بدکردن به کودکان امت، بدکردن به آینده‌ یک امت و تاریخ است

شرق در این شماره یادداشتی درباره کودکان جنگ زده در کشورهای عربی منتشر ساخته و درکنار بررسی دلایل سخت گیری دولت ترکیه بر کردها، از همراهی سودان با حاکمان عربستان سخن گفته است.

بدکردن به کودکان امت، بدکردن به آینده‌ یک امت و تاریخ است
روزنامه شرق در صفحه 12 یادداشت «یمینه حمدی» در پایگاه «العرب» با عنوان «اعراب و گرسنگی جنگ» را منعکس ساخته و با اشاره به نابودی کودکانی بسیار در جنگ های اخیر دنیای عرب، پرسیده است: «آیا همین بچه‌ها آینده این امت نیستند و بدکردن به آنها به‌معنای بدکردن به سرنوشت یک امت و تاریخ و آینده‌اش نیست؟ پس چرا در جوامع ما حقوق کودکان به رسمیت شناخته نمی‌شود و چرا بچه‌ها را در خطوط جبهه نگه می‌دارند؛ چرا در جوامع ما بچه‌ها کشته می‌شوند، به زندان می‌افتند، شکنجه می‌شوند و در بهترین حالت، در پناهگاه‌هایی نگهداری می‌شوند که فاقد امکانات اولیه یک زندگی است.»
 
نگارنده با فاجعه بار خواندن تعبیر رؤیای رسیدن به دموکراسی در قامت شکم‌های خالی کودکان و دودهای برخاسته از ویرانه‌ها و خانه‌های خراب و خودروهای بمب‌گذاری‌شده‌ای، مسئول مستقیم کشتن و گرسنگی آنها در کشورهای عربی را همان کسانی دانسته که باید در درجه اول حامی کشورهای و ملت‌هایشان باشند.

او با اظهار تاسف از گرفتاری  کشورهای عربی در چنگال افکار طایفه‌گرایانه و تاریک‌اندیش، نوشته است: «معلوم نیست چه وقت، زمان بیدارشدن از این خواب غفلت فرامی‌رسد؟ چه زمانی به این جنگ‌ها پایان داده خواهد شد و حاکمان به فکر تأمین شرایط زندگی بهتری برای مردم و آینده‌ای بهتر برای نسل‌های بعد خواهند بود؟»

 
 
شعار اردوغان در حمایت از اقلیت‌های علوی و کردها، شعاری انتخاباتی بود
شرق در صفحه 12 یادداشت «اردوغان و انتقام‌گیری از کردها» به قلم حسن فتحی را منتشر ساخته و با یادآوری اینکه دولت ترکیه در زمان محاصره کوبانی توسط داعش به کردها اجازه دفاع از آن شهر را داد، سرکوب اخیر کردها توسط دولت اردوغان را غیرقابل دفاع دانسته است.
 

نگارنده در بیان دلایل اقدامات سرکوب‌گرانه اردوغان در قبال کردها نوشته است:
«حزب عدالت و توسعه اردوغان، همواره متکی به آرای کردها بوده و این حزب با توجه به شعار‌هایی که در حمایت از اقلیت‌های علوی و کردها داده، در اکثر انتخابات آرای آنها را به خود جلب کرده است، اما در انتخابات سال گذشته، شرایط تغییر یافته و کردها درصدد برآمدند به حزبی رأی بدهند که از خودشان باشد و به همین دلیل آرای کردها در حمایت از کاندیداهای حزب دموکراتیک خلق‌ها به صندوق‌ها ریخته شد.

در همین مسئله سبب کاهش آرا و کرسی‌های حزب حاکم شد…. همین حال کردهای سوریه توانستند داعش را عقب برانند و «مسعود بارزانی»، رئیس اقلیم خودمختار کردستان عراق، خواستار همه‌پرسی استقلال شد. این مسائل نشانه‌هایی مبنی بر خروج کردها از زیر سلطه آنکارا و حرکت‌شان در مسیری است که باب میل اردوغان نیست، به همین دلیل آنها باید هزینه این تفکر و اقدامات را داده و در تنگنا قرار بگیرند.»
 
 
 
سودان اطلاعات حزب‌الله را به عربستان فروخت
این روزنامه در صفحه 8  برگردان گزارشی از روزنامه لبنانی «الاخبار» با عنوان «اطلاعات حزب‌الله را سودان به عربستان فروخت» را به چاپ رسانده و خبر از خروج نظام حاکم بر سودان از محور مقاومت و فروختن اطلاعات مربوط به حزب‌الله لبنان به ریاض داده است.
 

در بخش هایی از این گزارش آمده است:
– عربستان از طریق فشار بر لبنان، می‌خواهد حزب‌الله را مهار کند و دیگر اجازه ندهد در سیاست خارجی لبنان دخالتی داشته باشد.

– عربستان قصد دارد «اجماع» اعراب را با خود همراه داشته باشد تا بتواند حزب‌الله را در فهرست گروه‌های «تروریستی» قرار دهد.
 
– در پاسخ به فشارهای عربستان، «شیخ نعیم قاسم»، معاون دبیرکل حزب‌الله، با اشاره به قطع کمک‌های عربستان گفت: «عربستان باید معذرت‌خواهی کند، زیرا کاری که کرد لطمه به همه لبنانی‌ها بود….اگر حرفی زده‌ایم توصیف اعمال عربستان در یمن بوده است و ما به این کار ادامه خواهیم داد…. ما لبنان را برای لبنانی‌ها می‌خواهیم و دوست داریم این کشور سربلند باشد نه اینکه وابسته به کشور دیگری باشد. لبنان وابسته به عربستان یا جای دیگری نباید باشد. ما هیچ نوع وابستگی‌ای را نمی‌پذیریم.»
 
 
 
سوریه؛ اندکی نفس
سحر طلوعی در صفحه 16 که به رسانه های خارجی می پردازد، عکس «آسوشیتدپرس» را با این توصیف منعکس نموده است:
« هنوز میان این خرابه‌ها کسانی زندگی می‌کنند. هنوز میان این ویرانه‌ها کسانی نفس می‌کشند. اینجا حمص است؛ شهری زخم‌خورده و داغدار در سوریه. آتش‌بس سراسری فرصتی مهیا کرده این کسان از خرابه‌ها بیرون بیایند و نفسی تازه کنند….
 
 
 

شرق در این شماره یادداشتی درباره کودکان جنگ زده در کشورهای عربی منتشر ساخته و درکنار بررسی دلایل سخت گیری دولت ترکیه بر کردها، از همراهی سودان با حاکمان عربستان سخن گفته است.مرور مطبوعات/ ‌‌دو‌شنبه‌ 10 اسفند / روزنامه شرق

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.