انتقاد قرائتی به گزینش زاکانی برای سخنرانی پیش از خطبه ها

شرق در آخرین شماره هفته از سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه پایتخت نوشته و در کنار انعکاس نظرات معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر هبر انقلاب، انتقاد دو هنرمند به گشت ارشاد نامحسوس پلیس تهران را بازتاب داده است.

توجه ویژه ستاد نمازجمعه تهران به تفاوت آرای ٢,۵‌میلیونی هاشمی‌ و 645هزارتایی زاکانی
روزنامه شرق در صفحه 7 با خبر از حضور علیرضا زاکانی، نماینده منتقد دولت و منتقد برجام، به عنوان سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران، به دریغ شدن این فرصت از اعضای تیم ظریف برای دفاع از عملکرد خود اشاره کرده و از قول حجت‌الاسلام تقی قرائتی، رئیس مؤسسه مسجد و استاد حوزه علمیه قم نوشته است: «چگونه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی با ٢,۵‌میلیون رأی مردم تهران نباید تریبون نماز جمعه را در اختیار داشته باشد؛ اما زاکانی که نتوانست رأی لازم مردم تهران را به دست بیاورد، به‌عنوان سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران معرفی می‌شود؟ ابعاد کامل برخی جریان‌ها طول می‌کشد تا برای همه مردم به صورت کامل روشن شود؛ اما بالاخره حقایق روشن خواهد شد».
 
او با توصیه به عدم نگرانی از در دست گرفتن محفلی توسط آنانکه از پشتیبانی مردمی برخوردار نیستند، بر این باور است که: «جای سؤال هست که چرا باید آن محافل به دست آنها بیفتد؛ اما همه این مسائل روشن می‌شود؛ چون تاریخ در ‌‌‌نهایت همه چیز را روشن خواهد کرد».
 
 

معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر رهبر انقلاب: آنچه در سوریه اتفاق افتاد، بخشی از بیداری اسلامی نبود
شرق در صفحه 3 گفتگوی حجت‌الاسلام «محسن قمی»، معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر رهبر انقلاب و عضو مجلس خبرگان رهبری با پایگاه خبری «رویداد ٢۴» را بازنشر کرده و بر این نکته تاکید کرده که «ما در منطقه، هیچ اختلاف مذهبی‌ای نداریم.»
 
او با اشاره به اینکه هیچکدام از حوادث منطقه‌ای از جمله در یمن، بحرین، عراق و بین ایران و عربستان، جزو مشکلات مذهبی نیست، بر سیاسی بودن این مشکلات تاکید کرده و گفته است: «نظام سلطه جهانی و عوامل منطقه‌ای آن، می‌خواهند خود را حفظ کنند، البته با سوءاستفاده از مذهب.»

قمی در بخش دیگری از سخنان، به حوادث سوریه پرداخته و معتقد است «آنچه در سوریه اتفاق افتاد بخشی از بیداری اسلامی نبود چون هیچ‌وقت در سوریه، تظاهرات گسترده مردمی نداشتیم. تظاهرات بود ولی بسیار کوچک. هیچ‌وقت در شهرهای بزرگ مانند دمشق و حلب، تظاهرات گسترده شاهد نبودیم.»
 
 
 
ربیعی: آسیب‌های اجتماعی ماهیتی نوین یافته‌اند
روزنامه شرق در صفحه 17 به انعکاس سخنان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره آسیب‌های اجتماعی پرداخته و مداخلات سنتی را ناتوان از پاسخگوی به ماهیت نوین آسیب‌های اجتماعی توصیف نموده است.
 
او که در شورای اورژانس اجتماعی کشور سخن کس گفت، با جدی خواندن تغییر ماهیت آسیب‌های اجتماعی خاطرنشان ساخت: «برای مثال دیگر نمی‌توان علت طلاق را فقط به فقر تقلیل داد و باید توجه داشت تغییرات نگرشی و مسائل مرتبط با سبک زندگی نیز بر این موضوع تأثیر گذاشته‌اند.»
 

این عضو دولت که خواستار استفاده از ظرفیت اجتماعی نیروها و فعالان مدنی برای کاهش و کنترل آسیب در کشور شده، بر این باور است که باید از ظرفیت مساجد برای کنترل و کاهش آسیب‌ها استفاده شود تا بتوان نهادهای مدرن و ساختارهای اجرائی را در سطوح محله و مراکزی مانند مدرسه و مساجد وارد کرد.
 
 
 
انتقاد دو هنرمند به طرح پلیس نامحسوس امنیت اخلاقی
شرق در صفحه 20 نظر دو هنرمند را درباره گشت ارشاد نامحسوس پلیس امنیت اخلاقی جویا شده و از قول تهمینه میلانی، کارگردان سینما نوشته است: «من به‌عنوان یک شهروند چگونه قرار است بپذیرم که این افراد از سوی پلیس تعیین شده‌اند. خود این می‌تواند راه را برای سوءاستفاده‌های شخصی افراد باز کند و هرکسی بدون اینکه نیازی ببیند از سوی پلیس برای این کار مجوز بگیرد و وارد حریم شخصی دیگر شهروندان شود.»
 

تینا پاکروان، بازیگر سینما نیز با اشاره به فرهنگ و فهم مردم، از نوسان در رعایت برخی از قوانین توسط آنان گفته اما معتقد است این طرح باعث ایجاد بی‌اعتمادی شده و  نمی‌تواند دلیلی برای اینگونه رفتار از سوی پلیس باشد.
 
او گفته است: «اگر قرار است برای تربیت هفت هزار نیروی گشت نامحسوس هزینه و وقت صرف شود، این هزینه و وقت برای پیگیری جرائم و بزهکاری‌ها در کشور باید هزینه شود.»
 
 
 
دیگر عناوین برگزیده «شرق» امروز:
 
آیت‌الله نوری‌همدانی: پنج‌سال است که موضوع عفاف و حجاب در جامعه مطرح می‌شود ولی مسئولان به آن بی‌توجه بوده‌اند. متأسفانه دولت نسبت به این موضوع مهم غافل بوده است.
 
 
آیت‌الله محمدعلی ناصری، استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان: برای رهبر انقلاب دعا کنید، ایشان فعلا تنهاست، خدا می‌داند. دعای‌شان بکنید که وظیفه همه ماست./ اگر ایشان فرمانی دادند و فرمودند علی الرأس و العین، بدویم. تا ایشان فرمایشی نفرمودند بچسب به درست و درس‌تان را اهمیت بدهید.
 

عبدالحمید محتشم، دبیر کل انصار حزب‌الله: کاری که توسط گشت‌های نامحسوس پلیس انجام می‌شود عمل تازه‌ای نیست و نیروهای مردمی نیز پیش از این با ارائه گزارشاتی به نهادهای مربوطه، موارد منکر را اطلاع‌رسانی می‌کردند و کار گشت‌های نامحسوس نیز مربوط به همین حوزه است.
 

علی چهرقانی، دبیر حزب اسلامی کار استان قم: مشکلات دولت نهم و دهم فقط به مسائل اقتصادی و اختلاس‌هایی که در آن ایام رخ داد محدود نمی‌شود، بلکه اظهارنظرهای غیراصولی در مسائل دینی و سوءاستفاده از واژه‌های مقدسی، چون انتظار، حضرت مهدی (عج) و…، باعث شد مراجع تقلید و علما نیز مخالفت‌های صریح و علنی با آنها داشته و در برهه‌ای از زمان، برخی اعضای دولت سابق و حتی خود احمدی‌نژاد را به حضور نپذیرند.
 
 
برگزاری نمایشگاه و اعطای جایزه جهانی اربعین، توسط «خانه هنرمندان» و «سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی»
 
 
 
 

شرق در آخرین شماره هفته از سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه پایتخت نوشته و در کنار انعکاس نظرات معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر هبر انقلاب، انتقاد دو هنرمند به گشت ارشاد نامحسوس پلیس تهران را بازتاب داده است.مرور مطبوعات/ ‌چهار‌شنبه‌ 1 اردیبهشت / روزنامه شرق

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.