رئیس سازمان حج و زیارت: منتظر اجرای حکم دو پلیس مجرم فرودگاه جده هستیم

شرق در این شماره با پرداختن به اظهارات شخصیت‌ها در خصوص اعدام شیخ نمر باقرالنمر، نشست خبری رئیس سازمان حج و زیارت و احتمال آغاز اعزام زائر به سوریه را بازتاب داده است.

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی: شهید نمر الگوی همه‌ مسلمانان خواهد بود/سفیر پیشین کشورمان در لبنان: ایجاد فضاهای احساسی و عاطفی می‌تواند منجر به تصمیم‌گیری‌های تند و اشتباه شود.
روزنامه شرق در صفحه 1 واکنش دولت، مراجع و مسئولان به شهادت «شیخ نمر باقر النمر» روحانی شیعه‌ منتقد دستگاه حکومتی سعودی‌ها را زیر عنوان «اعدام به جرم سخن» منتشر ساخته و از قول «منصور الترکی» سخنگوی وزارت کشور عربستان نوشته: «این کشور به احکام شرعی و سنت نبوی عمل می‌کند و توجهی به نظرات دیگران در زمینه دادرسی یا اجرای احکام ندارد.».

شرق در کنار اشاره به سخن کاردار عربستان در تهران که این اقدام را قضائی و شرعی دانسته، واکنش شخصیت‌های کشورمان به این اقدام عربستان را بازتاب داده است:

یکی از برادران شهید نمر: اعدام شیخ نمر، پیام شکست عربستان در منطقه است.
آیت‌الله  هاشمی‌رفسنجانی: شهید نمر الگوی همه‌ مسلمانان و به‌خصوص شیعیان و بزرگان اسلام در سیاست و دیانت بود و خواهد بود.
علی لاریجانی: عربستان با اعدام وحشیانه شیخ نمر، گردابی برای خود به وجود آورده است.
آملی‌لاریجانی: خون شهید عزیزمان آیت‌الله نمر، سراج منیری خواهد شد برای نشان‌دادن پلیدی آل سعود بر جهانیان.
آیت‌الله مکارم‌شیرازی: اگر کسانی تاکنون تردید داشتند که کانون تکفیر در جهان، آل‌سعود هستند، با این نمونه جای تردیدی باقی نماند.
آیت‌الله صافی‌گلپایگانی: رژیم سفاک و خون‌آشام سعودی، طینت جنایتکارانه‌ خود را نشان داد.
آیت‌الله نوری‌همدانی: عربستان سعودی از مذهبی خرافی برخوردار است.
آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی: جریان خون شیخ نمر توفانی به‌پا خواهد کرد که جز با سرنگونی این نماد حقیقی شیطان، آرام نخواهد گرفت.
حسین جابری‌انصاری، سخنگوی وزارت خارجه ایران: شیخ نمر ابزاری جز سخن‌گفتن برای پیگیری اهداف سیاسی و دینی خود نداشت.
ابراهیم رحیم‌پور، معاون وزیر خارجه ایران: جامعه مسلمانان چنین جنایتی را تحمل نخواهند کرد.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: تعداد اعضای نمایندگی عربستان در ایران به حداقل ممکن کاهش یابد.
مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان: این اعدام به صلاح اسلام و مسلمین نبود.
 

شرق همچنین در یادداشتی از محمدعلی سبحانی، سفیر پیشین کشورمان در لبنان، اقدام عربستان‌سعودی در اعدام شیخ نمر و ۴۶ نفر دیگر از منتقدان سیاسی را «دمیدن بر آتش اختلافات فرقه‌ای» دانسته اما بر این نکته تاکید کرده که «راه‌حل نهایی مشکلات منطقه گفت‌وگو است» و «ایجاد فضاهای احساسی و عاطفی می‌تواند منجر به تصمیم‌گیری‌های تند و اشتباه شود.»
 
این روزنامه در صفحه 8 نیز به گفتگو با حسین رویوران، کار‌شناس ارشد خاورمیانه پرداخته و زیر عنوان «اعدام شیخ نمر نشانگر آشفتگی عربستان است»، این اعدام را نشانگر حجمِ «تحدید»های تصمیم‌گیران سعودی برای مردم آن کشور دانسته است.
این کارشناس سیاسی اعدام  شیخ نمر را نشانه‌ آشفته بودن عربستان به حساب آورده و شرط تحقق اهداف اقلیت شیعیان عربستان را ایجاد تحرکات لازم تصمیم‌گیران شیعه در راستای روشنگری سنی‌ها دانسته است.

 
 
رئیس سازمان حج و زیارت: منتظر اجرای حکم دو پلیس مجرم فرودگاه جده هستیم
روزنامه شرق در صفحه 19 گزارشی از نشست خبری سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت را منتشر ساخته و از «صدور حکم مأموران متخلف فرودگاه جده» و «احتمال اعزام زائران ایرانی به سوریه در ایام نوروز» خبر داده است.
 
اوحدی که در پاسخ به سوالی پیرامون تغییر در سهمیه حج، به تعیین آن توسط سازمان کنفرانس اسلامی اشاره کرده،  درباره وضعیت کشته‌شدگان منا گفته است: «درحال‌حاضر فقط سه زائر مفقودشده دیگر داریم که امیدواریم وضعیت آنها این هفته مشخص شود.»

رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه نشست به پرونده‌های باز بین ایران و عربستان اشاره کرده و درخصوص ماجرای دو پلیس مجرم در فرودگاه جده گفته حکم پرونده از قوه قضائیه به وزارت کشور عربستان ابلاغ شده که منتظر اجرای آن هستیم.
 
 
 
یک عضو نهضت آزادی: برداشت‌های خشونت‌آمیز از دین، خرافه‌ و پیرایه‌ است
شرق در صفحه 20 یادداشت یادداشتی از «محمد توسلی» را به چاپ رسانده و از «توسعه جهانی تروریسم» و «پاسخ گفتمانی ایران به دنیا» به عنوان دو رویداد مهم جهانی در سال 2015 یاد کرده است.
 
او با اشاره به توسعه تروریسم در سطح بین‌المللی، برداشت‌های خشونت‌آمیز از دین را خرافه‌ها و پیرایه‌هایی دانسته که به غلط به سنت پیامبر اکرم (ص) افزوده شده اند.
 
توسلی با یادآوری «روشنفکری دینی» و «اسلام رحمانی و مهربان» ایرانیان، از اتحاد افکار عمومی در مقابل تروریسم به‌ویژه داعش با عنوان یکی از مهم‌ترین حوادث سال گذشته میلادی یاد کرده است.
 

شرق در این شماره با پرداختن به اظهارات شخصیت‌ها در خصوص اعدام شیخ نمر باقرالنمر، نشست خبری رئیس سازمان حج و زیارت و احتمال آغاز اعزام زائر به سوریه را بازتاب داده است.مرور مطبوعات/ ‌یک‌شنبه‌ 13 دی/ روزنامه شرق

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.