علی جنتی: به جای تندی و افراط، باید با زبان استدلال به سراغ مخالفان رفت

شرق هفته را با گزارشی از برگزاری هفتمین همایش بین‌المللی ادیان توحیدی آغاز کرده و یادداشت اعتراضی یکی از نمایندگان مجلس ششم از درشت گویی ها به زنان را بازتاب داده است.

به جای تندی و افراط، باید با زبان استدلال به سراغ مخالفان رفت
روزنامه شرق که در شماره امروز واکنش نوه امام(ره) به عدم احراز صلاحیت وی برای نامزدی در انتخابات مجلس خبرگان را منعکس ساخته، در صفحه 2 گزارشی از برگزاری هفتمین همایش بین‌المللی ادیان توحیدی در اصفهان با شعار «همدلی و همزبانی در نفی خشونت و افراطی‌گری» را به چاپ رسانده و از قول وزیر ارشاد، اعتقاد را امری قلبی و نه اجباری توصیف کرده است.
 
مهدی محمدی در این گزارش با یادآوری اینکه اصفهان برای قرن ها مهد دگرپذیری و همزیستی مسالمت‌آمیز پیروان ادیان توحیدی اسلام، یهود و مسیحیت در کنار یزدان‌پرستان زرتشتی بوده، سخنان دکتر علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود را با این نکات روایت کرده است:
 
– فرقه‌های افراطی به بهانه  اختلافات قومی و مذهبی، به تعصبات کور خود دامن زده و موجب نگرانی و سلب آرامش پیروان حقیقی ادیان الهی شده‌‌اند که این امر هیچ سنخیت و سازگاری با آموزه‌های اصیل ادیان الهی ندارد.
 
– اعتقاد، امری قلبی و نه اجباری است و به جای تندی، خشونت و افراط باید با زبان استدلال به سراغ مخالفان رفت.
 
– برای رهبران این ادیان الهی ضرورت دارد که پیروان خود را با مطالعه آموزه‌های متون و منابع اصلی دینی راهنمایی کنند.
 
– گفت‌وگوی مستقیم بین ادیان سبب نزدیکی آنها به یکدیگر شده و در ایجاد صلح بین‌المللی نقش اساسی دارد.
 
– خدا را شاکریم که ایران همواره بستری آرام و امن برای همزیستی پیروان ادیان الهی بوده است.
 
– دبیرخانه ادیان توحیدی در اصفهان باید راه صفاخانه که مرکزی برای گفت‌وگوی ادیان توحیدی با یکدیگر بوده را ادامه دهد.

در این گزارش، سخنان علی یونسی، دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقلیت‌های قومی و دینی نیز منعکس شده است. او با یادآوری ابتکار دو سال پیش رئیس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل بیان کرد: «نقش اصلی دین، آشنایی و آشتی است و خداوند در قرآن کریم به عدل و احسان فرمان داده که باید شامل همه انسان‌‌ها شود و جایی هم اگر سخن از جنگ است، به صورت دفاع در برابر تجاوز مطرح بوده وگرنه فرمان اسلام نیکی و ارتباط با اهل کتاب است.»
 
موبد اردشیر خورشیدیان، رئیس انجمن زرتشتیان تهران نیز در این همایش با تفکیک گوهر اصلی همه ادیان از روش‌ها و آداب عبادت آنان، کار دین را انسان‌سازی از راه خردورزی دانست.

او با اشاره به سه راه «حقیقت، طریقت و شریعت» افزوده است: «بیشتر اختلاف‌ها بر سر راه‌های «طریقت» و «شریعت» است و در راه «حقیقت» که همانا خداوند است، هیچ اختلافی بین ادیان وجود ندارد. اگر ادیان نشست‌های تخصصی‌تر با هم داشته باشند، می‌‌توانند مبانی مشترک کاری پیدا کنند.»
 
شرق افزوده است: «در این همایش، پیام اسقف اعظم ارامنه اصفهان و جنوب ایران با مضمون دعا برای صلح و نفی خشونت در ادیان توحیدی قرائت شد و نمایندگان مسیحیان آشوری و کلیمیان به همراه یکی از رهبران صابئین مندایی، هر کدام در سخنانی جداگانه ضمن تشریح دیدگاه ادیان الهی در مورد صلح و عدم خشونت‌ورزی، خواستار تبادل‌نظر بیشتر بین پیروان ادیان توحیدی برای برون‌رفت از بحران افراطی‌گری و خشونت‌ورزی شدند.»
 
 
 
هنوز هم کسانی به نام اسلام با زنان به ‌درشتی سخن می گویند
این روزنامه در صفحه 20 ، یادداشت کوتاهی از فاطمه راکعی با عنوان «ما همه زنان آگاه ایران هستیم» را به چاپ رسانده و با گلایه از کار کسانی که به نام اسلام با زنان به‌درشتی سخن گفته و حرمت، کرامت و شخصیت آنها را بی‌رحمانه زیر سؤال می برند،  به رد رد‌صلاحیت زنان نامزد در انتخابات نیز اعتراض کرده است.
 

 این یاداشت که در فرازهایی به گنگی گراییده، در دفاع از فاطمه معتمدآریا، با شعار «همه ما فاطمه معتمدآریا هستیم!» به انتها رسیده و  دفاع نگارنده از شهیندخت مولاردی و معصومه ابتکار در زمان هجمه ها در ماه های گذشته را یادآوری کرده است.
 
 
 
دیگر عناوین برگزیده «شرق» امروز:
انفجار و تیراندازی در مسجد امام رضا(ع) در استان «الاحساء» واقع در شرق عربستان/منابع محلی می‌گویند این حمله تروریستی چهار شهید برجای گذاشته است. پیش‌تر نیز گروه‌های تروریستی به‌ویژه «داعش»، مساجد شیعیان در شرق عربستان را که عمدتا شیعه‌نشین هستند، هدف قرار داده بودند.

شرق هفته را با گزارشی از برگزاری هفتمین همایش بین‌المللی ادیان توحیدی آغاز کرده و یادداشت اعتراضی یکی از نمایندگان مجلس ششم از درشت گویی ها به زنان را بازتاب داده است.مرور مطبوعات/ ‌شنبه‌ 10 بهمن/ روزنامه شرق

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.