نقدی به طرح نامحسوس بودن مخبران امنیت اخلاقی

اعتماد در آخرین شماره هفته از استاد محمدتقی شریعتی گفته و با انعکاس نظرات آیت‌الله هاشمی درباره وضعیت جهان اسلام، سوالات یک حقوقدان درباره گشت ارشاد نامحسوس را مطرح ساخته است.

فاضل میبدی: در حق شریعتی ها جفا شده است
اعتماد در صفحه 7 یادداشت محمدتقی فاضل میبدی، استاد دانشگاه مفید قم درباره استاد «محمدتقی شریعتی» را منتشر ساخته او را دارای نگاهی فراتر از حوزه‌های علمیه و مسلط بر تحولات سده اخیر دنیای اسلام توصیف نموده است.
 
او در بخشی از این نوشتار، با اشاره به تغییرات جامعه در دهه 1320 نوشته است: «ایشان معتقد است که فضایی که از نظر فکری و دینی در ایران وجود دارد، فضای چندان درستی نیست؛ چرا که از یک سو مذهب سنتی توام با خرافات و از سوی دیگر جریان‌های مارکسیستی وجود دارد. از سوی دیگر کسانی نیز مثل کسروی هستند که از تشیع انتقادهای خیلی تندی می‌کنند و ممکن است برخی از جوانان، از اسلام واقعی که علم و آگاهی چندانی نسبت به آن ندارند، فاصله گرفته و به دامان یکی از این جریان‌های فکری انحرافی بیفتند.»
 
فاضل میبدی، استاد شریعتی را دارای دو پایگاه «کانون نشر حقایق اسلامی» و «مدارس» در بین مردم دانسته و معتقد است به مقام وی و پسر ایشان، دکتر علی شریعتی آن گونه که باید در رسانه‌ها و مراکز دینی و فرهنگی ما توجه نمی‌شود.
 

این استاد دانشگاه، همچنین به این فرازها نیز اشاره نموده است:  
– منابع استاد شریعتی برای تبلیغ و ارشاد جوانان، قرآن و دیگری نهج‌البلاغه بود و یکی از بدبختی‌های جامعه را فاصله گرفتن از قرآن و فهم واقعی از آن می‌دانست.
– پایه و اساس کار تبلیغی ایشان، مبارزه با خرافات و استبداد بود.
-کتاب‌های ایشان از جمله «فایده و لزوم دین»، «وحی و نبوت»، «تفسیر نوین» و «خلافت و ولایت از نظر قرآن و سنت» در نزد بزرگان آثاری بسیار معنادار، علمی و قابل توجه بود.
 
 
 
آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی: اختلافات ایران و عربستان سبب تضعیف اعتبار جهان اسلام  است
این روزنامه در صفحه 3 گزارشی از سخنان آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در دیدار با اعضای شورای هم‌اندیشی قرآنی منتشر ساخته و با توصیف کردن او به عنوان یکی از نگران‌ترین افراد برای انقلاب، آورده است: «اگر به مردم و خواسته‌های عمومی آنان توجه شود، برای آینده انقلاب جای نگرانی نیست و اگر در مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه به مردم و خواسته‌های عمومی آنان توجه شود، بنا به گفته امام و رهبری، برای آینده انقلاب جای نگرانی نیست.»
 

وی در ادامه با بیان تحلیل خود از اوضاع منطقه، اختلافات کشورهای اسلامی را باعث رنجش خاطر همه دلسوزان اسلام و آسودگی‌خاطر رژیم جعلی صهیونیستی دانست و با اشاره به اتفاقات اجلاس سران کشورهای اسلامی در ترکیه، می گوید: «اجلاسی که فلسفه وجودی آن رفع اختلاف میان مسلمانان و ایجاد وحدت و همدلی بین آنان بود، متاسفانه در این دوره به ضد خود تبدیل شد و به اختلافات دامن‌زد.»
 
 رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با ابراز تاسف از تروریست شناختن حزب‌الله، این موضع را طرحی کاملا برنامه‌ریزی شده برای تقویت پایه‌های اسراییل دانسته و در بخش دیگری از سخنان، اختلافات ایران و عربستان را سبب ضعیف اعتبار جهان اسلام در مجامع بین‌المللی دانسته است.
 
 

پرسش‌های یک حقوقدان در مورد گشت ارشاد نامحسوس
روزنامه اعتماد در صفحه 13 به موضوع گشت ارشاد نامحسوس پرداخته و در یادآوری سخنان سردار احمد روزبهانی، رییس سابق پلیس امنیت اخلاقی در اردیبهشت ماه سال 1390 آورده است: «نیروهای پلیس امنیت اخلاقی به صورت محسوس و نامحسوس فعالیت خواهند کرد و …. بیش از ٧٠ هزار نفر نیرو در این طرح شرکت می‌کنند.»
 
این روزنامه، حضور فرمانده نیروی انتظامی در میان نیروهای نامحسوس و ابلاغ  رسمی حضور آنان به جامعه را سبب  عمومی‌تر و پرسر و صداتر شدن این موضوع دانسته و یادداشت عبدالصمد خرمشاهی، حقوقدان را به عنوان یکی از منتقدان این طرح به چاپ رسانده است.

این حقوقدان که معتقد است هرگز نمی‌توان در چارچوب معیارهای قانونی و اخلاق اسلامی، پاسخ روشنی درباره این طرح به مردم داد، نوشته است: «در بادی امر یک سوال مهم و جدی به اذهان شهروندان متبادر می‌شود که از منظر قانون اساسی و قانون آیین دادرسی کیفری تا چه اندازه عملکرد این تعداد مخبر لباس شخصی نامحسوس می‌تواند  وجهه قانونی داشته باشد و از آن مهم‌تر اینکه آیا می‌توان این افراد را ضابط دادگستری تلقی کرد و گزارش آنان را موثق دانست یا خیر؟»
 
او با مفروض دانستن صحت اطلاق ضابط دادگستری به این افراد، به این سوالات اشاره کرده است:
– تصویب و اجرای چنین طرح‌هایی تحت تعالیم و هدایت کدام اندیشه و خرد جمعی صورت گرفته و آیا امکان اجرای آن عملی هست؟
– آیا مسوولان محترم اندیشیده‌اند این‌گونه اقدامات دقیقا در تعارض با حقوق شهروندان بوده و شأن و منزلت آنان را زیر سوال خواهد برد؟
– گزارش این 7000 نفر به چه شکلی خواهد بود و تا چه اندازه می‌توان به آن اطمینان کرد؟
– چگونه نیروی انتظامی توانسته است ظرف مدت کوتاهی به هفت هزار نفر افرادی که مورد وثوق و اعتماد هستند دسترسی پیدا کند؟
– بر اساس قانون، چگونه این تعداد افراد به سرعت آموزش‌های لازم را تحت نظر دادستان محترم فراگرفته‌اند؟
– این 7000 نفر به چه شکلی می‌توانند تحت نظر مقام قضایی انجام وظیفه نمایند و به تکالیف قانونی خود عمل کنند؟
– چگونه در حالی که ما برای پرونده‌های جریانی در محاکم قضایی، به اندازه کافی ضابط قضایی آشنا به مقدمات علم حقوق نداریم، یکباره هفت هزار نفر ضابط قضایی مورد وثوق و اعتماد تربیت شده و آماده به کار می‌شوند؟
 

 حکومت علوی، نمودار عالی حکومت اسلامی
روزنامه اعتماد در صفحه 1 یادداشت علی اصغر شعردوست درباره میلاد حضرت علی(ع) را به چاپ رسانده و ماه رجب را به دلیل اتفاقات مهم آن، آغاز یک تاریخ عظیم محسوب کرده است؛ تاریخی که رستاخیز دوباره‌ای است.
 

او در بخشی از این یادداشت، علی(ع) را پس از پیامبر اسلام(ص)، کامل‌ترین و بزرگ‌ترین شخصیت عالم هستی توصیف کرده و معتقد است که «ایشان مظهر کاملی از اسمای حسنی است که بزرگ‌ترین فضایل جهان خلقت را در وجود خود دارد.»
 
نگارنده، با اشاره به حقوق سطح عالی غیرمسلمانان در سازمان عدالت محور امام اول، حکومت ایشان را نمودار عالی یک حکومت اسلامی دانسته است.
 
 

دیگر عناوین برگزیده «اعتماد» امروز:
 
یادداشت افشن علاء در روایت دیدار نوروزی جمعی از فعالان سیاسی کشور با رهبر انقلاب: نمی‌توانم شادی‌ام را از ابراز لطف ایشان بابت شعری که اخیرا برای حضرت‌ ام‌کلثوم(س) سرودم، پنهان کنم؛ به‌ویژه آنکه هم در بدو ورود به بنده گفتند که شعر بسیار خوبی بود و هم موقع خداحافظی یادآوری کردند که یکی دوبیت آن را واقعا پسندیده‌اند./من طبق معمول گلایه‌های مکتوبم را به دست‌شان رساندم! اما نکاتی را به اختصار در باب آفات شعرآیینی عرض کردم که قرار شد موارد را به تفصیل به اطلاع‌شان برسانم.
 
 
 

اعتماد در آخرین شماره هفته از استاد محمدتقی شریعتی گفته و با انعکاس نظرات آیت‌الله هاشمی درباره وضعیت جهان اسلام، سوالات یک حقوقدان درباره گشت ارشاد نامحسوس را مطرح ساخته است.مرور مطبوعات/ ‌چهار‌شنبه‌ 1 اردیبهشت / روزنامه اعتماد

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.