سیدمحمد بهشتی: تحقیر بنای مبارک مسجدالحرام و تصرف‌ در ابنیه مقدس عربستان وحشیگری است

«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه «شرق» را مرور کرده است: «رهبری: حرکت به سمت جامعه آرمانی با خلقیات و سبک زندگی اسلامی، صیرورت و تحول دائم به سمت پروردگار است/ اسلامِ سکولار و منحصر در عمل شخصی و اسلامِ بدون جهاد و شهادت و نهی‌ازمنکر، مورد قبول ملت ایران نیست »، «آهنگ‌ساز برجسته هندی: نیت فیلم «محمد» ایجاد اتحاد میان بشریت‌، رفع تصورات غلط و گسترش پیام مهربانی‌است»، « سیدمحمد بهشتی: هیچ اثر و بنایی به‌عنوان سند تاریخی بر حضور حضرت مسیح(ع) وجود ندارد/ممکن است در بنای کعبه و آرامگاه مبارک حضرت رسول(ص) هم شیطنت‌هایی صورت گرفته باشد/ تحقیر بنای مبارک مسجدالحرام با برج ساعت تنها یکی از نمونه‌های بی‌ادبی به این مکان‌ مقدس است/ اقدامات خودسرانه و دخل‌وتصرف‌های غیراصولی در ابنیه مقدس عربستان وحشیگری است»، «به دستور پادشاه عربستان دو نفر از بستگان هرکدام از قربانیان حادثه سقوط جرثقیل به حج مشرف خواهند شد»

رهبری: حرکت به سمت جامعه آرمانی با خلقیات و سبک زندگی اسلامی، صیرورت و تحول دائم به سمت پروردگار است/ اسلامِ سکولارِ منحصر در عمل شخصی و اسلامِ بدون جهاد و شهادت و نهی‌ازمنکر، مورد قبول ملت ایران نیست
روزنامه شرق در انعکاس سخنان رهبری در دیدار با فرماندهان و کارکنان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عبارت «دوری مطلق از مسائلی که به کرامت سپاه لطمه می‌زند» را برجسته ساخته و با یادآوری نکاتی در خصوص اقدامات دشمن آورده است:

– دشمن، استکبار جهانی، و مظهر کامل آن آمریکاست که رژیم‌های مرتجع و انسان‌های ضعیف‌النفس، عوامل آن هستند.

– لازمه پاسداری از انقلاب، شناخت نقاط ضعف معرفتی و عملی دشمن و توجیه افرادی است که هنوز شناخت صحیح از دشمن ندارند.

– برخلاف تصورات و القائات اتاق فکرهای بیگانه که در داخل هم عده‌ای آنها را تکرار می‌کنند، انقلاب تمام‌شدنی نیست و تبدیل آن به «جمهوری اسلامی» به معنایی که آنها فکر می‌کنند امکان‌پذیر نخواهد بود.

– عزت ملی، استقلال به معنای آزادی ملی از ظلم و ستم و تسلط زورگویان جهانی، پیشرانی همراه با معنویت در علم و تمدن جهانی، عدالت، رفاه، خلقیات اسلامی و سبک زندگی اسلامی از جمله خصوصیات حیات طیبه است.

– ترسیم آرمان‌های اساسی، اولین گام یک انقلاب است و این اصول و آرمان‌ها برخلاف وسائل و روش‌ها تغییر‌ناپذیرند.

– آرمان همان حیات طیبه ای است که در قرآن به آن اشاره شده است. حیات طیبه، شامل همه مواردی می‌شود که یک ملت برای دستیابی به سعادت به آنها نیاز دارد.

– عزت ملی، استقلال به معنای آزادی ملی از ظلم و ستم و تسلط زورگویان جهانی، پیشرانی همراه با معنویت در علم و تمدن جهانی، عدالت، رفاه، خلقیات اسلامی و سبک زندگی اسلامی و ایمان به الله و کفر به طاغوت از جمله خصوصیات حیات طیبه است و حرکت به سمت این جامعه آرمانی، حرکتی مستمر و در واقع صیرورت و تحول دائم به سمت پروردگار است.

– غرب در تبلیغاتی که در داخل هم به نوعی تکرار می‌شود، برای تضعیف تدریجی تنفر ملت از استکبار می‌گوید لازم نیست هرکسی به خدا ایمان دارد به طاغوت کافر باشد، اما ایمان به پروردگار و کفر به طاغوت یک ویژگی به هم‌پیوسته حیات طیبه است.

– غرب می‌خواهد ما اصول خود را در سیاست خارجی دخالت ندهیم اما فکر و عقیده و ایدئولوژی در همه زمینه‌ها راهنمایی تعیین‌کننده به شمار می‌رود.

– اسلام، پایه و همه محتوای انقلاب است، اما عده‌ای از اسم اسلام هم می‌ترسند و به‌جای انقلاب اسلامی، می‌گویند انقلاب ۵٧.

– اسلامِ متکی بر عقل و نقل و مستند به قرآن و معارف پیامبر و اهل‌بیت علیهم‌السلام، مبنای انقلاب ماست که در همه محافل به‎روز جهان، با منطقی قوی، قابل ارائه و دفاع است

– اسلامِ منحصر در عمل شخصی، اسلامِ سکولار، اسلامِ بدون جهاد و شهادت و بدون نهی‌ازمنکر، مورد قبول ملت ایران نیست و «اسلامِ انقلاب» را می‌توان در آیات قرآن و وصیت‎نامه امام(ره) و سخنان و مکتوبات ایشان جست‌وجو کرد.

– با استحکام روزافزون بافت معنوی و فکری و عملی خود، پرهیز شدید از بهانه‌دادن به دست دیگران، دوری مطلق از مسائلی که به کرامت سپاه لطمه می‌زند و حرکت در خط مستقیم انقلاب در زمینه‌های اقتصادی، مالی و سیاسی، شأن و شخصیت سپاه پاسداران را قدردانی و مراقبت کنید.

آهنگ‌ساز برجسته هندی: نیت فیلم «محمد» ایجاد اتحاد میان بشریت‌، رفع تصورات غلط و گسترش پیام مهربانی‌است
شرق در صفحه ۱۰، خبری با عنوان «واکنش آهنگ‌ساز فیلم «محمد(ص)» به یک فتوا » منتشر ساخته و نوشته است:
«آهنگ‌ساز هندی فیلم «محمد(ص)» با انتشار متنی در فیس‌بوک، به گروه‌هایی که خواستار لغو اکران این فیلم در این کشور شده بودند، پاسخ داد.

ای . آر. رحمان، آهنگ‌ساز فیلم «محمد(ص)» و برنده دو جایزه اسکار است که در هند به دنیا آمد اما در سال ۱۹۸۹ در ۲۳ سالگی به دین اسلام گروید و نام خود را تغییر داد. رحمان، سازنده آهنگ فیلم «زاغه‌نشین میلیونر» هم هست.

او به‌تازگی به اقدام گروه‌هایی همچون آکادمی رضا در بمبئی واکنش نشان داده و با انتشار متنی در فیس‌بوک نوشته است: «اگر در روز قیامت سعادت ملاقات با خداوند را داشتم، در پاسخ به این پرسش پروردگار که «با ایمان‌، استعداد‌، پول، شهرت و سلامتی که به تو دادم چرا برای فیلمی درباره پیامبرم محمد(ص) آهنگ نساختی چه باید بگویم؟ فیلمی که نیتش ایجاد اتحاد میان بشریت‌، رفع تصورات غلط و گسترش این پیام است که زندگی یعنی مهربانی‌، دست‌گیری از ناتوان و در خدمت بشریت‌بودن و نه کشتن بی‌گناهان».

آکادمی رضا به‌عنوان یک گروه اسلامی در بمبئی هند‌، به بهانه اینکه استفاده از نام پیامبر اکرم(ص) در عنوان فیلم ممکن است به اشتباه انتقادات نسبت به فیلم را متوجه پیامبر کند و همچنین درباره به‌تصویرکشیدن چهره پیامبر اسلام(ص)، علیه، آهنگ‌ساز فیلم و مجید مجیدی، کارگردان ایرانی، فتوا صادر کرد.

سیدمحمد بهشتی: هیچ اثر و بنایی به‌عنوان سند تاریخی بر حضور حضرت مسیح(ع) وجود ندارد/ممکن است در بنای کعبه و آرامگاه مبارک حضرت رسول(ص) شیطنت‌هایی صورت گرفته باشد/ تحقیر بنای مبارک مسجدالحرام با برج ساعت تنها یکی از نمونه‌های بی‌ادبی به این مکان‌ مقدس است/ اقدامات خودسرانه و دخل‌وتصرف‌های غیراصولی که در ابنیه مقدس عربستان وحشیگری است
این روزنامه در صفحه آخر، گفتگوی سعید برآبادی با سیدمحمد بهشتی را ذیل عنوان «مکان‌های مقدس عربستان، تعلقی به دولتشان ندارد» را منتشر ساخته و آورده است:

«یک توفان ساده و سقوط داربست‌های ساخت‌وسازها، جان ده‌ها نفر را در سرزمین وحی گرفته است. «سیدمحمد بهشتی»، عضو شورای‌عالی میراث فرهنگی، درباره ابعاد این اتفاق در حوزه میراث فرهنگی و هویت مسلمانان بیشتر توضیح می‌دهد»

‌- اتفاقی که اخیرا در مکه به کشته‌شدن ده‌ها مسلمان ختم شده را چطور ارزیابی می‌کنید؟
* اتفاقی که در مکه مکرمه افتاده، از ابعاد مختلفی قابل بررسی است. از منظر میراث فرهنگی، مسئله اصلی اینجاست که چه مسجدالحرام و چه مسجدالنبی، جزء مهم‌ترین آثار تاریخی و هویتی مربوط به تاریخ اسلام هستند و اهمیتشان برای جامعه مسلمانان و جامعه جهانی آنجاست که در میان تمام انبیا، تنها پیامبری که آثار مستندی از ایشان به جا مانده و ما شواهد عینی در مورد حضورشان داریم، پیامبر اکرم(ص) هستند. به عبارت دیگر اگر در مورد حضرت مسیح(ع) تأمل تاریخی کنید، هیچ اثری و بنایی که دلالت بر حضور ایشان کند و بتوان به‌عنوان یک سند تاریخی و میراثی به آن نگاه کرد، وجود ندارد و شاید به همین خاطر برخی تاریخ‌نادانان منکر وجود این پیامبر خدا شده‌اند. اما اسلام تنها دین و حضرت محمد(ص) تنها پیامبری است که در موردشان با استناد به همین بناهای به‌جامانده، می‌توان گفت که اسناد روشنی درباره حضورشان وجود دارد.
ما دقیقا می‌دانیم که خانه حضرت رسول(ص) کجا قرار دارد، مسجدهایی که به دست ایشان ساخته شده کجا هستند و… بنابراین وجود و حفظ این آثار به‌لحاظ میراث فرهنگی برای تمام مردم جهان یک مسئله مهم و برای مسلمانان یک مسئله حیاتی است. ما مسلمانان به اعتبار اینکه چنین بناهایی اسناد هویتی مسلمانان جهان هستند باید اصالتشان را حفظ کنیم و اجازه دخل‌وتصرف در آنها را نداریم.

‌- آیا این شواهد تاریخی با وجود این‌همه ساخت‌وساز و دگرگونی در بافت شهری آنجا، همچنان وجود دارند؟
* با وجود این متأسفانه تمام شواهد تاریخی در این زمینه از بین رفته‌اند و شاید تنها بنای کعبه و آرامگاه مبارک حضرت رسول(ص) باشد که در آن دست نبرده‌اند که البته حتی همین موضوع هم یک فرضیه است و ممکن است در این بناها هم شیطنت‌هایی صورت گرفته باشد. مهم اینجاست که اساسا می‌بینیم اصالت این آثار را به‌عنوان یک اثر مسلم و یک سند تاریخی نادیده گرفته‌اند.

‌- فارغ از نگاه تاریخی، جایگاه این بناهای مقدس در فرهنگ جهانی کجاست؟
* من معتقدم که حتی اگر به این بناها به‌عنوان یک اثر تاریخی نگاه نکنیم، باید به‌عنوان یک مکان مقدس، ادب حضور در آنها را بجا بیاوریم و از گردن‌کشی در مقابل آنها خودداری کنیم. متأسفانه این اتفاق هم حتی نیفتاده و شاهدیم که در مجاورت مسجدالحرام تا ارتفاعی که امکانش را داشته‌اند، آسمان‌خراش ساخته‌اند و عامدانه یا سهوا آن بنای مبارک را تحقیر کرده‌اند. در مکان‌های مقدس، دارالضیافه‌هایی ساخته‌اند که ویژگی‌شان این است که مسجد زیر پایش قرار دارد. اساسا نهایت بی‌ادبی به این مکان‌های مقدس اتفاق افتاده که برج ساعت تنها یکی از نمونه‌های آن است.

‌- اما استدلال ساخت این هتل‌ها، ایجاد امکان رفاه بیشتر برای حجاج و زائران است.
* ما هم می‌دانیم که جمعیت زیاد شده و نیازهای آنها باید پاسخ داده شود اما می‌توان این خدمات را به ترتیبی به آنها ارائه کرد که تقدس مکان و ادبی که باید در موردش بجا آورده شود، زیر سؤال نرود. اصولا هنر معماری و طراحی شهری همین است که بتواند به این سؤال‌ها جواب‌های قانع‌کننده‌ای بدهد اما می‌بینیم که متأسفانه هنر معماری در ساخته‌های جدیدشان تنها به تزئینات پرجاه‌وجلال خلاصه شده است.

– وقتی که یک بنا چنین اهمیتی برای جامعه بزرگ مسلمانان دارد آیا یک دولت یا حکومت حق هرگونه دخل‌وتصرف در آن را دارد؟
* مکان‌های مقدسی که در عربستان وجود دارند، تعلقی به دولت عربستان ندارند، آنها صرفا امانتدار این مکان‌ها هستند از سوی مسلمانان جهان. کعبه، قبله تمام مسلمانان است و نمی‌شود بدون مشورت و مشارکت تمام مسلمانان در این مکان‌های مقدس، تغییراتی را انجام داد. اما متأسفانه ساخت‌وسازهای تازه در این کشور چنان بدون مشورت و خودسرانه صورت می‌گیرد که حتی بسیاری از حجاج از آنها بی‌اطلاع هستند. به اعتقاد من این نهایت وحشیگری است و فکر می‌کنم این اقدامات خودسرانه و دخل‌وتصرف‌های غیراصولی که در ابنیه مقدس عربستان می‌شود، از حالت عادی خارج شده و به یک حالت غیرعادی بدل شده است.

‌- چرا مسلمانان به این موضوع اعتراض نمی‌کنند؟
* بهتر است ابتدا این سؤال را مطرح کنیم که چطور قرار است مسئولان کشور عربستان به خاطر این دست‌اندازی‌ها، جوابگوی مسلمانان باشند و بعد بپرسیم که چرا جامعه اسلامی، مسئولان این کشور را بابت این رفتارشان مؤاخذه نمی‌کنند. امروز شاهد هستیم که در حق مکان مقدسی که اختیار آن با جمعیتی بیش از یک میلیارد نفر است، خطاهای فاحش تاریخی شکل گرفته و این موضوع حکایت از آن دارد که مکان‌های مقدس مسلمانان جهان در شرایط امروز تحت چه نوع حاکمیتی اداره می‌شوند.

‌- چگونه از نوع اداره این مکان‌ها می‌شود به هویت حکومت‌ها و دولت‌ها در عربستان پی برد؟
* نگاهی به دوره‌های مختلف حکومت در کشور عربستان یادآور خاطرات تلخی چون تخریب مسجدالحرام، به‌سرقت‌رفتن سنگ حجرالاسود و ضایعه‌هایی این‌چنینی است. به اعتقاد من، دوره فعلی هم دوره‌ای گذراست و خواهد گذشت. ما در دوره‌های قبل تاریخی شاهد بوده‌ایم کسانی که دست به تخریب در سرزمین مقدس مسلمانان زده‌اند، بعدها با زشتی از آنها یاد شده و این‌بار، کسانی که به بهانه ساختن، ویران می‌کنند نیز به زشتی در تاریخ ثبت خواهند شد.

دیگر عناوین منتشر شده در «شرق» امروز:

برگزاری شو لباس زنانه اسلامی / مشاور امور بانوان وزارت صنعت، معدن و تجارت از برگزاری شو لباس زنانه اسلامی خبر داد و گفت: مقدمات برگزاری این نمایشگاه در حال فراهم‌شدن است و به‌زودی آن را در تالار وحدت برگزار می‌کنیم.

معاون منابع انسانی قوه قضائیه: جذب قاضی زن منع قانونی ندارد / جذب قضات خانم به صورت قانونی منعی ندارد؛ اما طبیعتا محدودیت‌هایی در دستگاه قضا وجود دارد؛ زیرا ما به آقایان بیشتر نیاز داریم و خانم‌ها فعلا بیشتر در پست‌های دادیاری و مشاوره قضائی مشغول‌به‌کار هستند…

نتیجه تحقیقات درباره حادثه مکه / براساس بیانیه دیوان پادشاهی عربستان سعودی، تحقیقات به‌عمل‌آمده نشان داده است حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام جنایی نبوده و حادثه‌ای غیرعمد بوده است. تمامی کارکنان شرکت گروه هلدینگ بن‌لادن (شرکت مالک جرثقیل) تا اطلاع ثانوی ممنوع‌الخروج شدند و این گروه از انجام هرگونه پروژه در عربستان سعودی محروم شد. پادشاه عربستان دستور داده است دو نفر از بستگان هرکدام از قربانیان این حادثه به حج مشرف شوند. همچنین به هرکدام از خانواده‌های قربانیان این حادثه و آسیب‌دیدگانی که دچار معلولیت دائم شده‌اند، مبالغی تعلق خواهد گرفت.

ادامه حملات اسرائیل به مسجدالاقصی / هم‌زمان با درخواست وزارت خارجه فلسطین از جامعه جهانی برای پایان‌دادن به تجاوزات مکرر اسرائیل علیه مسجدالاقصی، شهرک‌نشینان این رژیم برای چهارمین روز متوالی به مسجدالاقصی یورش بردند.

بشار اسد: مردم بخواهند می‌روم / اسد در مصاحبه با رسانه‌های روسی، اعلام کرد از قدرت کناره‌گیری نخواهد کرد، مگر اینکه مردم بخواهند و هرگز تحت فشارهای غرب از قدرت کناره‌گیری نخواهد کرد…. این مسئله هیچ ارتباطی به صدور قطع‌نامه از طریق شورای امنیت یا تصمیم آمریکا یا نشست ژنو و مسائلی از این‌دست ندارد.

فرزند ملا‌عمر با ملا‌منصور بیعت کرد / منابع نزدیک به طالبان افغانستان اعلام کردند اختلاف بر سر جانشینی ملا‌عمر به پایان رسیده و «ملا عبدالمنان» برادر و «ملایعقوب»، پسر ملاعمر، با «ملا اختر منصور» بیعت کردند. «ذبیح‌الله‌ مجاهد»، سخنگوی طالبان افغانستان، در بیانیه‌ای اظهار کرد: با حل اختلاف بر سر رهبری طالبان و تثبیت موقعیت «ملا‌اخترمنصور»، مسیر مذاکرات صلح با دولت افغانستان نیز هموار می‌شود.

«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه «شرق» را مرور کرده است: «رهبری: حرکت به سمت جامعه آرمانی با خلقیات و سبک زندگی اسلامی، صیرورت و تحول دائم به سمت پروردگار است/ اسلامِ سکولار و منحصر در عمل شخصی و اسلامِ بدون جهاد و شهادت و نهی‌ازمنکر، مورد قبول ملت ایران نیست »، «آهنگ‌ساز برجسته هندی: نیت فیلم «محمد» ایجاد اتحاد میان بشریت‌، رفع تصورات غلط و گسترش پیام مهربانی‌است»، « سیدمحمد بهشتی: هیچ اثر و بنایی به‌عنوان سند تاریخی بر حضور حضرت مسیح(ع) وجود ندارد/ممکن است در بنای کعبه و آرامگاه مبارک حضرت رسول(ص) هم شیطنت‌هایی صورت گرفته باشد/ تحقیر بنای مبارک مسجدالحرام با برج ساعت تنها یکی از نمونه‌های بی‌ادبی به این مکان‌ مقدس است/ اقدامات خودسرانه و دخل‌وتصرف‌های غیراصولی در ابنیه مقدس عربستان وحشیگری است»، «به دستور پادشاه عربستان دو نفر از بستگان هرکدام از قربانیان حادثه سقوط جرثقیل به حج مشرف خواهند شد»مرور مطبوعات/ ‌‌پنج‌شنبه ۲۶ شهریور/ روزنامه شرق

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.