پابرجا دانسته و نوشته است: «روزه‌داری ما باید مرزهای ملیت را پشت سر بگذارد و باعث شود دیانتمان، فقر، فاصله طبقاتی، خشم و غضب و همه آنچه مسلمانان را از هم جدا می‌کند، به هم پیوند دهد.»
 
 

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.