گزارشی از آغاز به کار گشت نامحسوس

اعتماد در این شماره، به انعکاس سخنان رهبر انقلاب، یادگار امام و سخنگوی ناجا پرداخته و در کنار دو سفرنامه لبنان، از اتهامات بی‌پایه و اساس سفیر عربستان سعودی در سازمان ملل درباره ایران نوشته است.

سید حسن خمینی: اگر دل به پاییز سپردید، دیگر امیدی به سبز شدن نخواهید داشت
اعتماد در صفحه 2 با توصیف سید حسن خمینی به عنوان «مرجعی سیاسی که در انتخابات گذشته مورد بی‌مهری گروهی قرار گرفت» سخنان او در جمع اعضای اتحادیه تشکل‌های دانشجویی سراسر کشور را به چاپ رسانده و از قول او آورده است: «همیشه دنبال حقیقت باشید و بدانید که سیاست ابزاری برای رسیدن به حقیقت است، چرا که اگر حقیقتی در کار نباشد، باعث گرفتاری بیشتر فرد و جامعه می‌شود.»
 
او با تاکید بر  به زبان نیاوردن و عدم ترویج آنچه فرد بدان معتقد نیست، خطاب به دانشجویان گفت: «سخت‌ترین دوره اصلاح در جامعه و فرد وقتی است که در افق جان و دل او یک امر ناپسند، پسندیده شمرده شود؛ لذا حتی اگر قدرت این را نداریم تا امر ناپسندی را اصلاح کنیم، دست کم درون خود، مذموم بودن بدی‌ها را یادآوری کنیم.»
 
او در ادامه با این توصیه که «اگر دل به پاییز سپردید، دیگر امید به سبز شدن ندارید، اما ممکن است به وسیله امید به آرزوی خود برسید» خاطرنشان ساخت: «منصفانه عمل کنیم و رقیب را منصفانه نقد کنیم؛ البته خودمان را بی‌رحمانه نقد کنیم و چشم بر اشتباهات‌مان نپوشیم، چرا که اگر خودمان را نقد نکنیم پیشرفت نمی‌کنیم.»
 
 
 
رهبر انقلاب: جامعه دینی نباشد، ملت در دنیا و آخرت دچار خسران خواهد بود
روزنامه اعتماد در صفحه 2 به انعکاس سخنان رهبر انقلاب در دیدار با مدیران، مدرسان و طلاب حوزه‌های علمیه تهران پرداخته و «هدایت فکری و دینی»، «هدایت سیاسی و بصیرت افزایی» و «راهنمایی و حضور در عرصه خدمات اجتماعی» را سه وظیفه عمده روحانیت برشمرده است.
 

ایشان با تاکید بر لزوم قدر دانستن ارزش‌ها و مسوولیت‌های طلبگی، افزودند: «اگر همه تخصص‌های مورد نیاز یک جامعه به بهترین شکل وجود داشته باشد اما جامعه دینی نباشد، آن ملت در دنیا و آخرت دچار خسران و مشکلات واقعی خواهد بود و این مسوولیت عظیم یعنی تبدیل جامعه به جامعه‌ای دینی، بر عهده علما و روحانیت و طلاب است.»
 
رهبر انقلاب، «اسلام ارتجاعی، متعصب، بدون فهم حقایق معنوی و دچار جمود در ظواهر» را نمود واقعی تفکرات انحرافی برشمرده و گفتند: «اسلام التقاطی» و «اسلام امریکایی» مشغول مقابله با «اسلام ناب» است.
 
 
 
پس از پیامک ماموران گشت نامحسوس، گشت های پلیس به محل جرم اعزام می شوند
این روزنامه در صفحه 3 نشست خبری روز گذشته سردار «سعید منتظرالمهدی» سخنگوی ناجا را پوشش داده و از آغاز به کار گشت نامحسوس خبر داده است. او با تصریح بر اینکه «گشت نامحسوس» از دیرباز وجود داشته، طرح کنونی را روش جدیدی توصیف کرده و به سابقه انجام اینگونه امور در بسیاری از کشورها اشاره کرده است.
 

منتظرالمهدی در توضیح شیوه انجام این طرح، به ارسال پیامک ضابط نامحسوس به پلیس در صورت مشاهده جرایم پنجگانه سرقت، زورگیری، پخش مواد مخدر، حرکات خطرآفرین خودرو‌ها و مزاحمت برای نوامیس اشاره کرده و گفته است: «پس از دریافت پیامک، مرکز، موقعیت اعلام شده را بررسی کرده و گشت‌های منطقه را به محل جرم اعزام می‌کند. در مواقعی که نیاز به حضور گشت نیست؛ براساس احکام قضایی بررسی می‌شود و وقتی به اطلاعات مقتضی دستیابی شود، موضوع پیگیری و اقدام لازم انجام خواهد شد.»
 
او در ادامه از شناسایی عامل بارگذاری کلیپ قرآن‌سوزی خبر داده و نوشته است: «دنبال انتشار این کلیپ بررسی‌های لازم انجام شد و مشخص شد که فرد ٢۵ ساله‌ای به نام سالار، پیش از خروج از کشور به قصد کشور نروژ اقدام به بارگذاری این کلیپ کرده است…. و بررسی سوابق این فرد نیز نشان می‌دهد که علاوه بر اختلالات روحی و روانی، این فرد دارای جرایم دیگری در پرونده خود بوده است.»
 
 

مصباح‌یزدی: اختلاف فتوا، نباید باعث تضعیف نظام شود
روزنامه اعتماد در صفحه 3 جدیدترین سخنان آیت‌الله مصباح‌یزدی در همایش فارغ‌التحصیلان موسسه متبوع خود را منتشر ساخته و جدایی دین از سیاست را ایده شیطان دانسته که در طول تاریخ، موجب خانه‌نشینی اهل بیت(ع) و ارتکاب انواع جنایت‌ها به اسم اسلام توسط سلاطین شده است.

رییس موسسه آموزشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه «روحانیت اکنون به عنوان دین شناس شناخته شده است»، گفت: «همین دین‌شناسی رسالت حوزویان را سنگین کرده است، برای شناخت دین لوازمی نیاز است که یکی از آنها معرفت در مفاهیم دینی است.»

او با تاکید بر ضرورت جلوگیری از ایجاد اختلاف در دین و تفرقه در جامعه اسلامی، می گوید: «اختلاف فتوا، نباید باعث تضعیف نظام شود. رفتار باید به‌ گونه‌ای باشد که تضعیف نظام را به همراه نداشته باشد و این بزرگ‌ترین خطری است که جامعه را تهدید می‌کند.»
 
 
 
بیروت، نمونه ای از زندگی مسالمت آمیز سنی و شیعه و مسیحی/ بعلبک میزبان مزار 33متری حضرت شیث(ع)
این روزنامه با انتشار دو سفرنامه به توصیف بیروت و بخش های دیگری از لبنان پرداخته و در گزارش سفر «جواد دلیری»، روزنامه نگار، زیر عنوان «کاج‌ها هنوز در لبنان سبزند» از آیین‌ها، مرام‌های گونه گونه‌ و آزادی بیان آن دیار روایت کرده  است.
 
نگارنده با اشاره به زندگی آرام و شاد شیعیان جنوب، اهل سنت غرب و مسیحی شرق بیروت در کنار هم، از حضور ١٨ طایفه و آیین در لبنان نوشته و آورده  است: «آمیختگی و تجانس بین جناح‌های مختلف مذهبی و قومی امروز ابعاد وسیعی پیدا کرده است. چنان که در بسیاری از آیین‌های مذهبی شیعیان، مسیحیان از سر شیفتگی حضور می‌یابند و همین طور در آیین‌های دینی مسیحیان، مسلمانان شرکت می‌کنند….»
 

دلیری در ادامه به حضور روحانیون مسلمان در تنها شبکه تلویزیونی مبلغ مسیحیت در لبنان اشاره کرده و از مشارکت پیوسته شخصیت‌های غیرمسلمان و تشکل‌های سیاسی مسیحی مارونی در تلویزیون «المنار» به عنوان ارگان حزب‌الله لبنان یاد کرده است.
 
 او که از قد برافراشتن تابلوهایی نمایانگر هویت‌های اسلامی و سیاسی لبنان نوشته، با ارائه خلاصه ای از  تقسیم‌بندی جغرافیایی و سیاسی بیروت، به تقسیم قوای سه گانه بین سه طایفه مسیحی مارون،  سنی و شیعه اشاره کرده است.
 
 
«صبوری و شکوری جنوب» عنوان دومین سفرنامه بیروت است که با اشاره به وضعیت نامناسب اجتماعی و مسکونی شیعیان جنوب بیروت، از شهر صیدا به عنوان شهری که تمامی ساکنان آن مسلمان اند، یاد کرده است.
 
نگارنده به وجود عکس‌هایی از رهبران حزب‌الله لبنان و جمهوری اسلامی ایران در شهر سنی نشین صیدا نیز اشاره کرده و از آن به عنوان نشانه‌هایی از پیوند معنوی- ایدئولوژیک ایران و لبنان یاد کرده است.
 

این گزارش در ادامه از سفر به «استان جنوب»، «پایگاه توریستی ملیتا»، «روستای مارون الراس» در یک کیلومتری مرزهای لبنان و فلسطین اشغالی و «پارک ایران» نوشته و آورده است: «با ورود به پارک ایران، هر بازدیدکننده‌ای تصور می‌کند که استان‌های ایران به مرز با فلسطین اشغالی منتقل شدند زیرا تابلوهای با نام تهران، تبریز، شیراز، اصفهان، اردبیل، همدان، یزد و غیره نصب است که هر کدام ویژگی‌های هر استان ایران و جمعیت آن را ذکر کرده‌اند.»

این سفرنامه در ادامه از منطقه «بقاع» و شهر «بعلبک» در شرق لبنان نوشته و از کشت غیرقانونی شاهدانه و خشخاش بواسطه فقر مردم روایت کرده است. شهر بعلبک با داشتن مسجدی بنام مسجد «راس‌الحسین (ع)»، مدفن حضرت سیده خوله دختر امام حسین (ع)، مزار 33متری حضرت شیث (ع) و معبد زئوس خدای خدایان، و معبد باخوس، خدای شراب مقصد میزبان گردشگران است.
 
 
 
سخنان مقامات سعودی در ترویج فرقه‌گرایی بی‌نیاز از توضیح است
روزنامه اعتماد در صفحه 11 از جلسه بحث عمومی تحت عنوان «انگاره‌ها و ایدئولوژی‌های تروریسم» در شورای امنیت سازمان ملل متحد خبر داده و زیر عنوان «هم‌صدایی شما با اسراییل، به ضرر منافع جهان اسلام است» از اتهامات بی‌پایه و اساس سفیر عربستان سعودی نوشته است.
 
رایزن سیاسی نمایندگی کشورمان در پاسخ به اظهارات سفیر سعودی گفته است: «جای بسی شگفتی است که عربستان ایران را متهم به فرقه‌گرایی کند و علیه فرقه‌گرایی داد سخن سر دهد، چرا که همگان می‌دانند تفکر تکفیری از کجا سرچشمه می‌گیرد، در پی چیست و توسط چه کسانی به عمل گذاشته می‌شود.
 

او سخنان تحریک‌کننده مقامات سعودی و امامان جماعت سعودی در ترویج و اشاعه فرقه‌گرایی را کاملا روشن و بی‌نیاز از توضیح دانسته و افزوده است: «به عنوان یک نمونه امام جماعت مکه که منصوب دولت است در سال ٢٠١۵ می‌گوید: من با صدای بلند اعلام می‌کنم که جنگ ما با ایران جنگ سنی و شیعه است، حتی اگر این جنگ فرقه‌ای نباشد ما آن را فرقه‌ای می‌کنیم. مخالفت ما با آنان (شیعیان) تا زمانی که بر روی زمین وجود دارند ادامه خواهد داشت.»
 
 
 
دیگر عناوین برگزیده «اعتماد» امروز:
 
آیت‌الله جوادی آملی: مبادا اگر جایی به عنوان خبرنگار رفتیم و سخنی شنیدیم به میل خود آن مطلب را تفسیر کنیم یا خدای ناکرده به میل خود تطبیق کنیم و از این طریق با آبروی کسی بازی کنیم.
 
 
انوشیروان محسنی‌بندپی، رییس سازمان بهزیستی کشور: رهبری در دومین جلسه اعضای شورای اجتماعی کشور درباره کنترل آسیب‌های اجتماعی گفتند اقدامات مطلوب نبوده و انتظار این است که نسبت به این مسائل کار بیشتری صورت بگیرد ولی از دستگاه‌هایی که گزارش عملکرد داشتند تشکر و قدردانی کردند.

رییس سازمان امداد و نجات هلال احمر: برای «شهید» عنوان کردن داوطلبان امدادگر که در هنگام خدمت و امدادرسانی جان خود را از دست می‌دهند، با چالش زیادی مواجه هستیم.
 
 
واگذاری ساخت مصلی به شهرداری تهران منتفی شد.
 
 
 
 
 

اعتماد در این شماره، به انعکاس سخنان رهبر انقلاب، یادگار امام و سخنگوی ناجا پرداخته و در کنار دو سفرنامه لبنان، از اتهامات بی‌پایه و اساس سفیر عربستان سعودی در سازمان ملل درباره ایران نوشته است.مرور مطبوعات/ ‌‌یک‌شنبه‌ 26 اردیبهشت / روزنامه اعتماد

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.