رئیس جمهوری: برخی حتی مقام و عظمت فاطمه زهرا(س) را هم به‌زور می‌پذیرند

شرق در شماره امروز به پوشش سخنان روحانی درباره زنان پرداخته و نامه سرگشاره یکی از شاگردان سیدحسن خمینی را منتشر ساخته است.

برخی در اوایل نهضت اسلامی، حضور و شعار دادن زنان در تظاهرات را خلاف شرع می دانستند/ برخی حتی مقام و عظمت فاطمه زهرا(س) را هم به‌زور می‌پذیرند
شرق در صفحه 6 به روایت سخنرانی رئیس جمهور در دو مراسم دومین همایش ملی «اعتدال، زنان و توسعه» و آیین «اختتامیه سی‌وسومین دوره جایزه کتاب سال کشور» پرداخته و با اشاره به اینکه افراط و خشونت در منطقه بلای جان مردم شده، گفته است: «افراط از مشت و چماق شروع نمی‌شود، بلکه افراط از مغز شروع می‌شود و متأسفانه برخی به نام دین، افراطی می‌اندیشند و دین را افراطی تبیین می‌کنند؛ در حالی که اساس اعتدال از اندیشه و فکر آغاز می‌شود.»

روحانی در این سخنان با بیان اینکه ممکن است امروز برخی از مسائل مربوط به حوزه زنان خنده‌دار بیاید، گفت:
– در اوایل نهضت اسلامی عده‌ای می‌گفتند مردم همه‌جا و به همه صورت باید در صحنه باشند، اما عده‌ای دیگر حضور زنان در خیابان‌ها و شنیده‌شدن صدای آنها و سردادن شعار توسط زنان را خلاف شرع عنوان می‌کردند.

– در اوایل انقلاب عده‌ای ایراد وارد کردند که چرا اخبار را مرد و زن در پشت یک میز در بخش‌های مختلف برای مردم می‌خوانند و به اینکه زن و مرد پشت یک میز بنشینند و خبر بخوانند، اشکال وارد می‌کردند و حتی برخی می‌گفتند آیا زن می‌تواند در انتخابات شرکت کرده و رأی بدهد؟

– ما تفکرات فمینیستی را قبول نداریم اما تحجر را هم نمی‌پذیریم.
 
– نمی‌دانم عده‌ای بر چه مبنایی می‌گویند زن باید محصور در خانه برای همیشه بماند؟ اینها مثل اینکه حتی مقام و عظمت فاطمه زهرا(س) را هم به‌زور می‌پذیرند.
 
– اگر نگذاریم بانوان از فرصت‌هایی که خدا و جامعه به آنها داده استفاده کنند، ظلم بزرگی به زنان و ایران آینده کرده‌ایم.
 
– نظرات، اندیشه‌های مختلف و اساسا اگر کلمه اختلاف به معنای تضارب آرا باشد، باعث رشد اندیشه و فکر خواهد بود.
 
– اگر حال کتاب خوش نباشد، به معنای آن است که در مسیر رشد تعالی جامعه و کشور با مشکل مواجه هستیم.
 
 
 
نامه سرگشاده یکی از شاگردان سیدحسن خمینی؛ دل در گروِ یک مرجع اخلاقی بسته‌ایم
روزنامه شرق در صفحه 2 نامه سرگشاده مصطفی سلیمانی، یکی از شاگرد حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی به او را منتشر ساخته و زیر عنوان «قهرِ سیاست از اخلاق»، اعتراض به رأی صادره از سوی شورای نگهبان را درس‌آموزِ و امید به آینده‌ای روشن دانسته است.

نگارنده علت تقرب خود به سیدحسن خمینی را التزام وی به اخلاق انسانی در همه شرایط بیان داشته و ناامیدی در فضای اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و هنری، را مولودِ جداییِ اخلاق از سیاست برشمرده است.
 
وی در بخشی از این نامه می نویسد: «خیلی‌ها انتظار داشتند که شما قهر کنید! ولی با اینکه بعد از تأیید صلاحیتتان توسط کثیری از فحول مراجع و علما، نکته‌ای را بر فقهای شورای نگهبان پوشیده نمی‌دانستید، ولی با این حال قهر نکرده و درس تلاشِ امیدوارانه که شرط اخلاقی مقوله اصلاح است را به منتظران اخلاق‌محور آموختید. ما این روزها بیشتر از آنکه چشم‌به‌راه یک مرجع سیاسیِ دیگر باشیم، دل در گروِ یک مرجع اخلاقی بسته‌ایم.»

 

دیگر عناوین برگزیده «شرق» امروز:
 
اتمام حجت با سعودی‌ها/ سردار «حسین سلامی»، جانشین فرمانده ‌کل سپاه پاسداران: توطئه‌ای ویرانگر در جهان اسلام در حال اجراست که اگر درصدد خنثی‌سازی آن نباشیم به‌طور پلکانی اتفاق خواهد افتاد/ ما با سیاست‌مداران سعودی اتمام حجت کرده‌ایم و آنها می‌دانند در صورت دخالت و اعزام نیروی زمینی به شوریه، اتفاقات ناگواری خواهد افتاد.
 
 
پادشاه عربستان به بیمارستان منتقل شد /براساس اخبار تأییدنشده، «سلمان‌بن‌عبدالعزیز» پادشاه عربستان پس از اینکه دچار جنون شده و قصد داشته به خود آسیب بزند، به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان ریاض انتقال داده شده و اکنون بیهوش شده است.
 

 

شرق در شماره امروز به پوشش سخنان روحانی درباره زنان پرداخته و نامه سرگشاره یکی از شاگردان سیدحسن خمینی را منتشر ساخته است.مرور مطبوعات/ ‌‌دو‌شنبه 19 بهمن/ روزنامه شرق

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.