مهر تأیید شورای نگهبان بر برابری دیه زن و مرد و اقلیت‌های دینی در حوادث رانندگی

شرق در این شماره گفتگو با محمدرضا خاتمی را منتشر ساخته و در کنار خبر یکسان شدن دیه زن و مرد و اقلیت‌های دینی در حوادث رانندگی، یادداشت غلامعلی رجایی درباره آیت‌الله سیدحسن خمینی را به چاپ رسانده است.

محمدرضا خاتمی: آیا مردم اصفهان، تبریز، کرمان و یزد هم کوفی و ولنگارند؟
این روزنامه در صفحه 6 گفتگو با سیدمحمدرضا خاتمی درباره انتخابات هفتم اسفند را به چاپ رسانده و در بخشی از آن از دبیرکل سابق حزب مشارکت پرسیده است: «اصولگرایان تحلیل‌های مختلفی از انتخابات در رسانه‌ها داشتند و اتفاقا بیشترین تحلیل‌ها درباره شهر تهران بود و شکست اصولگرایان تهران را ناشی از تغییر سبک زندگی مردم دانستند و مدعی‌ شدند سبک زندگی مردم تهران به سبکی غربی و سکولار تغییر کرده است، بنابراین مردم جریانی متمایل به غرب را انتخاب کرده‌اند و ما به سبک زندگی مردم باخته‌ایم و از جهتی عملکرد جبهه پایداری را در قم بیان می‌کنند که جبهه پایداری توانست دو نماینده در برابر آقای لاریجانی راهی مجلس کند و می‌گویند چون قم شهری مذهبی و انقلابی است، مردم نیروهای انقلابی را برگزیدند اما در تهران به سبک زندگی باختیم. به نظر شما ما در یک بازی سیاسی بردیم و هنوز هم تحلیل آنان اشتباه است؟ 
 
دکتر خاتمی در پاسخ با تایید وجود تحولی سیاسی در ایران، مساله مهم را تحلیل یک گروه سیاسی از تحول و سمت و جهت آن و چگونگی تعامل با آن دانسته و گفته است: «این تحول در سبک زندگی تنها مختص به تهران نیست. خود قم از لحاظ شاخص‌ها چه وضعیتی نسبت به جاهای دیگر دارد؟ ….

بر فرض که این تحلیل صحیح باشد، ما اگر این استدلال را از آنان بپذیریم، به چه معناست یعنی در این ٣٧ سال با داشتن تمام تریبون‌ها، حاصلش تغییر سبک زندگی و فکری و برنامه‌های پایتختی‌هاست، معنای آن استدلال این است که حتی در اصفهان، تبریز، کرمان و شهرهای دیگر که اکثریت اصلاح‌طلبان پیروز شدند هم مردم کاری به سیاست‌های ما ندارند و با سبکی دیگر زندگی می‌کنند. من معتقد به این نیستم.

 ببینید ما یک جمهوری اسلامی داریم که اخلاق‌محور است و مردم را باور دارد. ضمن اینکه باور دارد برخی تغییر و تحولات ممکن است به‌نفع مملکت نباشد اما معتقد است این مردم قابل‌اعتماد و فهیم‌اند و حتی اگر اشتباه کنند، بدذات و به دنبال براندازی و مقابله نیستند. باید با این مردم صحبت کرد، باید به حرفشان گوش داد. ضمن اینکه در مورد تهران، برخی اصولگرایان مردم این شهر را مردم کوفه و ولنگار نامیدند و تهران را شهر اعتیاد و طلاق معرفی کردند. اگر این‌گونه است که تنها این امر متوجه تهران نیست، به نظرم این سخنان را باید به حساب شوک ناشی از ناکامی قلمداد کرد و خوشبختانه ما شاهد هستیم که هیچ‌کس در جناح‌های سیاسی و مردم این حرف‌ها را جدی نگرفت. امیدوارم این حرف‌ها تنها برای توجیه ناکامی باشد.»
 

 
تاثیر جنسیت و دین در میزان دیه حوادث رانندگی تمام شد
روزنامه شرق در صفحه 17 خبر از تایید قانون برابری دیه زن و مرد و اقلیت‌های دینی در حوادث رانندگی در شورای نگهبان داده و از قول ایرج ندیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، آورده است: «براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی و تأیید شورای نگهبان، از این پس، تفاوتی بین دیه زن و مرد در حوادث رانندگی نداریم.»
 
زارع، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در خصوص استدلال نمایندگان مجلس برای این موضوع نیز گفته بود: «توجیه ما درباره برابری دیه زن و مرد این بود که برخی از بانوان سرپرست خانواده هستند و زمانی که دچار حادثه می‌شوند و از بین می‌روند،‌ بازماندگان آنها به مشکل برمی‌خورند.»
 

در ادامه گزارش شرق می خوانیم: «بر اساس ماده ١٠ این قانون، بیمه‌گر مکلف است در ایفای تعهدات مندرج در این قانون، خسارت وارده به زیان‌دیدگان را بدون لحاظ جنسیت و دین تا سقف تعهدات بیمه‌نامه پرداخت کند. مراجع قضائی موظف‌اند در انشای حکم پرداخت دیه، مبلغ مازاد بر دیه موضوع این ماده را به‌عنوان بیمه حوادث درج کنند.»
 
شرق در ادامه به انعکاس نظر نعمت احمدی، وکیل پایه یک دادگستری در این باره پرداخته و نوشته است: «آنچه الان تصویب شده، سال‌ها پیش باید تصویب می‌شد، چراکه مسئله دیه در بیمه، مسئله بیمه شرعی نیست که از باب شرع بخواهیم به قضیه نگاه کنیم. بلکه یک قرارداد و توافقی است بین بیمه‌گذار و بیمه‌گر. من پیش از این نیز چندین مطلب راجع به این موضوع و ظلم شرکت‌های بیمه نوشته‌ام….»
 
 
 
دین و سیره رسول گرامی اسلام(ص) می‌گوید باید به رأی و نظر مردم توجه کرد
شرق در صفحه 2 یادداشت غلامعلی رجایی با عنوان «پیام رفتاری مردم» را منتشر ساخته و با یادآوری حضور آیات عظام صافی‌گلپایگانی و محفوظی در بیت آیت‌الله حاج سیدحسن‌آقای خمینی در قم، این امر را قدرشناسی شاگردان امام از ایشان تفسیر کرده است.
 
او در ادامه، نتیجه حضور مراجع در بیت یادگار امام برای حاج سیدحسن‌آقا را به هاله‌ای از محبوبیت تشبیه ساخته و  نتیجه آن را در نحوه رأی مردم آشکار شده دانسته است.

رجایی در پایان نوشته است: «دین، سیره رسول گرامی اسلام(ص) و روش امامان معصوم(ع) و سیره نورانی امام به ما می‌گوید که باید به رأی و نظر و خواست مردم توجه کرد.»
 
 
 
دیگر عناوین برگزیده «شرق» امروز:
 
سیدحسن خمینی: انسان صبور انسانی است که اگر تشخیص داد، با همان قدرت قیام می‌کند و با همان توان در مقابل غیر می‌ایستد و اگر لازم شد هر هزینه‌ای را در این مسیر می‌پردازد. بنابراین، انسانی صبر حقیقی دارد که اگر هدف اقتضا کرد لحظه‌ای در قیام سستی نکند و با همان انگیزه که به صبر روی آورده است به قیام و انقلاب و جوشش روی آورد؛ اگرچه باید توجه داشت که گاه صبر بزرگ‌ترین جوشش و فریاد است.

حجت‌الاسلام‌ رفیعی در سخنرانی مراسم عزاداری حضرت فاطمه‌زهرا(س) در حسینیه امام خمینی: دشمنان دین خدا می‌کوشند بی‌دینی، غفلت و سستی را ترویج کنند و اگر موفق نشدند، آنگاه با ایجاد موانع، جامعه اسلامی را در پیمودن راه درست به دشواری بیندازند.

سردار سلیمانی: تکفیر و تکفیری آتش در خانه برادران سنی است و کسانی که آن را خلق کردند، فکر می‌کردند با این حادثه جمهوری اسلامی و شیعه را به زانو درمی‌آورند، امروز حریم انسانیت در جهان اهل سنت توسط گروه‌های تکفیری بیش از هر جای دیگری مورد هجوم قرار گرفته است./ وقتی یک کشور به ظاهر اسلامی مسلمانان در یمن را این‌گونه در یک سال، در تمام ساعت‌ها و بدون هیچ‌گونه مراعات اسلامی، حقوقی و انسانی بمباران می‌کند و وحشیانه زن و مرد را به خاک و خون می‌کشاند، چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟
 

 

شرق در این شماره گفتگو با محمدرضا خاتمی را منتشر ساخته و در کنار خبر یکسان شدن دیه زن و مرد و اقلیت‌های دینی در حوادث رانندگی، یادداشت غلامعلی رجایی درباره آیت‌الله سیدحسن خمینی را به چاپ رسانده است.مرور مطبوعات/ ‌‌سه‌شنبه 25 اسفند/ روزنامه شرق

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.