آمار رسمی عربستان از جان باختگان منا: ٧١٧ نفر / آمار واقعی: ۴٧٠٠ نفر

«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه «اعتماد» را مرور کرده است: «وزیر کشور: برکناری برخی مسوولان و وزرای عربستان، جبران کننده کوتاهی‌ها نیست» و «رییس سازمان حج و زیارت: علت اصرار عربستان به آمار ٧١٧ کشته در منا، توجیه سوءمدیریت‌ در تامین امنیت زایران است»

روزنامه اعتماد تیتر اصلی خود را از میان سخنران رئیس جمهوری در سازمان ملل برگزیده و با عبارت «به نام ملت سوگوار ‌سخن می‌گویم»، از حادثه منا یاد کرد.

وزیر کشور: برکناری برخی مسوولان و وزرای عربستان، جبران کننده کوتاهی‌ها نیست
این روزنامه در صفحه ۱۳ از قول وزیر کشور، ربوده شدن مقامات سیاسی و نظامی در منا را شایعه دانسته و عبارت «جان‌باختگان منا بیش از اینهاست» را برجسته ساخته است.

در این خبر از قول عبدالرضا رحمانی‌فضلی آمده است:
– رییس‌جمهور از نخستین لحظات، دستورات ویژه‌ای را برای رسیدگی به این موضوع صادر کرد و هیات دولت نیز جلسه فوق‌العاده تشکیل داد و ستاد پیگیری وضعیت حجاج با مسوولیت وزارت کشور با حضور وزارتخانه‌های امور خارجه، فرهنگ و ارشاد اسلامی، راه و شهرسازی، بهداشت و درمان، نیروی انتظامی، سازمان حج و زیارت، هلال احمر و هواپیمای کشوری تشکیل شد که متناظر این ستاد نیز در استان‌ها با مسوولیت استانداران تشکیل شد.

– رییس‌جمهور روزانه چندین بار با معاون اول و دیگر دستگاه‌های اجرایی تماس می‌گیرد و همچنین مسوولیت پیگیری این حادثه را در گروه خودشان به آقای نهاوندیان و فریدون واگذار کرده است.

– بر اساس آخرین آماری که به ما رسیده است، تعداد کل جان‌باختگان در مناسک حج بسیار بیشتر از آنچه که در قبل اعلام شده بود، است اما در حال حاضر نمی‌توانم آمار قطعی ارایه دهم و به محض رسیدن آمار جدید آن را به اطلاع مردم خواهیم رساند.

– خبرهایی به ما رسیده که برخی از کشورها به توافق رسیده‌اند که اجساد را در داخل عربستان دفن کنند و از بردن آنان به کشورهای خود خودداری کرده‌اند، اما ما اعلام کرده‌ایم که تمام پیگیری‌ها، اقدامات اجرایی و فعالیت خود را برای منتقل کردن همه زایران، مفقودان، جان‌باختگان و مجروحان به کار خواهیم گرفت و عربستان نیز مسوول است در این زمینه با ما همکاری‌های لازم را انجام دهد.

– همان طور که رهبر معظم انقلاب و رییس‌جمهور اشاره داشتند، عربستان باید مسوولیت این حادثه را بپذیرد و ضمن عذرخواهی با عواملی که در مدیریت مراسم حج کوتاهی کردند، برخورد کنند البته تاکنون نیز برخی مسوولان و وزرا را برکنار کرده‌اند، اما این کافی نیست و امیدواریم با برخورد منطقی، قانونی و مناسب در این مرحله بتوانند کوتاهی‌های انجام شده را جبران کنند.

– یک مراسم استقبال، تکریم و تشییع باشکوه به صورت رسمی توسط مسوولان برای جان‌باختگان انجام خواهد شد.

رییس سازمان سازمان حج و زیارت: علت اصرار عربستان به آمار ٧١٧ کشته در منا، توجیه سوءمدیریت‌ در تامین امنیت زایران است
اعتماد در صفحه ۱۴ نیز گزارشی در خصوص فاجعه منا منتشر ساخته و از قول استاندار تهران به نامشخص بودن زمان بازگشت پیکر حجاج اشاره کرده است.

در این گزارش آمده است:
– با گذشت شش روز از حادثه منا، رییس سازمان حج از افزایش آمار کشته‌های همه کشورها به ۴٧٠٠ نفر خبر داده و علت اصرار عربستان به آمار ٧١٧ کشته را توجیه سوءمدیریت‌شان در تامین امنیت زایران اعلام کرده است.

– براساس آخرین آمار سازمان حج و زیارت تعداد جانباختگان ایرانی حادثه منا به ٢٢٨ نفر افزایش یافت. هنوز از سرنوشت ٢۴٨ ایرانی مفقود شده خبری در دست نیست.

– رییس سازمان حج و زیارت: افزایش آمار جانباختگان ایرانی پس از شمارش دو کانتینر از ٢١ کانتینر حاوی اجساد کشته‌شدگان اتفاق افتاده است. این کانتینرها حامل دست‌کم ٣٠٠٠ جسد است و باید تیم تحقیق و تفحص سازمان حج و زیارت تک‌تک آنها را شناسایی کند که احتمال دارد با این اقدام آمار جانباخته‌های ایرانی افزایش یابد.

دیگر عناوین منتشر شده در «اعتماد» امروز:

« افراد عاقل کنار زده‌ نشوند »، گفتگو با سیدمهدی طباطبایی درباره اخلاق و سیاست/ منتشر شده در کرگدن، ضمیمه امروز «اعتماد»

« طرح روسیه درباره سوریه با هماهنگی ایران است »، گفتگو با محمدعلی مهتدی، تحلیلگر ارشد مسائل خاورمیانه/با تنظیم محمدابراهیم ترقی‌نژاد

افغانستان زیر چکمه تروریست‌ها / طالبان به «قندوز» حمله کرد

«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه «اعتماد» را مرور کرده است: «وزیر کشور: برکناری برخی مسوولان و وزرای عربستان، جبران کننده کوتاهی‌ها نیست» و «رییس سازمان حج و زیارت: علت اصرار عربستان به آمار ٧١٧ کشته در منا، توجیه سوءمدیریت‌ در تامین امنیت زایران است»مرور مطبوعات/ ‌‌سه‌شنبه‌ ۷ مهر/ روزنامه اعتماد

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.