اولین خاخام زن در کنیسه‌ای در نیو جرسی

لیلا کاگدان، فارغ التحصیل مدرسه دینی خواهران یشیوا، اولین زنی است که به عنوان خاخام در کنیسه ارتدوکس در نیوجرسی مشغول به کار می شود.

به گزارش دین آنلاین به نقل از خبرگزاری هاآرتص، لیلا کاگدان از این پس با عنوان «خاخام» در این کنیسه ارتدوکس یهودی خدمت خواهد کرد.
در حکم خانم کاگدان از عنوان ربی (rabbi) یا خاخام استفاده نشده است و به جای آن عنوان «فارغ التحصیل مدرسه دینی یشیوا» به کار رفته است. مدرسه یشیوا در واقع حوزه علمیۀ خصوصی  است که در سال ۱۸۸۶ برای آموزش معارف دین یهود و تورات تاسیس شد. هدف این حوزه علمیه تربیت روحانیان زن ارتدوکس است. با وجود این گویا فارغ التحصیلان این دانشگاه نیز چندان تمایلی به استفاده از عنوان خاخام ندارند. اکثریت فارغ التحصیلان این دانشگاه از عنوان "ماهارات"، برخی از عنوان ربا (rabba)  مونث ربی و برخی دیگر از عنوان موراتینو (moratienu) به معنی معلم استفاده می­کنند. کاگدان اولین روحانی زن است که خود را با عنوان «خاخام» معرفی کرده است. کاگدان در مصاحبه‌ای تایید کرده است که این اقدام می‌تواند سبب ابراز مخالفت‌های جدی نیز شود.
شورای خاخام­های آمریکا که گروه اصولگرای ارتدوکس از خاخام­ها هستند مواضع سختگیرانۀ در این مورد اتخاذ کرده‌اند و با استخدام زنان به عنوان خاخام که به طور رسمی حق ارشاد داشته باشد مخالفت کرده‌اند.  
فهرست وظایف کاگدان در شغل جدیدش در کنیسه نیوجرسی عبارتند از: آموزش تورات به کودکان و بسترسازی لازم برای آموزش‌های دینی به بزرگسالان و کودکان. وی همچنین می‌تواند در مراسم عبادی و مراسم رسمی ازدواج شرکت کند. کاگدان در این کنیسه به طور پاره وقت حضور خواهد داشت.

لیلا کاگدان، فارغ التحصیل مدرسه دینی خواهران یشیوا، اولین زنی است که به عنوان خاخام در کنیسه ارتدوکس در نیوجرسی مشغول به کار می شود.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.