احتیاطات محمد هاشمی در پخش موسیقی از صدا وسیما

روزنامه اعتماد در شماره امروز، به بررسی گفتمان «تاریخ فرهنگی» پرداخته و در کنار سومین بخش از «تأملاتی در روشنفکری»، سخنان احسان شریعتی در دانشگاه علامه طباطبایی را بازتاب داده است. جدیدترین قسمت از خاطرات محمدعلی ابطحی از زمان مدیریت در رادیو در دهه 60 را نیز می توان در صفحه آخر این روزنامه مرور نمود.

احسان شریعتی: دانشگاه‌ محل پژوهش و آزاداندیشی است نه پشت جبهه موسسات تجاری، سیاست و دیانت
روزنامه اعتماد در صفحه 9 به انتشار سخنان احسان شریعتی در دانشگاه علامه طباطبایی به مناسبت روز دانشجو پرداخته و ذیل عبارت «احسان شریعتی بازگشت به خویشتن را رسالت اصلی دانشجویان اعلام کرد» به این نکات اشاره داشته است:
 
– دانشگاه‌ها نه پشت جبهه موسسات تجاری، سیاست و دیانت، بلکه بنا به تعریف خود محل پژوهش، جست‌وجوگری، آزادی، آزاداندیشی و آزادی بیان است اما امروز هنوز در کشور ما دانشجویان محروم از تحصیل، ستاره‌دار و دانشجویان زندانی حضور دارند.
 
– متاسفانه با برخی تغییراتی که پس از انقلاب در سیستم آموزشی کشورمان انجام شد سیستم تعلیم و تربیت ما تبدیل به فیلتری برای تربیت و انتخاب نخبگان جهت معرفی به مراکز علمی دنیا شد.
 
– یک بار از فوکو درباره انقلاب ایران پرسیدند که آیا حکومتی دینی می‌تواند حکومتی موفق باشد. او پاسخ می‌دهد که ما با دینی بودن حکومت‌ها مشکلی نداریم بلکه با خود حکومت‌ها مشکل داریم.

یک استاد دانشگاه: «تاریخ فرهنگی» در کشور ناشناخته است
روزنامه اعتماد در صفحه 7 به انعکاس سخنرانی «حسینعلی نوذری»، پژوهشگر و نظریه‌پرداز و «نعمت‌الله فاضلی»، استاد دانشگاه در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با موضوع «تاریخ فرهنگی» پرداخته و با اشاره به پررونق بودن این گفتمان‌‌ در غرب، به ناشناخته بودن آن در کشور اشاره داشته است. اهم نکات مطرح شده در این نشست، به روایت «علی ورامینی» به این شرح است:
 
نعمت‌الله فاضلی:
– تاریخ فرهنگی بسیار در میان نسل ما مجذوبیت دارد و …. برداشت من این است که جریان تاریخ فرهنگی در ایران رونق خواهد گرفت.
 
– ما در حال گذران دوره جنینی تاریخ فرهنگی هستیم …. من فکر می‌کنم تا اینجا علوم اجتماعی در داستان نقش داشته است تا مورخان و تاریخ‌نگاران حرفه‌ای.
 
– امیدوارم روزی رشته تاریخ تمام شود. چون این حالت پیشرفت بزرگی است و ما دیگر رشته نداریم. یعنی اینقدر بالغ شده‌ایم که می‌دانیم یا می‌فهیم یا می‌توانیم تاریخ را به عنوان یک نوع رویکرد در تمام فضاهای رشته‌ای دیگر ادغام کنیم و می‌توانیم از انسان‌شناسی و مطالعات فرهنگی رویکردی بسازیم که در تاریخ وارد شود و از این طریق نگاه‌های عمیق‌تری به تاریخ فرهنگی داشته باشیم.
 
 
حسینعلی نوذری:
– تاریخ رشته‌ای آکادمیک و علمی و تخصصی است و حوزه‌ها و پرنسیب‌ها، الگوها و روش‌های مشخص خود را دارد اما به معنای این نیست که تاریخ ادعا کند می‌تواند بی‌نیاز از استفاده از دیگر جریانات نیست و استقلال داشته باشد..
 

-«برک» (نظریه‌پرداز فلسفه سیاسی) معتقد است که تاریخ احتیاج به خانه‌تکانی اساسی دارد، همان‌طور که نظریه اجتماعی. یکی از کارهایی که برک و امثالهم انجام دادند این بود که سعی کردند واگرایی و دوری که بین حوزه علوم اجتماعی و انسانی با تاریخ وجود داشته را بردارند و اینها را به یکدیگر نزدیک کنند.
 
در ادامه این گزارش، کتاب «پیتر برک» به اختصار مرور شده است.

 
 
تأملات در روشنفکری ادامه دارد
 اعتماد در صفحه 7 سومین بخش از یادداشت های موسی اکرمی با عنوان «تأملاتی در روشنفکری» را به چاپ رسانده و  در این نوبت، از «مبانی روشنفکری پژوهی» نوشته است. نگارنده ذیل عنوان «مبانی روشنفکری پژوهی» به سرفصل های «معنای پژوهش»، «گونه‌های پژوهش»، «پژوهش علمی و پیشفرض‌های آن» اشاره کرده و برای هر یک توضیحات کوتاهی نوشته است.
 
در ادامه این یادداشت، عناوین «جهان فیزیکی»، «جهان فرافیزیکی»، «جهان ذهنی»، «جهان اجتماعی»، «جهان آفریده‌های انسانی» در زیرمجموعه «پژوهش علمی و پیشفرض‌های آن» دانسته شده است.

در بخشی از این یادداشت می خوانیم:
«برحسب موضوع مورد پژوهش از یک سو، و بر حسب دیدگاه معرفتی اتخاذ شده از سوی دیگر می‌‌توان گونه‌های گوناگونی از پژوهش را تشخیص داد. نظر به این که از میان پنج دستگاه باور مدعی شناخت (علم و فلسفه و دین و عرفان و اسطوره) تنها علم و فلسفه‌‌اند که اولاً از توانایی معرفتیِ مستقیماً انسانی بهره می‌‌گیرند (یعنی تجربه و عقل)، ثانیاً بیشترین شمار انسان‌ها در تواناییِ معرفتی مورد استفاده آن‌ها مشترک‌‌اند و در این زمینه توافق و تفاهم بین الاذهانی در میان انسان‌ها وجود دارد، من در این تأملات تنها به دو گونه پژوهش، با کارایی و سودمندی خاص، توجه دارم: پژوهش علمی، و پژوهش فلسفی. این دو گونه پژوهش با رویکردهای معرفتی ویژه خود به موضوع پژوهشی خود، که ممکن است در مواردی میان هر دو دستگاه باور مدعی شناخت مشترک باشد، می‌‌پردازند….»
 
 
 
متدین‌ترین آدم‌های نسل فعلی هم نمی نشیند «کجایید‌ای شهیدان خدایی» گوش کنند
 این روزنامه که به صورت هفتگی خاطرات محمدعلی ابطحی در مدت زمان مدیریت رادیو در دهه ۶٠ را منتشر می کند، در این قسمت آورده است:
 
-آقای محمدهاشمی با وجود اینکه در خارج درس خوانده بود اما روی موسیقی حساسیت ویژ‌ه ای به خرج می‌داد. یعنی اعتقاد داشت که باید خیلی مواظب موسیقی بود که مبادا روز قیامت به خاطر موسیقی جلوی ما را بگیرند.
-یک بار نمی‌دانم بر اساس گزارش چه کسی یا چه مرجعی، آقای محمد هاشمی به عنوان مدیرعامل تماس گرفتند و گفتند که در میان برنامه‌ای اجتماعی موزیکی پخش شده که از موزیک‌های اختصاصی فیلم‌های پورنو است .این استدلال آن زمان مطرح شد و مدیر هماهنگی هم قضیه را دنبال کرد که چرا اصلا از بخش‌های ممنوعه آرشیو، نواری بیرون آمده است و دست تهیه‌کننده قرار گرفته. دو، سه روز وسط حیاط رادیو یک پیکان پلیس می‌آمد و متوقف می‌شد و پرس و جو از کارمندان آرشیو انجام می‌شد.
 

 -این ماجرا به یک صورتجلسه‌ای ختم شد که بخش موسیقی باید از رادیو جدا و یک بخش مستقل درست شود زیرنظر مدیرعامل. اگر کسی می‌خواهد تاریخ موسیقی و به خصوص رادیو را بخواند این ماجرا خیلی مهم است.

– یعنی می‌خواهم بگویم متدین‌ترین آدم‌های نسل فعلی را هم نمی‌شناسم که بنشیند «کجایید‌ای شهیدان خدایی» را گوش کند و لذت موسیقی ببرد. واقعا حسم این است که حتی متدین‌ترین‌ها هم اینگونه نیستند ولی آن موقع این برای ما خیلی مهم بود که بتوانیم آرام‌آرام این راه را باز کنیم.
 
 
 
دیگر عناوین برگزیده «اعتماد» امروز:
 
رییس مجلس شورای اسلامی: وحدت میان مسلمین لازمه برقراری آرامش در منطقه است
 
رییس قوه قضاییه: حقانیت و مظلومیت مذهب شیعه بر همه جهانیان آشکار خواهد شد
 
رییس‌جمهور مصر: تجزیه، کشورهای عرب را تهدید می‌کند
 

روزنامه اعتماد در شماره امروز، به بررسی گفتمان «تاریخ فرهنگی» پرداخته و در کنار سومین بخش از «تأملاتی در روشنفکری»، سخنان احسان شریعتی در دانشگاه علامه طباطبایی را بازتاب داده است. جدیدترین قسمت از خاطرات محمدعلی ابطحی از زمان مدیریت در رادیو در دهه 60 را نیز می توان در صفحه آخر این روزنامه مرور نمود.مرور مطبوعات/ ‌سه‌شنبه‌ 17 آذر / روزنامه اعتماد

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.