انقلاب دینی در عصر انقلاب سفید

اعتماد در شماره امروز به بازخوانی انقلاب 1357 پرداخته و درکنار گفتگو با یکی از مسئولان وزارت خارجه در خصوص سیاست خارجی عربستان به درسگفتار جدیدی از احسان شریعتی پرداخته است.

انقلاب دینی در عصر انقلاب سفید شاه
روزنامه اعتماد در صفحه 7 و در گزارشی با عنوان «بهمن؛ ماه احیای رفاقت‌ها» به قلم مجتبی حسینی، به بررسی مسیر 37ساله انقلاب پرداخته و از «زمختی توتالیتاریسم»، «انسداد سیاسی»، «روحانیت ستیزی»، «فساد هزار دستان» و «تضاد با اصول و فروع اسلام در هیات حاکمه» به عنوان دلایل برپایی انقلاب نام برده است.

نگارنده با تاکید بر اینکه  انقلاب دینی در عصر انقلاب سفید شاه، به مثابه تجلی و تبلور عقاید و باورهای‌ مردم بوده، نوشته است: «مذهب و دین در این میانه به پارادایمی نه تنها برای مقاومت که ایده آلی برای خلق یک آفرینش سیاسی بود.»

او از آن جهت از انقلاب مردم ایران به عنوان خاطره‌ای برای تاریخ نام برده که با تکیه به چهره متفاوتی از قدرت، یعنی چهره معنوی، روحانی و ایدئولوژیک» نظام سلطنتی را منهدم ساخته است.
 
 

 
ایجاد بحران برای ایران، توافق نانوشته اسراییل و عربستان است
روزنامه اعتماد در صفحه 10 گفتگوی تفصیلی با مصطفی زهرانی مدیرکل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه را منتشر ساخته و بر این نکته تاکید کرده که عربستان سعودی و اسراییل در تلاشند پای ایران را  به درون بحران‌های منطقه‌ای بکشانند.
 
او یکی از نتایج برجام را ائتلاف علنی عربستان و اسراییل دانسته و از حذف صدام از عراق و روی کار آمدن حکومت طرفدار ایران، به عنوان چرخشی ژئوپلیتیک به زیان عربستان یاد کرده است.
 
 

 
درسگفتار احسان شریعتی
اعتماد در صفحه 16 خبر از ادامه همکاری احسان شریعتی با موسسه پرسش داده و از «بازتعریف نقش و مفهوم روشنفکر» به عنوان درسگفتار تازه او نام برده است.
 
این روزنامه با اشاره بر این که این درسگفتار، بازخوانی تازه‌ای از مفهوم روشنفکری در زمان ما خواهد بود، نوشته: «تغییر مفهوم و نقش روشنفکران در جامعه هم‌عصر ما و کم‌اثری نقش روشنفکران ایرانی در جامعه کنونی، مبحثی است که این روزها به‌شدت مورد توجه علاقه‌مندان حوزه اندیشه و فلسفه قرار گرفته است». درسگفتار تازه احسان شریعتی، هرچهارشنبه برگزار می شود.
 

 
 
دیگر عناوین برگزیده «اعتماد» امروز:
 
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت: شناسایی عوامل وقوع حادثه منا در حال انجام است/ طبق فرموده مقام معظم رهبری حادثه منا نباید به فراموشی سپرده شود و ما این مسیر را با کمک خانواده‌ها دنبال خواهیم کرد.
 اعتماد در شماره امروز به بازخوانی انقلاب 1357 پرداخته و درکنار گفتگو با یکی از مسئولان وزارت خارجه در خصوص سیاست خارجی عربستان به درسگفتار جدیدی از احسان شریعتی پرداخته است.مرور مطبوعات/ ‌دو‌شنبه‌ 12 بهمن / روزنامه اعتماد

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.