آثار مخل مبانی دینی و مذهبی، غایبان نمایشگاه کتاب تهران

شرق در اولین شماره هفته از آغاز نمایشگاه کتاب تهران نوشته و در کنار یادداشت هایی درباره مرحوم آئینه‌وند در سالگرد درگذشت او، از تازه ترین سخنان علم‌الهدی، احمد خاتمی و مصباح یزدی روایت کرده است.

نمایشگاه کتاب تهران جای آثار مخل مبانی دینی و مذهبی نیست
روزنامه شرق در صفحه 14 گزارشی از ٣ روز نخست بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران به چاپ رسانده و در بخش پایانی آن از جمع‌آوری شدن کتاب‌های مروج افراطی‌گری و تفرقه‌افکن در بخش بین‌الملل خبر داده است.
 
این گزارش از قول علی فریدونی، مدیرکل مجامع و تشکل‌های فرهنگی وزارت ارشاد، به ارزیابی چند مرحله ای کتب بخش بین‌الملل نمایشگاه اشاره کرده و آورده است: «در نمایشگاه کتاب، عناوین و موضوع‌های تفرقه‌افکن میان قومیت‌های ایرانی و همچنین مروج افراطی‌گری و مخل مبانی دینی و مذهبی در بخش بین‌الملل از نمایشگاه جمع‌آوری می‌شود.»
 
 
 
علم‌الهدی: بی‌حجابی آپارتاید جنسی است
 شرق در صفحه 2 به انعکاس سخنان آیت‌الله علم‌الهدی در نمازجمعه مشهد پرداخته و با توصیف بی‌حجابی به آپارتاید جنسی آورده است: «من ٢٣ سال موفق‌ترین دانشگاه‌های کشور را مدیریت کردم و یک اجنبی به محیط دانشگاه و آکادمیک نیستم. وقتی بنا شد در کلاس درس پسری کنار دختری بنشیند که این دختر آرایش کرده و موهایش پریشان است و بوی عطر آن در بینی این پسر پیچیده است، معلم چگونه می‌تواند از این دو جوان، دو انسان بسازد.»
 
او بر این باور است که لبخند و پاسخ استاد دانشگاه به دانشجوی آرایش‌کرده بی‌حجاب در کنار بی اعتنایی به دانشجوی باحجاب، مصداق این سخن پیامبر(ص) است که گفته است: «روزی می‌آید که در جامعه مردم امر به منکر می‌کنند و نهی ‌از معروف».
 
امام جمعه مشهد در پاسخ به ابراز نظر برخی شخصیت­ ها در مورد طرح «پلیس نامحسوس امنیت اخلاقی» گفته است: «جریان نیروی انتظامی غیرتمند دینی می‌گوید من با مأمور می‌خواهم جلو فسق و فجور داخل اتومبیل‌ها را بگیرم؛ آن‌وقت آقای مسئول می‌گوید چرا این کار را می‌کنیم، می‌گویند این کار سرکشی‌کردن به زندگی مردم است، آیا زندگی مردم وسط پارک‌ها و وسط خیابان در اتومبیل‌هاست؟»
 
 
 
انتقاد احمد خاتمی از خندوانه؛ زنان قهقهه می‌زنند تا مردان بخندند
شرق در صفحه 2 انتقاد حجت‌الاسلام سیداحمد خاتمی از برنامه تلویزیونی خندوانه را منعکس نموده و از قول این عضو مجلس خبرگان رهبری نوشته است: «چند خانم در برنامه خندوانه قهقهه می‌زدند تا مردها را بخندانند؛ به چه قیمتی می‌خواهیم شادی باشد؟ به قیمت شکستن حریم‌ها؟! خنداندن مردم کار پسندیده‌ای است، اما نه با شکستن حریم‌ها»
 
او با بیان آنکه دشمنان به‌دنبال تغییر فرهنگ عمومی خانواده هستند، افزوده است: «در این تغییر، اختلاف محرم و نامحرم عادی می‌شود؛ این در حالی است که طبق اعتقادات ما نباید دختر و پسر جوان نامحرم با یکدیگر در ارتباط باشند اما متأسفانه امروز شاهد هستیم در یکی از دانشگاه‌ها، در خوابگاه دختران، پسر زندگی می‌کند و وقتی از رئیس دانشگاه توضیح خواستیم می‌گوید بایستی پسر و دختر راه تعامل و تفاهم را یاد بگیرند.»
 
 
مصباح یزدی: نتیجه بازی با دین خدا، ذلت دنیا و آخرت است
این روزنامه در صفحه 3 بخشی از سخنان آیت‌الله مصباح یزدی در جمع سرداران سپاه پاسداران درباره تفاوت تفکر برخی از تحصیل کنندگان علوم دینی با امام(ره) را روایت کرده و در بیان مصادیق آن نوشته است: «یکی از افرادی که اتفاقا امروز در یکی از مناصب بالای کشور است، گفته بود «از آنجا که امام(ره) در مردم نفوذ دارد، ما به نفوذ ایشان نیاز داریم تا شاه را بیرون کنیم؛ وگرنه او نمی‌تواند کشور را اداره کند!» یا یکی دیگر از مسئولینی که هم‌اکنون یکی از مناصب عالی کشور را در اختیار دارد، صراحتا گفت «می‌خواهیم کشوری مانند لبنان داشته باشیم تا هرکس هرگونه خواست زندگی و رفتار کند؛ کسی که می‌خواهد با چادر بیرون بیاید و کسی که می‌خواهد برهنه باشد،‌ آزاد باشد!»
 
 او معتقد است «اگر چنین تصوری داشته باشیم که ما در دفاع مقدس، چندین سال جنگیده‌ایم و حالا نوبت ماست که در آسایش و آرامش باشیم، یا قبل از انقلاب چند سال به زندان رفته و شکنجه شده‌ایم، و حال که انقلاب پیروز شده، ما باید جای شاه بنشینیم و بچه‌هایمان هم به‌جای والاحضرت‌ها بنشینند، این بازی با دین خداست؛ نتیجه آن نیز ذلت دنیا و آخرت است».
 
این نامزد بازمانده از راهیابی به مجلس خبرگان، بزرگ‌ترین وظیفه را شکر نعمت وجود رهبری دانسته و افزوده است: «اینکه فردی در سخنرانی ١٠ بار بگوید «مقام معظم رهبری»، اما اعتقادی به ولایت‌ فقیه نداشته باشد، نمی‌تواند کشور را درست کند».
 
 
 
رهبر انقلاب: جریان جاهلیت با شاکله‌ای جدید ظهور کرده است
این روزنامه در صفحه 3 به گزارش سخنان رهبر انقلاب در دیدار مسئولان، سفیران کشورهای اسلامی و قشرهای مختلف مردم در سالروز بعثت پیامبر(ص) پرداخته و با اشاره به استمرار دو جریان «بعثت» و «جاهلیت» از صدر اسلام تاکنون، شاخصه اصلی جریان بعثت را خردورزی هدایت‌یافته به‌وسیله پیامبران الهی و مهم‌ترین شاخصه جریان جاهلیت را شهوت و غضب دانستند.
 
ایشان در بخشی از سخنان، جریان جاهلیت را جبهه‌ای استمراریافته در مقابل اندیشه‌ورزی هدایت‌شده به وسیله پیامبران دانسته و با تصریح بر ظهور آن در شاکله‌ای جدید با استفاده از علم و فناوری افزوده اند: «نتیجه عملکرد جبهه جاهلیت همواره رنج، محنت و تحقیر بشریت و کشتار ‌میلیون‌ها انسان و غارت منابع ملت‌ها و فساد بوده که نمونه بارز آن دو جنگ بین‌الملل است».
 
رهبری، «اسلام‌ستیزی، ایران‌ستیزی و شیعه‌ستیزی» را از سیاست‌های قطعی آمریکا و دولت‌های وابسته به آن دانسته و افزودند: «غربی‌ها به ظاهر ائتلاف ضدداعش تشکیل داده‌اند اما درواقع حامی این جریان هستند و در چارچوب اسلام‌ستیزی، در تبلیغات خود از آنها به‌عنوان «دولت اسلامی» نام می‌برند تا وجهه اسلام را تخریب کنند».
 
 
 
یاد مردی که صادق بود
شرق به مناسبت سالگرد درگذشت دکتر آئینه‌وند، صفحه 6 را به یادداشت هایی درباره شخصیت و اندیشه وی اختصاص داده و این عناوین را به چاپ رسانده است:
یادداشت «افتراق بنیادگرایی و نواعتزالی» به قلم هاشم آقاجری
یادداشت «مرد دین و دانش و فروتنی» به قلم دکتر سیدمحمد اصغری
یادداشت «راز ماندگاری صادق»  به قلم شیدا مؤذن‌فروغی، همسر زنده‌یاد دکتر آئینه‌وند
یادداشت «آئینه‌وند و تاریخ‌پژوهی آزادمنشانه» به قلم حسین مظفری‌نژاد، مدرس تربیت‌معلم
یادداشت «نهاد علم و خانواده بزرگ تاریخ» به قلم محسن الویری، عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)
 
 
هاشم آقاجری در یادداشت خود به سیر تکاملی اندیشه و روش دکتر صادق آئینه‌وند پرداخته و با اشاره به افتراق جریان نواعتزالی و بنیادگرایی و دو رهیافت «عقل‌گرا» و «نقل‌گرا و حدیث‌گرا» به تاریخ اسلام، دکتر آئینه‌وند را از راهیان مکتب نواعتزالیون دانسته است.
 
آقاجری که معتقد است تفکر و اندیشه‌های دکتر آئینه‌وند از سال‌های ۵٨ تا ٩۴، فرایند تکاملی داشته، نگاه او در سال ۵٨ به اسلام و تاریخ و جامعه و وقایع تاریخی را بسیار ساده‌انگارانه توصیف کرده و گذار از فرایند سنت‌گرایانه به سوی نوگرایی و رسیدن به رهیافت نواعتزالی و عقل را بهترین خصوصیت او دانسته است.

سیدمحمد اصغری در یادداشت خود با عنوان «مرد دین و دانش و فروتنی»، دکتر آئینه‌وند را انسانی صادق، با اخلاص و با کلامی نافذ توصیف نموده و معتقد است او نه سنت را قربانی تجدد می‌کرد و نه به ضرورت‌های زمان و نیازهای عصر جدید، بی‌توجه و بی‌اعتنا بود.
 
نگارنده در بخشی دیگر از این نوشتار، او را  استادی صاحب درد دانسته که با سوختن خود، معبد اخلاق و دادگری را روشن نگهداشته و عدالت و عفت و معنویت از قلم او نیرو می‌گرفته است.
 
 
شیدا مؤذن‌فروغی، همسر دکتر آئینه‌وند نیز در یادداشت خود، از «راز ماندگاری صادق» گفته و از علاقه او به خرید کتاب، مطالعه‌کردن، نوشتن، کاویدن متون کهن و دائم‌الوضو بودن و سجاده‌نشینی در نیمه‌های شب یاد کرده است.
 
او که از قول دوستان مرحوم آئینه‌وند، او را «مرد لطف‌های بی‌دلیل» دانسته، از اهدای کتابخانه شخصی و تخصصی او با ۱۲ هزار جلد کتاب به دانشگاه تربیت‌مدرس خبر  داده و نوشته است: «مقام و مسند استادی، کرسی علم تاریخ اسلام دانشگاه تربیت‌مدرس و احراز عنوان چهره ماندگار و فتح قله‌های علمی، همچنین ریاست مجموعه‌های متعدد، هیچ‌گاه بر غرورش نیفزود و همه وظایفش را به‌مثابه تکالیف الهی و اجتماعی به‌درستی انجام می‌داد.»
 
 

محسن الویری نیز در یادداشت خود از برتری «توجه به نهاد علم» بر «اهتمام به علم» در آموزه‌های دینی سخن گفته و از توجه بایسته مرحوم دکتر آئینه‌وند به نهاد علم، یعنی علم در بستر عینی جامعه یاد کرده است.
 
او با مهم و تعیین‌کننده توصیف کردن نقش آن مرحوم در راه‌اندازی و گسترش فعالیت‌های گروه‌های تاریخ در مدارس و مؤسسات وابسته به حوزه علمیه قم، شرح اهداف او برای حضور در مراکز مرتبط با نهاد علم (با تأکید بر دانش تاریخ) را نیازمند پژوهشی مستقل و بایسته دانسته و ابراز امیدواری کرده تا این مهم از سوی خانواده و شاگردان ایشان پیگیری شود.
 
 
 
خط کشی عراق
این روزنامه در صفحه 9 و در گزارشی با عنوان «بغداد در چشم توفان» از خطر تجزیه عراق و استقلال مناطق سنی‌نشین نوشته و به ­ نارضایتی آنان از «نحوه تقسیم بودجه و برخورداری از امکانات حکومتی» و «حضور نیروهای حشد الشعبی و دیگر گروه‌های شیعه در مناطق سنی‌نشین» اشاره کرده است.
 
در بخشی از این گزارش آمده است: « اهل سنت ادعا می کنند  حضور گروه‌های شیعه در نبرد موصل باعث شکل‌گیری جنگ مذهبی می‌شود و آنها خود باید در نبرد برای آزاد‌سازی موصل شرکت کنند…. همچنین نیروهای سیاسی اهل سنت ادعا دارند گروه‌های مسلح شیعه مرتکب خشونت در موصل می‌شوند و قبلا در «مقدادیه» و «فلوجه» مرتکب خشونت شده‌اند اما در پشت این ادعا یک طرح بسیار بزرگ پنهان است؛ و آن اینکه موصل و شهرهای سنی‌نشین دیگر جایی برای نیروهای حکومتی و حامیان شیعه آنها نیست.»
 
 
 
دیگر عناوین برگزیده «شرق» امروز:
 
ولایتی: ایران اگر در برخی کشورها مانند سوریه و عراق حضور دارد، براساس درخواست دولت‌های قانونی آنها صورت گرفته است؛ اما عربستان سعودی اگر در سوریه حضور دارد، به درخواست دولت قانونی این کشور نیست؛ بلکه به درخواست گروه‌های تکفیری است که سعودی خود سرمنشأ آنهاست.

شرق در اولین شماره هفته از آغاز نمایشگاه کتاب تهران نوشته و در کنار یادداشت هایی درباره مرحوم آئینه‌وند در سالگرد درگذشت او، از تازه ترین سخنان علم‌الهدی، احمد خاتمی و مصباح یزدی روایت کرده است.مرور مطبوعات/ ‌شنبه‌ 18 اردیبهشت / روزنامه شرق

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.