هنرمند ارمنی هم سرزمین، سمفونی‌ «عاشورا» را می نویسد

«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه «اعتماد» را مرور کرده است: «لوریس چکناواریان، هنرمند ارمنی هم سرزمین، برای «عاشورا» سمفونی‌ می نویسد»، «سخنگوی وزارت ارشاد: نقدها باید دلسوزانه باشد تا هنر اسلامی و دینی ما را اعتلا دهد/ امیدواریم فیلم رستاخیز از وضعیت معطلی بیرون ‌آید» و «کتابی برای شرح اعتدال در اندیشه اسلامی ایرانی»

هنرمند ارمنی هم سرزمین، سمفونی‌ «عاشورا» را می نویسد
روزنامه اعتماد در صفحه ۱۲ به اجرایی شدن مقدمات نگارش اپرایی برای واقعه عاشورا توسط چکناواریان پرداخته  و از حضور او در مراسم عزاداری مردم بوشهر در روز عاشورای حسینی خبر داده است:

«لوریس چکناواریان» ارمنی‌تبار است؛ اما سال‌هاست که حضور پررنگی در عزاداری سالار شهیدان دارد؛ به طوری که در نگارش «رستم و سهراب» به این مساله اشاره کرد که در بخش‌هایی از آن از همین عزاداری‌ها بهره گرفته است؛ او حالا می‌خواهد سمفونی‌ای درباره «عاشورا» بنویسد؛ از همین روی امسال نیز در روز عاشورای حسینی در مراسم عزاداری مردم بوشهر حضور داشت و در برنامه اهدای شال به نوحه‌خوانان که یکی از مراسم سنتی در عزاداری سالار شهیدان در این شهر است، شرکت کرد.

«لوریس چکناواریان» در مرکزی که به نام «مرکز سمفونی موسیقی مذهبی بوشهر» شهرت دارد، به صورت نمادین شالی را به یکی از مداحان این ویژه برنامه اهدا کرد. او می‌گوید که تصمیم دارد موسیقی منطقه بوشهر را در سمفونی عاشورا به کار ببرد. در این مراسم البته رضا یزدانی و همچنین محسن شریفیان نیز حضور داشتند. مراسم «اهدای شال» از سنت‌های مراسم عزاداری مردم بوشهر است که برخی پیشکسوتان منطقه ضمن تایید کار نوحه‌خوان و اهدای شال به او، مقداری پول نیز می‌دهند.

""

این هنرمندان همچنین در منطقه «ظلم آباد» بوشهر که هر ساله در ایام عزاداری حضرت سیدالشهدا میزبان تعدادی از گروه‌های برجسته سنج و دمام‌زنی منطقه بوشهر است، حضور یافتند. بسیاری از توریست‌های کشورهای مختلف نیز هرساله با حضور در این منطقه از کشورمان که از برنامه‌های متنوعی در حوزه عزاداری امام حسین(ع) برخوردار است، استقبال خوبی به این برنامه‌ها نشان داده‌اند.»

سخنگوی وزارت ارشاد: نقدها باید دلسوزانه باشد تا هنر اسلامی و دینی ما را اعتلا دهد/ امیدواریم فیلم رستاخیز از وضعیت معطلی بیرون ‌آید
اعتماد در صفحه ۱۲ از قول سخنگوی وزارت ارشاد خبر داده است که «کسی ممنوع‌الکار نیست» و نوشته است:

«این روزها بار دیگر حاشیه بر متنِ هنر غلبه کرده است. لیستی از ممنوع‌الکارهای موسیقی منتشر شده، دلواپسان تلاش کرده‌اند تا بار دیگر بحران جدیدی را برای وزارت ارشاد به وجود بیاورند و با ادعای تک‌خوانی زنان در اپرای عاشورا، حاشیه‌های جدیدی را به وجود آوردند. از آن طرف همچنان ارسال فیلم «محمد رسول‌الله(ص) » محل مناقشه است. «حسین نوش‌آبادی» سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، روز گذشته در دیدار خود با اهالی رسانه تلاش کرد تا به تمامی این اتهامات پاسخ دهد.

""

او در سوالی پیرامون نحوه اکران فیلم «محمد رسول‌الله (ص) » در مراسم اسکار و مجامع بین‌المللی، توضیح داد: «همان‌طور که می‌دانید فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» از فیلم‌های ارزشمند سینمای ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بوده که واجد ویژگی‌های ارزشمند فنی، هنری و سینمایی است. همین موضوع باعث شده تا این فیلم از قابلیت‌های بسیار بالایی برای عرضه و اکران جهانی برخوردار باشد.
خوشبختانه با اقداماتی که تاکنون انجام گرفته، این اثر سینمایی به عنوان فیلم منتخب کشورمان برای حضور در مراسم اسکار معرفی شده است. قانون آکادمی اسکار برای شرکت فیلم‌های خارجی در این مراسم این است که فیلم‌های متقاضی از مهرماه سال قبل تا مهرماه سال بعد اکران شده باشند و چون فیلم «محمد رسول‌الله (ص) » دارای این ویژگی‌ها بود، شورای انتخاب ما غیر از توجه به نکات فنی و در نظر گرفتن این شرایط آن را برای حضور در مراسم اسکار معرفی کرد. البته بر اساس ضوابط و قوانین بین‌المللی موجود، فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» هم می‌تواند در مراسم اسکار شرکت کند و هم اکران بین‌المللی نیز داشته باشد. به هر ترتیب ما این شانس را برای فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» قایل هستیم که این اثر ارزشمند جهانی بتواند جوایز متعدد جهانی را از آن خود کند.

او همچنین درباره ابهامات مطرح شده در اپرای عاشورا، چون وزیر ارشاد به حمایت تمام از این حرکت فرهنگی پرداخت و گفت: «اپرای عاشورا با تعزیه‌خوانی مدرن، تلاش کرد تا گوشه‌ای از واقعه کربلا و عاشورا را در قالب یک اثر هنری به تصویر بکشاند. این در حالی است که مقام معظم رهبری نیز در فرمایشات خودشان همواره به این موضوع تاکید داشتند هر اندیشه و باوری که در قالب هنر بگنجد، ماندگار می‌شود. در این میان، اجرای این برنامه هنری برای تعظیم و بزرگداشت یک حرکت برخاسته از اعتقادات دینی و مذهبی ما و جلوه‌های فرهنگ عاشورا صورت گرفته بود. این اثر موسیقایی کار بسیار ارزشمند و قابل تقدیری است که با حضور هنرمندان شایسته ارکستر سمفونیک تهران و بهره‌گیری از متون قانونی و نثر موجود در کتاب‌های مرتبط با فرهنگ عاشورایی، اپرایی را تحویل مخاطب دادند که نه تنها قابل ارایه در صحنه‌های داخلی کشورمان است بلکه می‌تواند در بسیاری از کشورهای اسلامی نیز قابل استفاده باشد.»

او البته به انتقادات مطرح شده در این اپرا نیز اشاره کرد و با بیان این مطلب که به تصویر کشیدن جلوه‌هایی از فرهنگ ناب عاشورا حرکتی بسیار قابل تقدیر است؛ به همین خاطر اگر نقدی نیز مطرح می‌شود باید به صورت دلسوزانه باشد تا هنر اسلامی و دینی ما را اعتلا دهد، افزود: «کسانی با انگیزه‌های خاص صنفی یا سیاسی فیلمی از نمای نزدیک می‌گیرند تا بتوانند ادعا کنند که تک‌خوانی صورت گرفته است؛ در حالی که من و آقای وزیر هر دو اجرا را از نزدیک مشاهده کردیم و دیدیم که چنین چیزی وجود ندارد و علاوه بر آن در روزهای قبلی و بعدی حضور ما در اپرای عاشورا هم هیچ موردی از رفتارهای نامتعارف و پوشش نامناسب گروه اعلام نشده است.»
….
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تکلیف نهایی اکران فیلم «رستاخیز» نیز توضیح داد: «ما برای اشکالات موجود در فیلم «رستاخیز» تمام اقدامات لازم را انجام داده‌ایم و امیدوارم با انجام اصلاحات و رفع مشکلی که پیرامون اکران این فیلم صورت می‌گیرد به زودی شاهد نمایش این اثر سینمایی باشیم.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با کلیت فیلم «رستاخیز» مشکلی نداشته و ندارد و بر این باور است که این فیلم سینمایی از آثار ارزشمند ما است. البته تنها انتقاد موجود در این فضا، تصویر شخصیت‌های فیلم است که اگر بتوانیم با اقدام هنرمندانه مشکل را حل کنیم، قطعا اکران آن نیز از این وضعیت معطلی بیرون می‌آید و ما شاهد نمایش عمومی آن خواهیم بود. البته این حساسیتی که در داخل کشور پیرامون اکران «رستاخیز» وجود داشته در خارج از کشور وجود ندارد و تا آنجایی که بنده در جریان هستم این فیلم توانسته در بسیاری از کشورها با اقبال مخاطب روبه‌رو شود.»

کتابی برای شرح اعتدال در اندیشه اسلامی ایرانی
این روزنامه در صفحه ۷ به معرفی کتاب «اعتدال در اندیشه اسلامی ایرانی» پرداخته و زیر عنوان «سبقه{!} ملی و دینی اعتدال» می نویسد:

«اعتدال از مفاهیمی بود که با روی کار آمدن دولت یازدهم به ریاست حسن روحانی مورد بحث، نقد و نظر توسط بسیاری از صاحب‌نظران مباحث سیاسی و مدرسان رشته‌های مختلف علوم انسانی – از تاریخ و جامعه‌شناسی گرفته تا فلسفه و علوم سیاسی- قرار گرفت.

""

برگزاری همایش‌ها و سمینارها به موازات انتشار یادداشت‌ها و مقالات متعدد در مورد تعریف «اعتدال» و حدود و ثغور آن از جمله جلوه‌های این مفهوم در سپر سیاسی – اجتماعی کشور بود و شاید تاکنون نیز باشد. در همین راستا کتابی با عنوان «اعتدال در اندیشه اسلامی ایرانی» توسط جمعی از نویسندگان و زیرنظر سید محمد امین قانعی‌راد، رییس انجمن جامعه‌شناسی ایران و سید رضا صالحی به چاپ رسید. اشرف بروجردی، محمد عثمانی، علی محمد حاضری، علی زمانیان و… از جمله نویسندگان این کتاب هستند. نویسندگان این کتاب هر کدام به فراخور تخصص و ذوق‌شان سعی کرده‌اند از زاویه‌ای خاص به بیان معنا و مفهوم «اعتدال» بپردازند.»

دیگر عناوین منتشر شده در «اعتماد» امروز:

یادداشت «مولانا‌خوانی را با مثنوی آغاز کنید » به قلم بهاءالدین خرمشاهی

«منتظر مذاکره ایران- عربستان نباشید»، گفتگو با محمدعلی مهتدی

نخستین پاسخ رسمی لاریجانی به دلواپسان: برخی جای فضیلت و رذیلت را اشتباه گرفته‌اند

«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه «اعتماد» را مرور کرده است: «لوریس چکناواریان، هنرمند ارمنی هم سرزمین، برای «عاشورا» سمفونی‌ می نویسد»، «سخنگوی وزارت ارشاد: نقدها باید دلسوزانه باشد تا هنر اسلامی و دینی ما را اعتلا دهد/ امیدواریم فیلم رستاخیز از وضعیت معطلی بیرون ‌آید» و «کتابی برای شرح اعتدال در اندیشه اسلامی ایرانی»مرور مطبوعات/ ‌سه‌شنبه ۵ آبان / روزنامه اعتماد

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.